Sida 1 av 1
Svänghjul vs Vevaxeltapp
Postat: 30 oktober 2009 kl. 00:20
av Fekkeman
Ok, så här ligger det till. För att inte råka ut för ännu ett haveri så måste jag bara fråga för säkerhets skull (kanske dumstruten åker på men det får jag stå ut med

), när svänghjulet monteras skall det väl sitta kloss an längst ut på tappen/svänghjulet, alltså där låsbrickan med klackarna sitter? tappen skall väl inte sitta en halv centimeter innanför svänghjulet för då riskerar ju det att lossna igen?
/Robban
Re: Svänghjul vs Vevaxeltapp
Postat: 30 oktober 2009 kl. 08:51
av minitokig
det finns olika diametrar på tapp och svänghjulshål.
se till att du har två st detaljer som passar ihop, annars sitter svänghjulet för långt ut (hålet i svänghjulet för litet) eller så sitter svänghjulet för långt in/löst(hålet för stort).
Om man har plockat isär flera motorer så gäller att du håller isär delarna!
"Been there, done that!"

Re: Svänghjul vs Vevaxeltapp
Postat: 30 oktober 2009 kl. 18:05
av Fekkeman
Lägg av, är det verkligen så? det förklarar ju tidigare problem isåfall. Har aldrig hört detta innan, men vad kan jag göra för att få de att passa ihop? antar att det gäller micromillimeters precision. Känns ju lite sådär att börja jaga vev och svänghjul igen när jag precis anskaffat detta nyligen. Från olika motorer........
/Robban