När jag fick hem bilen hade kopplingen fastnat i frikopplingsläge, kopplingsarmen var fastrostad i de yttre läget. När jag väl fått den att släppa så sitter den nu stenhårt i intryckt läge. Jag vet att slavcylinder med pinnen ska trycka ut den när allt är monterat. Den går nu att "rucka" ca 1cm fram och tillbaka. Men de e ju långt från så långt ut den va innan då den satt fast. Har försökt trycka ut den längre men det orkar man inte. (sitter stenhårt).
Ska de vara så orkar, cylinderna trycka ut det som jag inte orkar, eller ska den endast röra sig ca 1 cm??
ohoj. skruva loss kopplingskåpan och montera isär allt och rengör och smörj upp allt igen. det va jag tvungen å göra med min som stått still länge. är lite pillrigt men om du har små händer går det.
jag hade för stora så fick hissa motorn lite för att kunna göra det.
lycka till.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då?
Litenmentuff skrev:ohoj. skruva loss kopplingskåpan och montera isär allt och rengör och smörj upp allt igen. det va jag tvungen å göra med min som stått still länge. är lite pillrigt men om du har små händer går det.
jag hade för stora så fick hissa motorn lite för att kunna göra det.
lycka till.
Jahaja, jag hade de på känn!! Den har alltså fastnat så och behöver smörjas upp. Tack för tipset. Visst har du skrivit om detta i din garageserie??
När du får loss kåpan sitter urtrampningsaxeln, den i centrum av kåpan, kvar i kåpan.
Ta ur urtrampningsaxeln och gör ren och smörj upp den och hålet i kopplingskåpan ordentligt. Sen är det "bara" mecka tillbaka alltihopa å tuta å köra!
jonas skrev:När du får loss kåpan sitter urtrampningsaxeln, den i centrum av kåpan, kvar i kåpan.
Ta ur urtrampningsaxeln och gör ren och smörj upp den och hålet i kopplingskåpan ordentligt. Sen är det "bara" mecka tillbaka alltihopa å tuta å köra!
=P
"Bara"
Lycka till!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Jag är ingen expert på det här men är du säker på att det inte är slavcylindern som gett upp? de har en benägenhet att rosta ihop med åren och gegg kommer in i slangen, då blir det tvärstopp i cylindern, bytte själv på min för ett litet tag sedan. Kopplingsarmen är svårrubbad, men en fräsch slavcylinder klarar av det ganska lätt, så jag skulle nog kolla slavens status innan jag börjar riva bort kåpan. Välkommen hit till forumet förresten.
Fekkeman skrev:Jag är ingen expert på det här men är du säker på att det inte är slavcylindern som gett upp? de har en benägenhet att rosta ihop med åren och gegg kommer in i slangen, då blir det tvärstopp i cylindern, bytte själv på min för ett litet tag sedan. Kopplingsarmen är svårrubbad, men en fräsch slavcylinder klarar av det ganska lätt, så jag skulle nog kolla slavens status innan jag börjar riva bort kåpan. Välkommen hit till forumet förresten.
/Robban
Jo slavcylindern har gett upp. Jag har köpt ny och kommer att montera den. Men de e kanske bra att göra rent i kåpan när jag ändå håller på!? Checkt med all snabba och entusiastiska svar!!!!