Heinz är grinig
Postat: 28 april 2009 kl. 11:48
Inför säsongen ville Heinz ( -74 Austin mini 1000) inte starta. Inte ens tända... Så han fick åka på vagnen till Jana. Skulle ändå dit för genomgång inför besiktning. Böt kondensator, fördelarlock, luftfilter och olja bl.a. Hämtade bilen några dar senare och körde hem och allt var frid och fröjd...
I helgen ville inte Heinz vara med alls. Tänder men startar inte förrän man hade kört motrn vam med hjälp av startmotorn typ. Snodde också en tändkabel från frugans koja. Då gick han igång men gick väldigt orent med avgassmällar osv... När motorn blivit varm då blev tomgången bra. Körde en sväng och allt var kalas.
Inför besiktningen idag (som gick bra) fick han bo i garaget med kupévärmaare under motorn. Det var typ 30grader varm i garaget i morse
Heinz startade på första försöket och puttrade så fint så. Sen till besiktningen och det gick bra. Hade för säkerhets skull hällt i en halv liter K-sprit i tanken (CO 4,5 exakt).
På väg hem från besiktningen så dog motorn och det var riktigt bångligt att få igång honom igen. Tänder, men går orent och självdör. Trots att han var varmkörd :-/ Fick igång honom till slut och då gick han rent och fint hela vägen hem efter att ha varvat ur ORDENTLIGT!!!
. Nu står han i garaget och väntar på att få ännu lite mer kärlek och omvårdnad...
Min fråga blir då, var ska jag börja leta?
Nya stift? Byta alla tändkablar? Har det blivit kondens i tanken under vintern? ( Har ju redan fyllt i 1/2 liter till dryg halv tank). Dålig bensin vid sista tankningen? Dags att renovera förgasaren? Andra förslag?
I helgen ville inte Heinz vara med alls. Tänder men startar inte förrän man hade kört motrn vam med hjälp av startmotorn typ. Snodde också en tändkabel från frugans koja. Då gick han igång men gick väldigt orent med avgassmällar osv... När motorn blivit varm då blev tomgången bra. Körde en sväng och allt var kalas.
Inför besiktningen idag (som gick bra) fick han bo i garaget med kupévärmaare under motorn. Det var typ 30grader varm i garaget i morse

På väg hem från besiktningen så dog motorn och det var riktigt bångligt att få igång honom igen. Tänder, men går orent och självdör. Trots att han var varmkörd :-/ Fick igång honom till slut och då gick han rent och fint hela vägen hem efter att ha varvat ur ORDENTLIGT!!!

Min fråga blir då, var ska jag börja leta?
Nya stift? Byta alla tändkablar? Har det blivit kondens i tanken under vintern? ( Har ju redan fyllt i 1/2 liter till dryg halv tank). Dålig bensin vid sista tankningen? Dags att renovera förgasaren? Andra förslag?