Sida 1 av 2
Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 7 augusti 2009 kl. 20:24
av John Doe
Hejsan!
Då håller man på och river motorn för att helt byta ut packningar och gå igenom den...
Det jag har tänkt på att införskaffa i senare då jag ska bygga ihop bilen igen är;
tändspole för brytarlöst system
brytarlös fördelare
Vet att folk har lättade svänghjul men då jag läst att det är inget att föredra så känns det väl mindre skoj =/
Men vad kan man slänga i för något mera för att få lite mera fart på henne, med tanke på att jag även ska i med ett steg 1 kit till nästa sommar!
Så ge mig tips och råd vad som är bra / dåligt osv osv!
Väl mött
Kirill
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 8 augusti 2009 kl. 10:26
av MinMorris
Detta har någon skrivit till mig.
"Proppen för effekten är först förgasarnål/luftfilter, sedan insug/grenrör, sedan förgasare, sedan topp, sedan kam, om man nu vill ta det steg för steg."
Lite tips på vad du kan börja kolla på kanske.
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 8 augusti 2009 kl. 18:33
av Litenmentuff
bonntrimmarens bästa tips är ju att ÖKA komp:et i motorn genom att plana toppen ordentligt

då får man effekt som oftast är billig att skapa (om du endå rivet motorn.)
tips!
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 8 augusti 2009 kl. 18:51
av John Doe
Hur ser man att toppen är planad då?
Så som det ser ut just nu så är det slät som en babyrumpa

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 8 augusti 2009 kl. 21:55
av branserud
vad skall du köra med för motor? 1000 eller 1275? För en 1000 motor slänga på en 12g295 topp (cooper s og MG1100) 1275 slänga på en 12940 11 bults topp
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 8 augusti 2009 kl. 22:01
av John Doe
branserud skrev:vad skall du köra med för motor? 1000 eller 1275? För en 1000 motor slänga på en 12g295 topp (cooper s og MG1100) 1275 slänga på en 12940 11 bults topp
Vad gör det för skillnad egentligen?! Har ju en 1275:as topp liggandes ute på gården

Just nu är det en 998cc motor som jag absolut inte vet nada om... Ser dock välvårdad och nyrepad iaf!
Edit: Sprang ut och kollade en snabbis; Motornr: 2H354AA H1119
Dock kommer denna motor ifrån en MG 1300... Så lite svårt att få någon koll på vad för motor det är!
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 9 augusti 2009 kl. 11:04
av branserud
om du tänker köra 1000 motorn så ville jag satstat på en 12g295 topp, ny kam och sportavgas. Borde få 50 hk +
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 9 augusti 2009 kl. 19:30
av tallefjanten
varför i hela fridens namn slänger du inte i 1275 motorn om du har en sådan liggande

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 9 augusti 2009 kl. 19:41
av John Doe
tallefjanten skrev:varför i hela fridens namn slänger du inte i 1275 motorn om du har en sådan liggande

Hehe bra fråga du ;D Men här kommer ett par anledningar till varför jag inte har gjort det och varför jag inte kommer göra det!
998cc motorn jag har ser så fräsch ut, precis som om den var helt ny! Inga vändkanter eller något trasigt...
1275:an jag har liggandes måste jag gå igenom totalt, plus att jag sålde vevaxeln och nedre remskivan till den för ett tag sen till fekkeman

Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 9 augusti 2009 kl. 19:49
av Fekkeman
1275:an jag har liggandes måste jag gå igenom totalt, plus att jag sålde vevaxeln och nedre remskivan till den för ett tag sen till fekkeman

[/quote]
Jepp, du är allt en räddare i nöden!
/Robban
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 18 augusti 2009 kl. 08:41
av branserud
Har en 12G295 topp liggande om du behöver.
Skfjell@msn.com
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 18 augusti 2009 kl. 14:01
av John Doe
Hur ser man om man har en 12G295 topp då? Eftersom jag har ju en topp liggandes redan O_o
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 18 augusti 2009 kl. 14:10
av branserud
När ventilkåpan är av kan du se ett nummer under vipparms bryggan. 12G295 är bäst och sen kommer väl 12g202 och sen kommer standard toppar. Kommer intre i håg deras nr
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 18 augusti 2009 kl. 14:10
av Fekkeman
Lyft på ventilkåpan ock kolla mellan 2:ans och 3:ans cyl bakom vipparmsbryggan.
Oj, Branserud hann före....
Re: Trimma motorn? Vad kan man plocka i?
Postat: 18 augusti 2009 kl. 15:13
av John Doe
Då ska vi se här då;
Toppen som satt på motorn som följde med bilen är en 12G202
Toppen som satt på motorn som jag slaktar är en 12G940
Sitter precis och läser skillnaden mellan 940 och 295:an men vem fan är bäst?!
The 12G202 head wil h mentions is a 1098cc head and although better than the 998cc head slightly, not a patch on the 295.
Only thing you will need to check on a 295 head is the chamber volume. The 295 head was originally used on the 998 Cooper engines that had a raised dome piston. If you install a std volume head on a later 998cc engine then the compression ratio will be too low to give the increased performance you want.
As for finding one, you will have to keep searching till you turn one up. I remember buying one about 6 years ago, and they were hard to find then, so it won't have got any better.
Så enligt den snubben så sitter det alltså en 1100 topp jag har och inte en standard 998 topp
//Kirill