Sida 1 av 1

Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 13 augusti 2009 kl. 21:48
av LittleScratch
På senare tiden har jag gått o tänkt lite på om man kanske skulle skippa 1275an o köra me en överladdad 998 istället. Men vad är skillnad på motorernas karaktärer samt effekt?
Det borde bli dyrare och sugtrimma 1275an än att överladda 998an med kompressor, men vad ger mest för pengarna?

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 14 augusti 2009 kl. 08:16
av Litenmentuff
ekvationen är väl ganska enkel. 1000= ca 30hk i grund
1275= ca 60hk i grund


så vid en dubbling av effekten på en 1275:a har du 120hk (kompressormatad)
vid dubbling av effekten på 1000 motorn sitter du med en motor som har samma som en orginal 1275.


VALET är ju inte så svårt? och billigast av allt lär ju vara å hinka i en orginal 1275 så är du färdig :P

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 14 augusti 2009 kl. 08:58
av John Doe
Eller slänga ut 26 000:- och köpa en 1380 från JANA :twisted:

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 14 augusti 2009 kl. 20:56
av LittleScratch
en 1380 från Jana låter mer lockande, men pengarna te de finns inte.
Kom också och tänka på att jag har ett turbo kit, metro turbo kolvar+stakar liggandes till 1275an.
Vad kan JANA tänkas ta för att bygga om min motor te turbomatad?
Är JANA billiga och bra att ha och göra med för övrigt?

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 15 augusti 2009 kl. 10:06
av Litenmentuff
Jana tar god tid på sig hur som haver :)

vet inte exakt när man lämna in sin motor till honom men det va nog i maj. nu är snart augsti över och motorn är inte hemma på gårn än :lol:

turbo verkar han inte va så insatt i när jag prata med han om det han tyckte det var "fel" väg att trimma när jag prata om det när jag lämna in min motor.


Men i övrigt så är han nog den i sverige som är kunnigast på mini motorer skulle jag gissa på och har i princip ALLT liggandes på hyllor så han kan knåpa ihop det man behöver.

priset ja det är aldrig billigt å lämna bort motorjobb vart man än vänder sig.

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 11 september 2009 kl. 06:49
av mini4wd
LittleScratch skrev:en 1380 från Jana låter mer lockande, men pengarna te de finns inte.
Kom också och tänka på att jag har ett turbo kit, metro turbo kolvar+stakar liggandes till 1275an.
Vad kan JANA tänkas ta för att bygga om min motor te turbomatad?
Är JANA billiga och bra att ha och göra med för övrigt?
Tjena, en lite fråga om "metro turbo kolvar+stakar liggandes till 1275an" vad är det för specifikationer på dem tänkte köpa, så man kan turbo mata bilen lite :)

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 11 september 2009 kl. 09:05
av Ola
Går aldrig att göra en "billig" motor renovering. allt maskin arbete är dyrt..... alla bra delar är dyra.

det e bara å bita i det sura äpplet.

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 11 september 2009 kl. 09:56
av Jaaacob
Dessutom är väl en sådan här stenåldersmaskin lite dum att turbo/kompressormata med tanke på att växellådan sitter i motorn. Dessutom inte den starkaste.

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 11 september 2009 kl. 11:02
av LittleScratch
Läste i senaste Bilsport om en koja som va turbomatad. Uppborrad 1275, 1310cc låg den på, en riktig diff och annars Metro turbo original delar. 136 hästar o ca 170 Nm i vrid, o den håller bra, fast han laddar inte mer än 0,8 bar. Men jag kan tänka mej att den lille jävlen rör på sej! Det som verkar vara farligast för en turbo koja e nog ketchup effekten, blir ett jävlar slit i motorn då. Original lådan och diffen i en 1275a ska ju vara god för 90+ hk

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 11 september 2009 kl. 11:07
av Litenmentuff
den tididningen måste inhandlas snarast :D

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 11 september 2009 kl. 22:40
av G13B
jag hade gått upp till 1275 och kört på en sc12 (kompressor), sug setup med hsr fugge…oj där rök visst några tusen :lol:

Vad ska du ha bilen till?

Re: Kompressormatad 998 el. sugtrimmad 1275

Postat: 11 september 2009 kl. 23:08
av LittleScratch
Kvick liten busbil, som ändå ska vara pålitlig och nyttjas. Hade funderingar kring kompressor, men jag har redan turbo grejer liggandes och saknar inte många delar för att kunna skruva ihop motorn, men de får ta den tid de tar, onödigt o stressa.