Sida 1 av 2
Byte av växepak
Postat: 28 december 2009 kl. 01:37
av henkemini1275mk3
Är det nån som har bytt växelspak på bilen? Jag tänkte byta til en med lite goare/kortare slag.
Jag har lagt in i varukorgen på minispares som jag tänkte inhandla, C-22A1751(rodchange). Är det någon som har erfarenhet!?
/ Henrik
Re: Byte av växepak
Postat: 28 december 2009 kl. 07:02
av bulten08
den gamla är jätte lätt att ta bort man trycker bara ner en fjäderbelastad plåt och vrider så är den borta, sen kommer det jobbiga att få bort de två sprintarna som sitter i växelspaks huset som måste bort då du sedan skruvar dit delen (den som höjer läget på kulan som gör att lägena blir kortare). sen på den där modellen måste du kapa sönder din gamla spak och ta fjäder och plåtfästet (om det nu inte följer med mer än det som visas på bild). eller så köper du riktig kad så slipper du göra det och så blir det lite mer precision på lägena då dom billigare tenderar att inte vara det.
/marcus
Re: Byte av växepak
Postat: 28 december 2009 kl. 17:13
av crippa75
Håller med! Ångrar att jag inte köpte en KAD...
Re: Byte av växepak
Postat: 29 december 2009 kl. 00:20
av henkemini1275mk3
tack, jag är tacksam för att Ni fått mig på bättre tankar, ok den är ganska mycket dyrare men hur jäkla irriterande är det inte om man ångrar ett köp där man vetat bättre, ser fram mot en tidig vår........
/ Henrik
Re: Byte av växepak
Postat: 29 december 2009 kl. 00:34
av crippa75
Klokt val! Såg att du var från Norrahammar - kul! Jag är född och uppväxt i Bankeryd, men flyttade till storstan
Re: Byte av växelspak
Postat: 30 december 2009 kl. 13:21
av Drutten
Hej
Jag lånar din tråd och visar skillnaden på ny och gammal spak. Tänkte sen fråga om det där med KAD? De jag kunde välja på när jag köpte var före 74:a (remote) och efter 74:a (rod change) och därmed köpte jag denna.... men nu åter till spakarna...
1: Måste svarta bollen flyttas uppåt?? verkar ju urkorkat att sälja en spak som inte passar?? men uppenbarligen är bollen placerad längre ned på stången på nya. Sen är det spåret i stålet... min gamla var rätt sliten, eller vad tycker ni??
2: Måste fjädern monteras på den nya alltså??
Ursäkta om jag är lite okunnig men det är min första växelspak!!

Re: Byte av växepak
Postat: 30 december 2009 kl. 13:43
av crippa75
Fråga 1: Ja, spaken är länge. Med en quick shift så flyttar du upp "hävstångspunkten" mha en tillsatts som du sätter uppe på växellådehuset. Se den svarta hylsan på bilden
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=33096&title=GEARLEVER%20QUICKSHIFT%20ROD%20...
Om du köpte spaken i kit så ska du ha fått denna svarta "hylsa".
Fråga 2: Jag bytte min spak i somras och lärde mig då att man måste kapa av gamla spaken för att få loss fjädern och hylsan att låsa fast. Det är delvis därför vi förespråkar KAD-spaken, eftersom den är komplett och man slipper kapa gamla. Å andra sidan är den gamla sliten och ska inte användas mer...
Re: Byte av växepak
Postat: 30 december 2009 kl. 13:45
av henkemini1275mk3
det är väl inte skillnad på tidig eller sen rodchange, det är väl antingen remote eller rodchange?
Jag har i alla fall en Rodchangelåda.(och det har du med, det såg jag i en annan tråd)
var inte den fina eloxerade delen med för att förhöja spakinfästningen eller är jag ute och cyklar, jag är ganska intresserad i och med att min KAD kommer troligen nästa eller veckan efter, enligt tidigare kommentarer i tråden"bulten08" ska det bara vara att "bulta" på.......hehe...
Skillnaden i längd i botten är det som gör att blir fastare och kortare slag på spaken, men jag tycker det ska vara med en förhöjningsadapter.....
Jag vill gärna veta mer...
/ Henrik
Re: Byte av växepak
Postat: 30 december 2009 kl. 14:32
av henkemini1275mk3
Crippa75: ja, jag har fastnat här i Småland, tyvärr verkar det finnas dåligt med koja åkare, jag har sett nån enstaka, får väl slå mig samman med andra klassiker entusiaster till sommaren.........
/ H
Re: Byte av växepak
Postat: 30 december 2009 kl. 14:35
av Drutten
Den svarta delen var med.. sitter bara inte med på bilden

men här kommer en ny.
Det som förvirrade mig var om den var för "lång" så att den slår i botten på rodchangehuset,... men ni.. jag ska ut i garaget och testa den i lådan nu så jag återkommer..
Re: Byte av växepak
Postat: 30 december 2009 kl. 15:02
av Drutten
Okej, tillbaka inne igen... jag tror jag greppar hur det fungerar med den nya nu..

Snacka om lite trög så här i 15 minusgrader...
Den svarta fäst-saken ska sättas över befintliga upphöjningen på rodchangehuset...
Därför att annars slår spaken i botten....
Så nu tror jag jag fattat hur man måste modifiera sakerna. De små sprintarna på kanterna på befintliga fästet måste bort alltså....
innan svarta fästet kan träs över....
Re: Byte av växepak
Postat: 30 december 2009 kl. 19:04
av bulten08
ja sprintarna måste bort, på min fick man med 2 st bultar som man skruvar igenom förhöjningen in i hålen men hade lite problem för hålen var för små för bultarna och det är inte lätt att borra när det sitter på bilen men det problem verkar du inte ha så då går det nog bra.
/Marcus
Re: Byte av växepak
Postat: 30 december 2009 kl. 21:32
av minitokig
henkemini1275mk3 skrev:Crippa75: ja, jag har fastnat här i Småland, tyvärr verkar det finnas dåligt med koja åkare, jag har sett nån enstaka, får väl slå mig samman med andra klassiker entusiaster till sommaren.........
/ H
I Ulricehamn finns ju en hel drös med kojaåkare, i Växjö finns väl några med..
Re: Byte av växepak
Postat: 30 december 2009 kl. 23:13
av bosse
henkemini1275mk3 skrev:Crippa75: ja, jag har fastnat här i Småland, tyvärr verkar det finnas dåligt med koja åkare, jag har sett nån enstaka, får väl slå mig samman med andra klassiker entusiaster till sommaren.........
/ H
mja tittar du lite söderut så är vi i allafall två dårar som har eller åker koja
runt växjö med andra ord
det är ca elva mil
hälsningar Bosse
Re: Byte av växepak
Postat: 29 januari 2010 kl. 15:19
av BelseBoB
vad är det för skillnad på rod och remote? är det med stag på remote?