Sida 1 av 1

Luftfilter / luftburk + tändstift

Postat: 17 januari 2010 kl. 14:09
av heemini
Har köpt på mig ett runt luftfilter (K&N) som ska i orginal luftburken när jag monterar Stage 1 kit. Tydligen är det vanligt att borra extra hål i burken när man använder dessa. Någon som har positiva eller negativa erfarenheter av detta? Hur mycket yta ska i så fall bort? På tidigare kojor har jag haft kon-filter men tänkte nu försöka få den lite tystare.
Undrar också vilken typ av tändstift som anses bäst i en 998-motor med blyfri topp? Sitter några superstift med 4 elektroder på varje i nu. Är dessa bättre än de gamla vanliga BP6ES eller vad det nu var de hette. Motorn kommer från en 92:a och går kanonbra.

Re: Luftfilter / luftburk + tändstift

Postat: 17 januari 2010 kl. 14:31
av timppa
Med min gamla förgasare körde jag med borrad låda, hur mkt extra resultat man fick av det är svårt och säga.

Här har du en bra artikel om det:
http://www.calverst.com/articles/FUEL-a ... r_test.htm

Re: Luftfilter / luftburk + tändstift

Postat: 17 januari 2010 kl. 16:24
av heemini
Stort tack för den artikeln!!!!
Då var det klart...........så var det frågan om tändstiften... någon???? :meck:

Re: Luftfilter / luftburk + tändstift

Postat: 18 januari 2010 kl. 00:16
av Manne
Tändstiften med flera elekroder sägs ju vara speciellt bra på motorer där stiftet sitter "snett" in (som på kojan), vet faktiskt inte om det spelar någon roll. De är i alla fall inte sämre än "vanliga" förutsatt att värmetalet är rätt.

/ m