Sida 1 av 1

Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 18 augusti 2009 kl. 18:43
av Johnney Boi
Hejsan alla glada!

Jag är helt ny inom området veteranare och "små" bilar.
Är 24 år och har jobbat som bilmek bla, har ägt flera olika bilar, senaste var en Nissan Skyline R33 GTS25T.

Nu har jag tröttnat "lite" på att skatter, försäkringar och soppan drar iväg så jävlans, men vill inte riktigt släppa taget om bilintresset. Av någon anledning har jag fått för mig att en Mini Cooper med MC-motor skall bli mitt nästa projekt, och då blir det nog det också.

Men jag har ett par frågor innan jag på allvar tar dessa planer i bruk.

1. Jag är 193 cm Lång, Går det att sitta bekvämt, rallystol eller oringalsäten? Eller Får man flytta bak fästen lite granna kanske?

2. MC motor ja... Går det att sätta den fram eller ska man försöka montera den bak för att utnyttja kedjedriften på bästa sätt?

3. Finns det som till tex V-Tec motorer färdiga kit för framvagnen, som gör det enklet för motorbytet?

4. Vad är mest prisvärt, förutsatt att man gör det mest jobbet själv givetvis, MC-motor eller bil - Suzuki, Honda etc..?

5. Ös på med kommentarer, för och Nackdelar, allt ni kan komma på med mina planer. Alla synpunkter är välkmna förutom kommentarer som "Det går aldrig" eller "Är du dum i huvet" :)


tackar ödmjukast för all hjälp man kan få.

/mvh John

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 18 augusti 2009 kl. 18:58
av crowan
Längden är inga problem, alla kan sitta bekvämt i en mini.

Lite länkar med info på.

http://www.zcars.org.uk/index.htm
http://www.vtecmini.co.uk/
http://www.vtec-mini.co.uk/index.html

Lycka till med bygget...

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 18 augusti 2009 kl. 19:46
av Henrik
Frågan är hu du skall besikta bilen.
Som Hundkoja eller ombyggt fordon eller hemmabygge.

Kojan är besiktningsbar med max 126hk om den reg besiktas om med minst cooper s standard på bromssystem (dvs 7,5" skivor med 2 kolvsok). Motorn på orginal placering och framhjulsdrift.

Allt annars klassas in under ombyggt fordon eller hemmabygge var gränsen går vet jag ej.
Det får du kolla med www.sfro.com. Jag vet bara att då gäller 15kW/100kg

Enklaste konverteringen är med Suzukis Swift GTI 16V 85-89(Mk1 den kantiga), denna motor passar utan kaross modefieringar i en kort nos.
Mk2 kräver lite modefieringar av torpedvägg

Annar finns det många olika sätt att lösa saker och ting.
Jag har en färdig jigg för Suzuki motorer(har byggt och sålt många), samt jag håller på att bygga en honda ram för 1,6 DOHC (non VTEC)för den har 125 hästar orginal och är besiktnings bar.

Samtidigt håller jag på med att helt special bygge för en race koja med nya bärarmar och allt för en
MG ZR motor (Rover 1,8 VVC 160hk).

//Henrik

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 18 augusti 2009 kl. 21:03
av John Doe
http://www.superfastminis.com/

Där har du kitt och allt ;D

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 18 augusti 2009 kl. 22:22
av Johnney Boi
Henrik skrev:Frågan är hu du skall besikta bilen.
Som Hundkoja eller ombyggt fordon eller hemmabygge.

Kojan är besiktningsbar med max 126hk om den reg besiktas om med minst cooper s standard på bromssystem (dvs 7,5" skivor med 2 kolvsok). Motorn på orginal placering och framhjulsdrift.

Allt annars klassas in under ombyggt fordon eller hemmabygge var gränsen går vet jag ej.
Det får du kolla med http://www.sfro.com. Jag vet bara att då gäller 15kW/100kg

Enklaste konverteringen är med Suzukis Swift GTI 16V 85-89(Mk1 den kantiga), denna motor passar utan kaross modefieringar i en kort nos.
Mk2 kräver lite modefieringar av torpedvägg

Annar finns det många olika sätt att lösa saker och ting.
Jag har en färdig jigg för Suzuki motorer(har byggt och sålt många), samt jag håller på att bygga en honda ram för 1,6 DOHC (non VTEC)för den har 125 hästar orginal och är besiktnings bar.

