Reparera en 998 motor eller byta?
Postat: 15 juli 2009 kl. 20:32
Har precis för första gången fått igång motorn i min -72:a. det sitter en 998 motor i den och problemet är att den låter rätt bedrövligt. det närmaste jag kommer i beskrivning är "lageroljud". Jag vet inte hur långt motorn gått, den är en utbytesmotor (!) mot den 850 som satt i från början.
Vad kan det tänkas kosta med en motorrenovering, säg nya ramlager och uppfräschning av vevaxel? Och är det värt att satsa några pengar på 998, är det bättre att köpa en 1275? Min ursprungliga budget för bilen var tänkt att innehålla ett stage 1 kit, vilket ger ca +20%. Vilket troligen blir, öhh 48 hästar i en 998. Jag är i o f s inte ute efter något med för mycket hästar, men vill å andra sidan komma upp för backarna innan jag börjar rulla baklänges.
Bromsrören ser inte heller helt kul ut. Även om det blir något fartvidunder så kan det ju vara kul att få stopp när man själv vill. Och ska man ändå byta rör så...Om man vill byta till två krets-system, är det bökigt?
Ja, det var några funderingar efter ett par dagar i garaget!
Hälsningar
Krillesew
Vad kan det tänkas kosta med en motorrenovering, säg nya ramlager och uppfräschning av vevaxel? Och är det värt att satsa några pengar på 998, är det bättre att köpa en 1275? Min ursprungliga budget för bilen var tänkt att innehålla ett stage 1 kit, vilket ger ca +20%. Vilket troligen blir, öhh 48 hästar i en 998. Jag är i o f s inte ute efter något med för mycket hästar, men vill å andra sidan komma upp för backarna innan jag börjar rulla baklänges.
Bromsrören ser inte heller helt kul ut. Även om det blir något fartvidunder så kan det ju vara kul att få stopp när man själv vill. Och ska man ändå byta rör så...Om man vill byta till två krets-system, är det bökigt?
Ja, det var några funderingar efter ett par dagar i garaget!
Hälsningar
Krillesew