Provat allt?
Postat: 21 juni 2009 kl. 18:50
Börjar på en ny tråd. Den långa versionen finns under rubriken ”Heinz är grinig.”
Inför säsongen ville inte kojan starta; inte ens tända. Fick hjälp av JANA att byta fördelarlock, brytarspets, kondensator, olja, oljefilter och luftfilter. Därefter funkade lilla bilen perfekt alla 5 milen hem till Tyresö.
Någon dag senare åkte han ut på en kort tur igen. Fick lite bensin. Efter tankning fick han stå still ca 30 minuter. Därefter var han mycket svårstartad, men kom hem i alla fall. När han blev varm så var allt ok. Därefter stod han i carport några dagar och då kom han inte igång förrän han blivit varm med hjälp av startmotorn typ. Så inför besiktning fick han bo i garaget med kupévärmare under magen. Då startade han på första och kom hela vägen till besiktningen som gick bra trots liiiite för höga co-värden.
På väg hem från besiktningen dog han och var riktigt kinkig att få igång, men det lyckades till slut och sen for vi hem. När han blivit kall igen så vägrar han starta. Därefter har jag gjort följande: Nya tändstift, nya tändkablar, slangat ur bensinen och fyllt på med ny (98 oktan). Ingen förbättring.
Sen har jag med hjälp av svåger skruvat ur förgasare och bytt bränslemunstycke, bränslenål, flottörnål. Insugspackning böt vi också. Inte alla tre, bara den som ligger an mot insuget i motorn. Därefter ställde vi också tändningen. Det tog några timmar men sen gick bilen så fint så fint.
Nu har det gått ytterligare nån vecka och motorn är kall och biljä---n vägrar starta. Batteriet är fulladdat. Jag får igång motorn efter 5-8 försök. Sen hackar han och går ojämnt som xxx. Svarar inte på gaspedal och dör efter någon minut. När jag har hållit på så tre – fyra gånger så vägrar han över huvud taget, tänder inte ens.
Har följt andra trådar med liknande problem och det känns som jag har gått igenom i princip samma procedur som dem.
Vad ska jag göra härnäst? Nödslakt?
Inför säsongen ville inte kojan starta; inte ens tända. Fick hjälp av JANA att byta fördelarlock, brytarspets, kondensator, olja, oljefilter och luftfilter. Därefter funkade lilla bilen perfekt alla 5 milen hem till Tyresö.
Någon dag senare åkte han ut på en kort tur igen. Fick lite bensin. Efter tankning fick han stå still ca 30 minuter. Därefter var han mycket svårstartad, men kom hem i alla fall. När han blev varm så var allt ok. Därefter stod han i carport några dagar och då kom han inte igång förrän han blivit varm med hjälp av startmotorn typ. Så inför besiktning fick han bo i garaget med kupévärmare under magen. Då startade han på första och kom hela vägen till besiktningen som gick bra trots liiiite för höga co-värden.
På väg hem från besiktningen dog han och var riktigt kinkig att få igång, men det lyckades till slut och sen for vi hem. När han blivit kall igen så vägrar han starta. Därefter har jag gjort följande: Nya tändstift, nya tändkablar, slangat ur bensinen och fyllt på med ny (98 oktan). Ingen förbättring.
Sen har jag med hjälp av svåger skruvat ur förgasare och bytt bränslemunstycke, bränslenål, flottörnål. Insugspackning böt vi också. Inte alla tre, bara den som ligger an mot insuget i motorn. Därefter ställde vi också tändningen. Det tog några timmar men sen gick bilen så fint så fint.
Nu har det gått ytterligare nån vecka och motorn är kall och biljä---n vägrar starta. Batteriet är fulladdat. Jag får igång motorn efter 5-8 försök. Sen hackar han och går ojämnt som xxx. Svarar inte på gaspedal och dör efter någon minut. När jag har hållit på så tre – fyra gånger så vägrar han över huvud taget, tänder inte ens.
Har följt andra trådar med liknande problem och det känns som jag har gått igenom i princip samma procedur som dem.
Vad ska jag göra härnäst? Nödslakt?