Sida 1 av 1

2 läges kupefläkt

Postat: 30 maj 2009 kl. 19:17
av gormer
Har läst någon stans att man kan sätta nån form av motstånd kopplad till kupefläkten för att få 2 lägen.
Någon här som vet något om de?

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 30 maj 2009 kl. 22:33
av Snailspeed
Både Allegron och 1100-1300 har ett sånt motstånd. Jag skulle satsa på ett från en 1100-1300. Har du en mk I eller II ska du ha knapp från en 1100-1300 och har du mkIII och uppåt så tror jag att knappen från en Allegro passar.

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 30 maj 2009 kl. 23:24
av gormer
du vet inte vad det är för motstånd. Borde ju finnas nåt på elfa.

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 31 maj 2009 kl. 14:51
av Snailspeed
Har ingen aning vad det är för resistans på det och inte heller effekttåligheten. Men det är rätt stort till storleken. Kan ta reda på det till nästa helg. Kommer inte att vara i garaget innan dess.

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 1 juni 2009 kl. 18:59
av MinMorris
Går det inte räkna på sånt? Har ju för fasiken gått elektrikerlinjen :oops: :oops: Har förträngt det mesta förutom U=I*R och P=U*I. Någon som kommer ihåg?

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 2 juni 2009 kl. 09:25
av Hylsan
hehe...näh det är så mycket jag själv också kommer ihåg när även jag läste elektronik.

Men det är ju lite som du säger man borde kunna räkna på det fast man behöver ju veta lite mer.
U/I=R (blir det väl om man slänger om siffrorna lite?)

U = 12v
-----
I = här får man väl ta o mäta lite
=
R

Det var vad jag kunde bidra med :)

/Hylsan

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 2 juni 2009 kl. 10:08
av minijanne
Det finns ju "Reducers" som används för att kunna använda gammal utrustning i bil-el-system konverterade från 6 till 12 volt. Skulle man kunna använda en sån kanske? Jag är ingen elektriker men lekmans lag ( :wink: )säger att om man skickar 6 volt till en 12 volts-fläkt så borde den gå hälften så fort :roll: ...eller.

Exempel:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/12-Volt-to-6-Volt-Heater-Blower-Motor-Voltage-Reducer_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3ca1cf3d31QQitemZ260412751153QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
http://www.speedwaymotors.com/12-Volt-to-6-Volt-Reducer,2374.html

Men sen nu när jag funderat lite på det här så undrar jag vad resultatet egentligen blir? Jag menar flälten låter ju en jävla massa men den blåser ju inte precis bort runt saker - så om man drar ner hastigheten så får man en fläkt som är tyst(are) men i gengäld blåser den ingenting :? . Mycke skrik för lite ull, så att säga.

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 2 juni 2009 kl. 11:05
av lennie
Jag har funderat på att sätta en motorrums fläkt till båtar från biltema el jula på slangen i framskärmen, då borde iaf ljudnivån gå ner. har bara viktigare saker att prioitera.
Mvh Lennie

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 3 juni 2009 kl. 10:14
av Hylsan
Har också gått i tankarna på en annan lösning för detta endamål men som föregående skribent skrev så har man lite andra prioriteringar.

/Hylsan

Re: 2 läges kupefläkt

Postat: 16 augusti 2009 kl. 19:37
av lennie
lennie skrev:Jag har funderat på att sätta en motorrums fläkt till båtar från biltema el jula på slangen i framskärmen, då borde iaf ljudnivån gå ner. har bara viktigare saker att prioitera.
Mvh Lennie
Nu har jag sattit dit den och är relativt nöjd, den låter mindre men blåser bara lika bra som den gamla, men jag har ju kvar den i kupen så det är ju som 2 lägen.