Samtidigt håller jag på med att helt special bygge för en race koja med nya bärarmar och allt för en
MG ZR motor (Rover 1,8 VVC 160hk).

//Henrik

Intressant. Jo, självklart hade jag tänkt regga det som ombyggt fordon / hemmabygge. Har kontakter på dem planen så det är mitt minsta problem faktiskt.

Så den smidigaste lösningen är alltså 85:ans Swift-motor. Den är pigg och glad redan i Swiften tycker jag. Det är fortfarande en balansgång mellan tid - Pengar / Nöje. Så om man då väljer den motorn (G13B) på 96 hk antar jag då. Är det en sådan rigg som du har byggt som behövs för att få motorfästen på rätt ställe som behövs, eller är det för någon annan motor? Vad tar du för den, om du fortfarande säljer dem?

Hondan låter dock lite mer roligare då det är lite mer kraft i den och Hondas motorer är något jag gillar. Synd att man inte kan trycka ner en RB25DET från skylinen dock, det är en av de kalrt bästa motorer jag meckat med.

Har du planer på att sälja Honda-riggen sedan också? Någon pris-ide redan nu? Är några månader kvar innan jag börjar mitt projekt ändå, lika bra att vara tidigt ute med information :D

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 18 augusti 2009 kl. 22:24
av Manne
Var det inte nån här på forumet som ev. skulle plocka i en BMW MC-motor (K100)?
/ m

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 21 augusti 2009 kl. 09:46
av Henrik
En suzuki ram kostar 8500kr och kommer med motorfästen och generatorfäste.

Det klart att jag kommer sälja honda ramar när jag är färdig med min.

Om du vill bygga själv så hjälper jag gärna till med råd och sånt.

Du kan kolla min hemsida lite "out of date" men ändå.

Var bor du?
Jag bor i Gnesta 7 mil söder om Stockholm:

//Henrik

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 21 augusti 2009 kl. 11:26
av Johnney Boi
Henrik skrev:En suzuki ram kostar 8500kr och kommer med motorfästen och generatorfäste.

Det klart att jag kommer sälja honda ramar när jag är färdig med min.

Om du vill bygga själv så hjälper jag gärna till med råd och sånt.

Du kan kolla min hemsida lite "out of date" men ändå.

Var bor du?
Jag bor i Gnesta 7 mil söder om Stockholm:

//Henrik
Jag bor i Sollentuna ca 20 min norr om stockholm, så det är inte särskilt farligt avstånd isåfall.

Jag är mitt uppe i ett bostadsrättsköp och vet inte än hur jag ska göra med garage osv... därför som det inte är någon ide för mig än att köpa ett objekt. När den tunga biten är utsorterad blir det bil-projekt som får uppmärksamheten.

Får hoppas att du får till Civic-ramen då, för den motorn är klart trevligare än Suzukin.

Får se hur pass mycket tid man tycker att man har om att bygga ramen själv, oftast tjänar man nog in pengarna på tiden :) Samt att du verkar ha rätt så stor erfarenhet av det. Vi får se när husplanerna är avklarade i vilken ände det är dags att börja i.

Ska försöka hitta din hemsida :)

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 21 augusti 2009 kl. 19:25
av Mini Maz
Manne skrev:Var det inte nån här på forumet som ev. skulle plocka i en BMW MC-motor (K100)?
/ m
inte hela motorn! men toppen så man får twincam på a-series 8)

Re: Nybörjare behöver hjälp med konverteringsfrågor

Postat: 21 augusti 2009 kl. 22:55
av Manne
Mini Maz skrev:
Manne skrev:Var det inte nån här på forumet som ev. skulle plocka i en BMW MC-motor (K100)?
/ m
inte hela motorn! men toppen så man får twincam på a-series 8)
Har i alla fall för mig att jag sett nått bygge på nätet med hela motorn, tyskt bygge tror jag. Som gammal BMW åkare är det ju dock bara luftkyld boxer som gäller, eller varför inte en Guzzi V2:a, det hade varit nått:)
/ m