Sida 1 av 1
Hydrolastic-fjädringen svårt/ jätte dyr att bygga om?
Postat: 2 september 2009 kl. 19:18
av uhlin82
hej. undrar just om de är ett jätte projekt att bygga om till vanlig fjädring? lurar på att köpa en clubman -71a.
och de verkar gnepigt att grejja med de. finns de färdiga kitt eller måste man bygga massa nya fästen. tänkte även byta front på den, är de möjligt? tacksam för svar/ daniel
Re: Hydrolastic-fjädringen svårt/ jätte dyr att bygga om?
Postat: 2 september 2009 kl. 19:23
av John Doe
När det gäller fjädringen så överlåter jag det åt andra

Men när det gäller fronten så kan jag säga att det är relativt enkelt att bygga om till rundnos om det är det du funderar på? =)
http://www.theminiforum.co.uk/forums/index.php?showtopic=66434 En perfekt guide =)
Ps. Har en flipp till rundnos under delar säljes om du vill ha tag i en billigt och snabbt
//Kirill
Re: Hydrolastic-fjädringen svårt/ jätte dyr att bygga om?
Postat: 2 september 2009 kl. 19:33
av uhlin82
ok tack, men de beror på vad de kostar och hur mycket jobb det är med fjädringen. blir de för mycket köper jag en rundnos direkt istället.
Re: Hydrolastic-fjädringen svårt/ jätte dyr att bygga om?
Postat: 2 september 2009 kl. 19:36
av jonas
Re: Hydrolastic-fjädringen svårt/ jätte dyr att bygga om?
Postat: 2 september 2009 kl. 19:37
av John Doe
Re: Hydrolastic-fjädringen svårt/ jätte dyr att bygga om?
Postat: 2 september 2009 kl. 20:49
av minijanne
uhlin82 skrev:hej. undrar just om de är ett jätte projekt att bygga om till vanlig fjädring? lurar på att köpa en clubman -71a.
och de verkar gnepigt att grejja med de. finns de färdiga kitt eller måste man bygga massa nya fästen. tänkte även byta front på den, är de möjligt? tacksam för svar/ daniel
Jag vet inte hur många gånger jag ska säga det här: varför köpa en Clubman och slita fronten av den??? Köp en trubbnos direkt istället! Kostar bara en massa jobb och pengar!
Ang hydrolastic: Det beror helt på vad du ska ha bilen till. Ska du köra landsväg och ha den som touring-bil - behåll hydrolasticen. Jag kör på hydrolastic - skönare finns inte på landsväg! Visst, när det går sönder kan det vara ett litet helvete. Min pajade i somras och det orsakade ju en hel del svordomar. Ska du däremot rejsa lite, busköra och så då kanske inte hydrolastic är att föredra - men då är vi tillbaks där vi började - om det är en rejsig trubbnos du vill ha så är det ju lite omväg att köpa en Clubman med hydrolastic.
Ombygge: ja det beror på vad du har för förutsättningar - ska man göra det enligt boken så måste du byta både framram och bakram plus nya, torra, dämpare och annat smått och gott (=kostar alltså en slant). Det går att bygga om men det kräver ju en hel del kunskap, kanske en svets och tid/plats
Re: Hydrolastic-fjädringen svårt/ jätte dyr att bygga om?
Postat: 3 september 2009 kl. 16:34
av uhlin82
okej. tack för snabba och vettiga svar. anledningen till att jag undrade var att jag i princip kunde få en clubman, fast jag inte gillar de utseendet. och hydrolastic fjädringen är skrot. men jag kommer att köpa en kojja var så säker, de e ju en bland de coolaste bilar man kan ha

Re: Hydrolastic-fjädringen svårt/ jätte dyr att bygga om?
Postat: 4 september 2009 kl. 23:18
av MinMorris
uhlin82 skrev:okej. tack för snabba och vettiga svar. anledningen till att jag undrade var att jag i princip kunde få en clubman, fast jag inte gillar de utseendet. och hydrolastic fjädringen är skrot. men jag kommer att köpa en kojja var så säker, de e ju en bland de coolaste bilar man kan ha

Det låter underbart!!!
Skriv gärna in var du kommer ifrån i din profil så kan du kanske få hjälp av någon i närheten om det händer något.
/Joel