Sida 1 av 1

Motorbyte

Postat: 21 september 2009 kl. 21:36
av stalkalle
Jag sitter på ett sunkigt hotell i Mallorca och väntar på att denna vecka skall ta slut!!frugan tycker att mallorca är super kul.

Om man skall byta motor på en koja borde det inte fungera att mecka bort hela framvagns ramen och släppa ned den och sedan kunna arbeta i normal arbets ställning med framrams paketet/motorn??

kanske en dum fråga!

Re: Motorbyte

Postat: 21 september 2009 kl. 21:44
av minijanne
det går utmärkt att göra så.

Re: Motorbyte

Postat: 21 september 2009 kl. 21:44
av Sudden
Jag har inte gjort det själv men jag har för mig att det står i Haynes verkstadbok för Mini att det är ett av sätten att ta ur motorn på. Har planer på att ta ur min motor till vintern dock blir det genom ett vanligt lyft hade jag tänkt.

Jaha, så du sitter och väntar ut tiden och tänker på hundkojeprojekt medan frugan tycker det är ett hyvens ställe att vara på, haha, låter rätt komiskt. :lol: Jag har också varit på Mallorca men jag tycker inte det var någon upplevelse direkt. Kan förstå dig.

Re: Motorbyte

Postat: 21 september 2009 kl. 21:57
av Tulka
Så här beskrevs det att man skulle göra i tidiga verkstadshandböcker. Man får en stor,dum,vickig,otymplig 200kilos klump på golvet som är svår att flytta utan lyft+att man skall koppla upp bromsarna och lufta dom när det skall ihop.
Tulka

Re: Motorbyte

Postat: 21 september 2009 kl. 23:24
av minijanne
jo, men det går :mrgreen:

Re: Motorbyte

Postat: 22 september 2009 kl. 09:56
av mini4wd
Tulka skrev:Så här beskrevs det att man skulle göra i tidiga verkstadshandböcker. Man får en stor,dum,vickig,otymplig 200kilos klump på golvet som är svår att flytta utan lyft+att man skall koppla upp bromsarna och lufta dom när det skall ihop.
Tulka
Fungerar det inte med att ha en stor domkraft/pallyft undertill samt två personer som stadgar upp allt vid avmontering?

Re: Motorbyte

Postat: 22 september 2009 kl. 10:24
av minijanne
Jo men klumpen du får loss är 100+ kilo motor med två hjul - det blir lite som att vända en Barbapappa upp-och-ner - tyngdpunkten högst upp.

Re: Motorbyte

Postat: 22 september 2009 kl. 10:26
av mini4wd
minijanne skrev:Jo men klumpen du får loss är 100+ kilo motor med två hjul - det blir lite som att vända en Barbapappa upp-och-ner - tyngdpunkten högst upp.
Aj aj, inget man göra på parkering! som har varit mitt mekgarage senaste tiden :)

Re: Motorbyte

Postat: 22 september 2009 kl. 11:41
av blacksaabrules
Jag tycker att det är enkelt att lyfta uppåt
Bild

Vet inte om det syns så väl på bilden, men jag har ett vinkeljärn bultat i generatorfästet och sen lyfter man motor med i stort sett allting kvar. bara det självklara som växelföring, drivaxlar och kopplingscylinder lossat, hastighetsmätarwiren lossade jag ungefär i det läget som motorn är i på bilden.
Bara att ta det lugnt och kolla att inget tar i på vägen upp. Sen är det helt ok att greja med hela paketet på marknivå eller ännu hellre på en kraftig bänk (motorpaketet väger ca 150 kg!).

/ Erik

P.S Jag hade extractorgrenrör på min motor, därför är det demonterat på bilden, tror inte att original grenrör behöver demonteras innan lyft.