Sida 1 av 1

Ang Austin Allegro

Postat: 25 april 2009 kl. 15:08
av bad_Droidboy
Hejsan! Fick en förfrågan av en kille högre upp i byn som har en Austin Allegro ifall ja ville köpa den. Var inte så intresserad före jag fick se den, i princip helt rostfri i "metallic" rön orginallack men en skärm bytt o grundmålad bara. Modellen var en 1500 Super som verkar vara ovanlig då jag bara sett dem i 1000-1300. Han begärde 50€(typ 500kr) för den. Bilen gick bra men hade ett hydrolastic system vars ena bälg fram var bortplockad av förra ägaren och han visste inte hur man skulle få tillbaka den eller ifall den var sönder eller inte?

Hur mycket kan bilen vara värd? Och är det svårt att kolla hydralstötarna o ev laga dem?

Mvh Micke

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 25 april 2009 kl. 18:29
av makervall
Hejsan

Tror inte att du kan "provtrycka" bälgen utan att ha någon gig eller sätta den på platts. Trycket kommer att blåsa sönder den om det inte finns något att trycka emot.

Jag kan ha fel, men jag tror att de har samma konstruktion som kojans, och då går det inte att laga bälgen. Är det slangen så kan det möjligtvis gå att ordna.

De är inte identiska med kojans. Höll på köpa fel för ett par år sen.

/Magnus

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 26 april 2009 kl. 14:08
av lalaw
Priset är helt ok. en bil med renoverings behov brukar ligga mellan 500- 3000kr och en körbar bil upp till ca 15000kr (men då skall den vara riktigt fin)
De brukar inte ligga så högt men allegro börjar att stiga i pris.
Oftast brukar det vara rören som går på Allegro och inte fjädringsdonet. Motorn satt också i Maxi och fanns där som 1750cc.
Snailspeed här på forumet har bra koll på Allegro.
Lars

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 27 april 2009 kl. 12:25
av Morris
Hej!
Jag har skrotat en Allegro -76 men sparade massa delar bla fram och bakvagn så jag har bälg om du behöver.
Finns även dörrar och huv mm.
Mvh Tomas

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 27 april 2009 kl. 13:36
av bad_Droidboy
Okej skönt:) Ska fundera lite till om ja ska köpa men synd på en härlig bil då det är en modell som har 4-kantig ratt än :D

Går det att få tag på den där Hydragasen nånstans mer och går det att fylla för hand? Hörde med en kille som har en maskin(har haft service för dem) o han kunde göra de bara ja skaffade vätska o sa att det inte går att göra själv men tycker mig sett på nätet folk som knåpat ihop patenter med ex gamla smörjpumpar.

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 28 april 2009 kl. 14:45
av makervall
Inte hydragas, det är hydralastic. Dvs inte gas utan en vättska av någon slags sprit. Det är inget problem att få tag på vättskan. Kolla med tex Minispares så har de.
Om du söker på forumet så hittar du flera trådar i ämnet om bygge av pump.

/Magnus

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 28 april 2009 kl. 18:22
av lalaw
fast systemet på allegro heter hydrogas... Men det är vätska man pumpar i men det finns ett utrymme som innehåller kväve tror jag.
Det finns beskrivet i senaste Practical Classic.
Fyllnings förfarandet är iaf samma som på Hydrolastic.
Lars

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 28 april 2009 kl. 18:26
av Manne
lalaw skrev:fast systemet på allegro heter hydrogas... Men det är vätska man pumpar i men det finns ett utrymme som innehåller kväve tror jag.
Det finns beskrivet i senaste Practical Classic.
Fyllnings förfarandet är iaf samma som på Hydrolastic.
Lars
Skulle tro att det är kvävgas, samma som man har i ackumulatorer till hydraulik. Det är till det påfyllningsnippeln jag har på min hydrolastic-pump är till för.

/ m

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 28 april 2009 kl. 19:43
av lalaw

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 29 april 2009 kl. 11:58
av bad_Droidboy
Tack för alla svar, om en bälg/stöt i själva verket är slut på bilen går det att få tag på en ny då o isf vad brukar de kosta?

Re: Ang Austin Allegro

Postat: 29 april 2009 kl. 17:47
av tallefjanten
jag har begagnat,nya tillverkas ej.