Sida 1 av 1
Insug
Postat: 25 oktober 2009 kl. 23:33
av Fabbe
Hej
Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?
//Fabian
Re: Insug
Postat: 26 oktober 2009 kl. 17:43
av Manne
Fabbe skrev:Hej
Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?
//Fabian
Tycker det är coolt med Amal (som f.d. Nortonåkare), Concentric eller modernare? Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga..
/ M
Re: Insug
Postat: 26 oktober 2009 kl. 22:11
av Fabbe
Det är två stycken Concentric förgasare som jag fått av min farfar. Fick även en drös med munstycken så jag kan ställa in dem sedan.
Vet inte riktigt vilket varvtal dem ska stämmas av till men kan tänka mig något mellan väg och busvartal.
Re: Insug
Postat: 29 oktober 2009 kl. 14:06
av Manne
Re: Insug
Postat: 29 oktober 2009 kl. 17:00
av Fabbe
Det var från minispares som jag fick min inspiration
Är det någon som kör med dubbla 1 1/4" ( 32mm ) förgasare som kan tänka sig att mäta längden på sitt insug?
Re: Insug
Postat: 17 mars 2010 kl. 21:36
av Fabbe
Har fått ihop insuget och monterat det i bilen, tänkte att jag kunde lägga ut bilder på hur det blev.
En trevlig effektökning blev det ifall ihop med extraktorgrenröret och en portad topp
Man kanske inte ser så jätte mycket på bilderna men bilder kan alltid vara trevligt.
Re: Insug
Postat: 18 mars 2010 kl. 08:10
av heemini
Ser snyggt ut!

Re: Insug
Postat: 19 mars 2010 kl. 00:47
av Tulka
Ser lite skumt ut med huvudcylindrarna? Är det två kopplingscylindrar?
Tulka
Re: Insug
Postat: 19 mars 2010 kl. 15:08
av Fabbe
heemini skrev:Ser snyggt ut!

Man tackar
Tulka skrev:Ser lite skumt ut med huvudcylindrarna? Är det två kopplingscylindrar?
Tulka
Den högra om man ser på bilden är till kopplingen och den andra är till bromsen.
vad är det som är så skumt?
Re: Insug
Postat: 19 mars 2010 kl. 19:57
av kama
Hallå!
Det "skumma" är att det är ett enkrets bromssystem på denna.
Re: Insug
Postat: 19 mars 2010 kl. 22:06
av Tulka
Den här typen av broms och kopplingscylindrar liknar varandra utvändigt,men burkarna sitter olika vinklade. På bilden ser man att den ena skjuter fram framför den andra och för tätt ihop? Innerdiametrarna kan skilja och cylindrar för skivbroms innehåller en strypventil. Med större bromsar var det ju också större volym i bromsburken. Har bilen vart på nån bilverkstad som inte är så noga under dom senaste 40+ åren?
Tulka
Re: Insug
Postat: 22 mars 2010 kl. 16:29
av Fabbe
Ja den ena skuter fram längre en dem andra.
Har haft problem med bromsarna länge och dem tar långt ner. Menar du att jag har en huvudkopplingscylinder istället för en huvudbromscylinder?
Re: Insug
Postat: 22 mars 2010 kl. 21:12
av MinMorris
Jag har två minis från 70-talet och båda har likadana bromscylindrar så jag tycker inte alls det ser konstigt ut. Mina är enkelkrets och de heter Lockheed.
Re: Insug
Postat: 23 mars 2010 kl. 23:40
av Tulka
Ok,jag prövar med en bild istället.Enklast att skilja broms och kopplingscylindrar åt
är att pröva att sätta på en lednyckel på någon av bultarna.
Det går bara på ena bulten på kopplingscylindrarna.På sjuttiotalsbilarna är också fotplattan större på bromscylindrarna eftersom hålet i karossen är förberedd
för tvåkretscylindern.Detta syns också på det här fotot.
Tulka