Sida 1 av 1
Byta vid knakande ljud
Postat: 30 april 2009 kl. 15:39
av crowan
Vad är det jag ska byta när det knakar när man svänger tight?
Är det ett sånt här kit jag ska ha?
[minispares:GHK1140] eller kanske rättare sagt 2
Jag har skivbromsar 7,5 tums skivbromsar om det spelar någon roll.
Fast som Manne påpekar så har jag mycket riktigt Coopers 7" bromsar...
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 30 april 2009 kl. 23:37
av Manne
crowan skrev:Vad är det jag ska byta när det knakar när man svänger tight?
Är det ett sånt här kit jag ska ha?
[minispares:34083] eller kanske rättare sagt 2
Jag har skivbromsar 7,5 tums skivbromsar om det spelar någon roll.
Får inte din länk att funka men hade inte du Cooperns bromsar? I så fall är de 7 tum och inte 7,5
/ m
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 4 maj 2009 kl. 09:55
av Hylsan
Nu hoppas jag att jag inte säger något dumt, men på min Honda så knackar det när drivknutarna börjar bli slitna.
/Hylsan
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 4 maj 2009 kl. 12:33
av MinMorris
Hylsan skrev:Nu hoppas jag att jag inte säger något dumt, men på min Honda så knackar det när drivknutarna börjar bli slitna.
/Hylsan
Är det drivknutarna så har jag fått höra att man kan byta plats på dem, enligt någon ska det då bara smälla när du backar och svänger mycket, vågar du testa?
Annars är de väldigt prisvärda att köpa nya, mer jobbet som är jobbigt och kletigt.
http://www.hytheperformance.co.uk/drivetain-hubs-misc/cv-joint-new-outer-disc-type-828559-314216-514634.php
£23 är väl lite drygt 250:- med dagens valuta. Visst går Sveriges valuta åt skogen men det gör även englands så passa på!
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 4 maj 2009 kl. 19:50
av crowan
Men det knakar när jag svänger mycket och kör framåt också... Men visst knakar det när jag svänger och backar också.
Räcker det med den som du har på bild? Eller är det mer som ska bytas när man ändå är igång?
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 4 maj 2009 kl. 19:54
av bulten08
kan vara hjullagret också det bästa är att ta isär och undersöka börja med hjullagret då det är lättast att kolla och felsöka.
/marcus
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 4 maj 2009 kl. 19:57
av crowan
Mest att det är så trist att plocka ner och ha allt nere medans man väntar på delar....
Nu vill man ju köra

Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 4 maj 2009 kl. 20:04
av bulten08
jag skulle ju inte köra om det låter illa kan ju kosta ännu mer att laga det då om det nu är t.ex hjullagret som kanske skär och då får du nog byta lite mer delar än bara lagret.
/marcus
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 5 maj 2009 kl. 07:14
av Hylsan
Låter det illa när du kör rakt fram så hade jag nog inte kört mer.
Vet jag har kört några månader men då har det bara knackat när jag svängt och då ska det inte vara någon direkt fara, men knackar det när man kör rakt fram så är det illa åtgånget.
/Hylsan
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 5 maj 2009 kl. 07:48
av Manne
Du kan ju alltid hissa upp bilen, lås hjulen på nått sätt (be frun håla på bromsen eller om du har ramper). Kryp under och se hur mycket du kan vrida drivaxlarna. Då kan du i alla fall jämföra speletglappet de båda sidorna. På min var "gummikutarna" helt slut, gick metall mot metall. Vet inte om du har gummiknutar eller "de senare.
/ M
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 5 maj 2009 kl. 21:44
av crowan
Det låter bara när jag svänger. Jag får väl kolla upp hur det ser ut undertill, det kan vara gummikorsen också.
Re: Byta vid knakande ljud
Postat: 5 maj 2009 kl. 23:07
av Manne
crowan skrev:Det låter bara när jag svänger. Jag får väl kolla upp hur det ser ut undertill, det kan vara gummikorsen också.
Om det bara låter när du svänger så är det förmodligen någon av de yttre drivknutarna.
/m