Sida 1 av 2

Tempratur

Postat: 26 april 2009 kl. 19:38
av crowan
Var på miniclubswedens vårmösntring idag och körde lite koja runt i skåne. Men jag har ett problem och det är att min nyinkopplade smith mätare visar ca 1 cm över normal värme. Slår man på kupé fläkten så sjunker den något, men går inte ner till normal. Jag hade samma kylare förra året och då hade jag inga problem... Jag har bytt termostat till en ny 82 graders.

Det är ännu mer märkligt, när jag kopplar in den ordninarie mätaren så visar den långt under normalt :shock:

Vad fasen ska man tro? Var är lättast att mäta tempraturen på kylarvattnet utan att få en varmdusch?

Re: Tempratur

Postat: 26 april 2009 kl. 20:59
av johan_palm
har ett sådant problem med.
Dock bara vid stilla stående för länge.
SKa sätta en elfläkt tänkte jag om jag inte säljer...

Re: Tempratur

Postat: 27 april 2009 kl. 09:29
av Tulka
Låna IR-termometer av någon och mäta på toppen?

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91748

Jag kan tänka mig att felet är att givarna skiljer.Brukar vara färgmärkta.
Orange,svart eller grön plast runt elanslutningen.

Tulka

Re: Tempratur

Postat: 27 april 2009 kl. 13:02
av Hylsan
Missade tyvärr mönstringen pga dåliga bromsar. Har varit på träffar med ihop-tejpad kaross men bromsar är ju lite svårare att fixa med gaffa-tejp :D

Har en IR-termometer om du har vägarna förbi Hässleholm :)

Ska iofs nog till Flyinge nästa helg...kanske...

/Hylsan

Re: Tempratur

Postat: 27 april 2009 kl. 16:29
av Manne
Hylsan skrev:Missade tyvärr mönstringen pga dåliga bromsar. Har varit på träffar med ihop-tejpad kaross men bromsar är ju lite svårare att fixa med gaffa-tejp :D

Har en IR-termometer om du har vägarna förbi Hässleholm :)

Ska iofs nog till Flyinge nästa helg...kanske...

/Hylsan
Har faktiskt lagat ett bromscylinder med maskeringstejp en gång, höll i ett par år:)
/ m

Re: Tempratur

Postat: 27 april 2009 kl. 20:50
av crowan
Hojta till om du ska förbi flyinge, så kan vi kolla av om det går att få ihop något.
Jag kan tänka mig att felet är att givarna skiljer.Brukar vara färgmärkta.
Orange,svart eller grön plast runt elanslutningen.
Hur menar du? Kan man ha olika mätare? Kan jag ha kopplat en fel mätare til fel givare? Är 82 grader för varmt?

Kopplade över till den mätaren som visar lågt (mycket bättre för nerverna :-), och då är den hur stabil som helst, kvittar om du trycker på eller bara ligger och finkör. Jag misstänker att det är ett mätarproblem och inget egentligt tempraturproblem.

Re: Tempratur

Postat: 29 april 2009 kl. 09:34
av Tulka
Mätare och givare skiljer.Tidiga kojor hade temp och soppamätare som jobbade med 12-14 volt och alltså ändrade sig efter hur mycket generatorn laddade. Sedan kom spänningsstabilisering. Tror det är 9 eller 10 volt. Också olika,om man tar givare från t.ex. en 1100/1300 så blir det fel.

Tulka

Re: Tempratur

Postat: 29 april 2009 kl. 22:14
av crowan
OK, finns det något sätt att ta reda på detta? Jag har iofs kopplat in den utan att använda volt stabilisatorn. Kanske ska prova att köra + strömmen via den och se vad som händer.

En annan fundering. Kan man koppla 2 mätare på samma givare? Ser så tråkigt ut med en mätare som inte är inkopplad...

Re: Tempratur

Postat: 4 juni 2009 kl. 02:46
av Totten17
Hade problem med hög temp (såg det inte förrän jag monterat mätare från biltema). Det visade sig att jag monterat fläkten fel :oops: , det ska vara den "fula" sidan ut, den fasade "fina" ska vara innåt. Jag lovar att det gör rejäl skillnad :wink:

Re: Tempratur

Postat: 7 juni 2009 kl. 19:23
av crowan
Jag har nu efter några veckors pendlande till jobbet fått tillbaka förtroende för bilen igen. Det är mätaren som krånglar, den ligger helt stabilt i temperatur och har inte släppt en milliliter vatten från kylaren.

Så det var bara vårnerverna som spökade :D

Re: Tempratur

Postat: 24 maj 2010 kl. 14:39
av Gerry
Nu har jag äntligen startat upp kojan från vintersömnen!
På med ett par startsnablar bara, sen wroom-wroom...
Eller ja, den startade och jag lät den gå på tomgång 10-15 minuter & då märkte jag att tempmätaren fortfarande inte vaknat :(
Motorn var varm & när jag tryckte på den lilla gulliga knappen på kylarlocket så spottade den ut ett par droppar vatten och det var också ordentligt varmt.

Jag har testat film-tricket, med att knacka på mätaren men det hjälpte inte.
Efter det tog jag bort kabeln på motorn & smörjde + klämde ihop kabelskon lite. Samma sak :(
[Jag ohm-mätte även mellan givaren & jord och fick typ 70-80 Ω om jag kommer ihåg rätt]

Konstigt att det alltid är något som inte vill vara med efter att bilen stått stilla över vintern.

Vad ska jag kolla?
Termostaten borde väl vara öppen eftersom kylaren blir varm, eller tänker jag fel?

Re: Tempratur

Postat: 7 juni 2010 kl. 16:09
av Gerry
Ingen som vill gissa på mitt problem?

Re: Tempratur

Postat: 7 juni 2010 kl. 21:10
av MinMorris
Om du har en 82 graders termostat så öppnar den sig vid 82 grader, alltså, ju lägre temp på termostaten ju lägre temp får du på motorn.
För att kolla om termometern fungerar kan du koppla loss en av kablarna och lägga mot jord, har du tändningen på så ska mätaren inne i bilen visa full värme, då är termometern död. Visar mätaren inget alls så är mätaren sönder i bilen.
Hoppas det var till någon hjälp!

Re: Tempratur

Postat: 8 juni 2010 kl. 22:24
av Gerry
MinMorris skrev:
För att kolla om termometern fungerar kan du koppla loss en av kablarna och lägga mot jord, har du tändningen på så ska mätaren inne i bilen visa full värme, då är termometern död. Visar mätaren inget alls så är mätaren sönder i bilen.
Tack!!
Det var precis det jag ville veta! :)
Tempgivaren är väl den här?
HTC Cruise 077-2 (Small).jpg
I helgen ska jag till garaget, så då blir det att testa. :meck:

Re: Tempratur

Postat: 8 juni 2010 kl. 23:13
av MinMorris
Precis, det är rätt. Lycka till och håll oss uppdaterade!