Sida 1 av 1

Insug

Postat: 25 oktober 2009 kl. 23:33
av Fabbe
Hej

Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?

//Fabian

Re: Insug

Postat: 26 oktober 2009 kl. 17:43
av Manne
Fabbe skrev:Hej

Hade tänkt bygga insug. istället för att bygga det tänkte jag fråga om någon har en bra formel eller rekomendationer på utformningen av insuget. Hade tänkt använda mig av två st 30mm Amalförgasare. om jag fattat rätt så ska man ha samma innerdiameter på insuget som förgasaren men hur långt ska man ha det?

//Fabian
Tycker det är coolt med Amal (som f.d. Nortonåkare), Concentric eller modernare? Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga..
/ M

Re: Insug

Postat: 26 oktober 2009 kl. 22:11
av Fabbe
Det är två stycken Concentric förgasare som jag fått av min farfar. Fick även en drös med munstycken så jag kan ställa in dem sedan.

Vet inte riktigt vilket varvtal dem ska stämmas av till men kan tänka mig något mellan väg och busvartal.

Re: Insug

Postat: 29 oktober 2009 kl. 14:06
av Manne

Re: Insug

Postat: 29 oktober 2009 kl. 17:00
av Fabbe
Det var från minispares som jag fick min inspiration :D

Är det någon som kör med dubbla 1 1/4" ( 32mm ) förgasare som kan tänka sig att mäta längden på sitt insug?

Re: Insug

Postat: 17 mars 2010 kl. 21:36
av Fabbe
Har fått ihop insuget och monterat det i bilen, tänkte att jag kunde lägga ut bilder på hur det blev.
En trevlig effektökning blev det ifall ihop med extraktorgrenröret och en portad topp :D

Man kanske inte ser så jätte mycket på bilderna men bilder kan alltid vara trevligt.

Re: Insug

Postat: 18 mars 2010 kl. 08:10
av heemini
Ser snyggt ut! :rivstart:

Re: Insug

Postat: 19 mars 2010 kl. 00:47
av Tulka
Ser lite skumt ut med huvudcylindrarna? Är det två kopplingscylindrar?

Tulka

Re: Insug

Postat: 19 mars 2010 kl. 15:08
av Fabbe
heemini skrev:Ser snyggt ut! :rivstart:
Man tackar :D
Tulka skrev:Ser lite skumt ut med huvudcylindrarna? Är det två kopplingscylindrar?

Tulka
Den högra om man ser på bilden är till kopplingen och den andra är till bromsen.
vad är det som är så skumt?

Re: Insug

Postat: 19 mars 2010 kl. 19:57
av kama
Hallå!

Det "skumma" är att det är ett enkrets bromssystem på denna.

Re: Insug

Postat: 19 mars 2010 kl. 22:06
av Tulka
Den här typen av broms och kopplingscylindrar liknar varandra utvändigt,men burkarna sitter olika vinklade. På bilden ser man att den ena skjuter fram framför den andra och för tätt ihop? Innerdiametrarna kan skilja och cylindrar för skivbroms innehåller en strypventil. Med större bromsar var det ju också större volym i bromsburken. Har bilen vart på nån bilverkstad som inte är så noga under dom senaste 40+ åren?

Tulka

Re: Insug

Postat: 22 mars 2010 kl. 16:29
av Fabbe
Ja den ena skuter fram längre en dem andra.
Har haft problem med bromsarna länge och dem tar långt ner. Menar du att jag har en huvudkopplingscylinder istället för en huvudbromscylinder?

Re: Insug

Postat: 22 mars 2010 kl. 21:12
av MinMorris
Jag har två minis från 70-talet och båda har likadana bromscylindrar så jag tycker inte alls det ser konstigt ut. Mina är enkelkrets och de heter Lockheed.

Re: Insug

Postat: 23 mars 2010 kl. 23:40
av Tulka
Bild

Ok,jag prövar med en bild istället.Enklast att skilja broms och kopplingscylindrar åt
är att pröva att sätta på en lednyckel på någon av bultarna.
Det går bara på ena bulten på kopplingscylindrarna.På sjuttiotalsbilarna är också fotplattan större på bromscylindrarna eftersom hålet i karossen är förberedd
för tvåkretscylindern.Detta syns också på det här fotot.

Tulka