Konstigt förgasarproblem....
Konstigt förgasarproblem....
I dag var jag ute o fixade lite med kojan. hade en avgasläcka som nu är lagad. Sen på provtur med bilen ville den inte aksa som den gjorde innan. justerade lite för fetare blandning; lite förbättring. Sen lite til och det vart sämre hastighet. Den ville inte över 80km/h. I tillägg till detta var det ett jädrans ljud från motorn. Var som att sitta i en plåtburk med en tryckluftshammare på fullt. Det var inte så innan(om man bortser från avgasläckan. Sen börjar gasen hänga sig så den återgår inte till tomgångshastighet när jag släpper gasen och kopplar. Hoppas nån här kan hjälpa mig, för nu börjar jag bli lite smått frustrerad...
Re: Konstigt förgasarproblem....
skruvade bort lite grejer idag; förgasare och grenrör. Avgassystemet får vänta tills i morgon. Hitta felet. Avgassystemet är nästan totalt igentäppt med GunGum sen lagningen igår. Fattar inte riktigt hur det går till... Skall skrapa lös det och ta bort avgassystemet och skaka ur det.
Ang. förgasaren så ringde jag till SU-förgasarservice. Skit-trevlig man! Han berätta för mig hur allt funkar och hur jag skall ställa in förgasaren. Skall börja med att göra en grundinställning och sedan utgå ifrån den. För att ställa in tomgångshastigheten skall jag använda stroboskoplampa med varvräknare. Skall även tömma ur oljan till dämpkolven. Enligt honom så fungerar det med 20-W50, men det är inte optimalt. Vanlig ATF eller förgasarolja är det bästa. Detta ger även snabbare respons på gasen.
Så nu får vi se vad som händer...
Ang. förgasaren så ringde jag till SU-förgasarservice. Skit-trevlig man! Han berätta för mig hur allt funkar och hur jag skall ställa in förgasaren. Skall börja med att göra en grundinställning och sedan utgå ifrån den. För att ställa in tomgångshastigheten skall jag använda stroboskoplampa med varvräknare. Skall även tömma ur oljan till dämpkolven. Enligt honom så fungerar det med 20-W50, men det är inte optimalt. Vanlig ATF eller förgasarolja är det bästa. Detta ger även snabbare respons på gasen.
Så nu får vi se vad som händer...