Sida 1 av 1
lufta koppling?
Postat: 10 juli 2005 kl. 22:05
av johnson
håller på med min koppling nu å luftar..
har fått för mej att om man trycksätter behållaren å sen öppnar nippeln så ska det väl komma lite väl?
men det vill inte alls...
tänker jag helt fel?
inte det minsta motstånd i pedalen...
men lika glad är jag för det för nu startar den!!

Postat: 11 juli 2005 kl. 03:43
av Adjuun
Om du ska lufta kopplingen på det gamla vanliga sättet så sätter du fast en genomskinlig slang på luftningsnippeln och sätter andra änden i en burk där du samlar vätskan. Sedan öppnar du nippeln och en person trycker ner kopplingen. du skruvar åt och personen får släppa kopplingen.. sen så upprepar du det tills det inte kommer några luftbubblor i slangen längre.. då skruvar du bara åt och sen ska det vara klart..
Postat: 11 juli 2005 kl. 13:07
av johnson
jo det vet ja allt det med,men var själv så ja tänkte att detta borde fungera..men kanske är nåt med huvudcylindern..? eftersom det inte är något "motstånd" i den alls...?
Postat: 11 juli 2005 kl. 17:42
av DirtBag
Man man har haft isär huvudcylindern eller plockat bort slavcylindern så blir de MASSA eller nästan bara luft i systemet då känns de som de är trasigt...... men de är bara att lufta på de sätt som du beskriver så borde du få koppling

Luftning
Postat: 12 juli 2005 kl. 09:15
av Niobium
För latmansluftning köp dessa små praktiska mojänger från biltema, har besparat mig MASSOR med mekk, bytte HELA bromssystemet på min ex. Audi 100 samt renoverade upp bakbromsarna på min Mini 97:a utan några större problem.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82487
Bromsluftare
Med inbyggda fasta backventiler. För luftning av båda kretsarna samtidigt.

Postat: 12 juli 2005 kl. 13:29
av johnson
dom såg ut att vara ett smidigt sätt att lufta på!
jag såg nu att det blivit en "bula" på slangen precis innan slavcylindern...den kan nog inte vara helt frisk då..hehe
kan inte leva utan eezybleed
Postat: 14 juli 2005 kl. 15:31
av kerguelair
EezyBleed (Gunson Limited,
http://www.gunson.co.uk/) kopplad till ett lätt överpumpat reservdäck 2,2 psi fick till slut bort luften från min koppling. Fick dock hålla pedalen helt nertryckt i början och lufta huvudcylindern först även om eezybleds instruktioner säger att det inte behövs.
(Vacuum bleeder, som skall teoretiskt skapa vacum vuid luftnippeln gav däremot inga resultat alls !
Postat: 15 juli 2005 kl. 07:49
av Pelle
Lufta alltid huvudcylindern först, sedan är det bara att sätta lite tryck på cylindern och öppna luftskruven på slaven tills all luft kommit ut.
Glöm ej att fylla på vätska annars får du in mer luft när vätskan tar slut.
Postat: 16 juli 2005 kl. 17:21
av johnson
kanske lite dum fråga men hur luftar man huvucylindern?
ser ingen nippel eller nåt...

Postat: 16 juli 2005 kl. 19:19
av pickupkalle
ta av röret och pumpa tills det kommer olja sen montera röret och gör likadant med slaven ända tills det kommer olja utan luft,,om du monterar en bränsleslang och lederden tillbaka till huvudcylindern så kan du pumpa hela tiden och se på slangen när oljan är fri från luft
Postat: 16 juli 2005 kl. 21:15
av johnson
KANON!!
men sen dog glädjen när ja då såg slangen innan slavcylindern
växa..
är det en speciell slang eller går det att använda nån universal hydralslang istället?
Postat: 16 juli 2005 kl. 21:55
av pickupkalle
Går nog att använda vad som helst i hydraulslang väg om du hittar nån som passar,lättast e väl att skaffa en ny