Sida 1 av 1
Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 23 februari 2010 kl. 12:29
av Magna-Flash
Har en undran:
Kan man få hög oljeförbrukning av dålig vevhusventilation?
Anledningen till att jag frågar är att min 998 förbrukar djävulskt med olja (säkert 0.5-1 liter på en bensintank).
Det ryker inte speciellt mycket av den heller - bara vid ordentliga accelerationer.
Bilen känns pigg - går inte dåligt på något sätt.
Det känns som att detta kommit det senaste året och då jag fixat lite med bilen
så undrar jag om det har med det att göra...
Toppen är renoverad och därmed planad (=högre komp?).
Ventilkåpan är i aluminium med kromat lock (ett litet, litet ventilationshål istället för originalets filterförsedda dito).
Burken på baksidan av motorn är kopplad som sig bör till förgasaren.
Har fått förslag om slitna kolvringar - men då tycker jag den ska blåryka mer (och kanske gå sämre?)
Kan det vara vevhusventilationen - och varför isånafall?
Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 23 februari 2010 kl. 21:22
av jonas
Magna-Flash skrev:Har en undran:
Kan man få hög oljeförbrukning av dålig vevhusventilation?
-JA, det kan man.
Jag hade problem med att bilen gjorde slut på olja. Den rök, som du säger vi gaspådrag och började fundera kring vevhusvent. Fick tipset att skapa större "ventilationskanaler". Lämnade iväg en ventilkåpa och fick två 1" rör fastsvetsade på ovansidan av ena kortsidan. Ett rör till catchtank och det andra till ventilationen på ovansidan av svänghjulskåpan
Det visade sig dock att jag sakade ventiltätningar...

Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 23 februari 2010 kl. 22:43
av Magna-Flash
jonas skrev:
Det visade sig dock att jag sakade ventiltätningar...

Hmm... så det hjälpte att montera ventiltätningar? Eller var det kombination?
Själv har jag ingen ventilation på svänghjulskåpan...
Är det enkelt att se om man har ventiltätningar monterat?

Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 14 mars 2010 kl. 11:32
av Magna-Flash
Nu har jag "tillverkat" ett eget oljelock med lite bättre flås som jag tänkte testa!
Köpte ett vevhusventilationsfilter på Biltema och kompletterade med nån gammal gummipackning jag hade liggandes. Gick precis att stänga motorhuven
Återstår att se om det hjälper...

Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 23 maj 2010 kl. 19:11
av Magna-Flash
Verkar nu ha fått ordning på oljeförbrukningen - vet dock inte exakt vad som löste det hela!
Gjorde lite olika saker:
1.
Kollade tätningarna på ventilskaften - dom satt en bit upp så jag pressade ned dom med en liten skruvmejsel. Kanske klättrar dom upp igen senare... Ska dom inte sitta på plats av sig själv där nere?
2.
Monterade sånt där reglerbart kit för oljetrycket eftersom jag hade väldigt högt tryck innan (60PSI vid tomgång och typ 90PSI vid körning). Nu är jag nere i knappt 60PSI vid körning.
Kanske var det en kombination av ovanstående två saker - men nu drar den normalt med olja.
Har nu skippat ovanstående hemmagjorda lock och kör istället på original.
Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 31 maj 2010 kl. 12:51
av Magna-Flash
Jag dementerar föregående inlägg av mig själv...
Se tråd:
http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=2&t=7657
Eländes elände

Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation? Komptest taget...
Postat: 12 augusti 2010 kl. 21:41
av Magna-Flash
Bilen drar fortfarande rätt mycket olja. Blåryker när jag gasar på ordentligt - alltså vid höga varv, inte nödvändigtvis vid belastning. Förslag på fel jag fått är:
1. Ventiltätningar dåliga/saknas
Tätningar finns på samtliga ventiler, och ser hela ut.
2. Nån kolvring som gått
Komptest idag: 140:140:140:130... Hyfsat jämnt väl? Dessutom skulle jag misstänkt dom 2 mittre cylindrarna då deras stift är sotiga medan dom yttre fina... Och 4:ans 130 PSI ligger ju ändå hyffsat nära dom andra.
3. Vevhusventilation otillräcklig/felande
Jag börjar misstänka denna nu ordentligt! Det är original=ventilerat ventilkåpelock samt breather-burk på baksidan blocket kopplad till förgasaren.
Jag har blåst ner i burken och den verkar inte sitta igen. Tvärtom kanske - kan det vara så att olja kommer den vägen in - via ventilation till förgasare åsså bränns det opp??? Varför och hur kan jag förbättra detta? Vill ju gasa - inte bara fis-köra (om jag kör med den lätta foten på gasen drar den ingen olja).
Extra ventilation kanske - men var? Kamkedjehuset? Ventilkåpan? Eller kanske det behövs nån form av service på den befintliga installationen...
Hjälp mig nu!
PS. Det är en 1000 med steg1...
Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 12 augusti 2010 kl. 22:25
av Ola
slitna ventil styrningar skulle jag tro. och även om tätningarna sitter där så kan de lika väl vara stenhårda och inte täta alls.
Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 25 augusti 2010 kl. 18:52
av Fekkeman
Magna-Flash skrev:Verkar nu ha fått ordning på oljeförbrukningen - vet dock inte exakt vad som löste det hela!
Gjorde lite olika saker:
1.
Kollade tätningarna på ventilskaften - dom satt en bit upp så jag pressade ned dom med en liten skruvmejsel. Kanske klättrar dom upp igen senare... Ska dom inte sitta på plats av sig själv där nere?
2.
Monterade sånt där reglerbart kit för oljetrycket eftersom jag hade väldigt högt tryck innan (60PSI vid tomgång och typ 90PSI vid körning). Nu är jag nere i knappt 60PSI vid körning.
Kanske var det en kombination av ovanstående två saker - men nu drar den normalt med olja.
Har nu skippat ovanstående hemmagjorda lock och kör istället på original.
Hallå!
Hur gick det med dina ventiltätningar? sitter dom kvar efter att du pillade ner dom? jag har nämligen samma problem med mina att de vandrar uppåt, vet ej om det är de inre av de dubbla fjädrarna som drar med dem upp.
/Robban
Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 25 augusti 2010 kl. 19:11
av Magna-Flash
Nä - dom vandrar upp och ner fortfarande
Men nu har jag köpt nya samt nya styrningar som har ett litet spår i sig som ska hålla dom i schack!
Fick tips av Jana om att mina styrningar troligen saknar dessa spår samt att "dom är nog så pass slitna ändå så det är lika bra att byta dom". Så det blir av med toppen i vinter och lämna in för nya styrningar samt att jag då nog gör om sätena till "blyfria"...
Hoppas det nu löser min oljeförbrukning - för annars är det nog slitna lopp/ringar. Betydligt jobbigare...
Min drar olja fortfarande - påfallande mycket om jag kör den hårt (och det gör jag

)
Re: Oljeförbrukning <-> Vevhusventilation?
Postat: 25 augusti 2010 kl. 21:40
av Sudden
Dålig vevhusventilation gör inte att bilen drar olja.
Vevhusventilationen ventilerar ut övertrycksgaser ur motorns vevhus som läcker förbi kolvringar och ventiltätningar. Om det inte fungerar som det ska bildas ett övertryck som gör att packningar kan gå sönder och oljeläckage uppstår.
Dessutom bildas kondens och annat oförbrännt slagg som späder ut motoroljan, och det är givetvis inte bra. På sikt skulle detta kunna slita ut både lager, ventilstyrningar och kolvringar snabbare, vilket kan göra att en motor drar olja och ryker.
Jag hade slitna toppar på min Mustang förut, men renoverad motor i övrigt, efter byte av topparna ryker den inte det minsta och drar inte en droppe olja! I det fallet var det antagligen utslitna ventilsäten/ventilstyrningar som orsakade det hela. Kan tillägga att det inte påverkade motorns gång när den drog olja, absolut inte nämnvärt i alla fall.
Jag är övertygad om att du behöver renovera din topp och eventuellt byta kolvringar också för att få bukt med detta.
Lycka till nu!
