Sida 1 av 1
1.5 rullvippor
Postat: 4 april 2010 kl. 10:36
av crowan
Efter vinterns mekande har det bytts till 1.5 utväxlings rullvippor. Men nu när jag startat upp den efter operationen har jag inget bottendrag överhuvudtaget. När jag kommer upp i varv går det bra, men den orkar ingenting i början. Är det tändningen eller bränsleblandningen jag ska börja justera? Jag har en weber 40 DCOE som är inställd på rullande landsväg innan jag bytte till dessa vipporna.
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 4 april 2010 kl. 14:24
av Fabbe
kan hända att det jag säger inte är helt rätt men har för mig att om man använder sig av vippor med högre utväxling och har i orginalkammen blir det nästan som man har en väldigt vass kam (lyfter högt) men väldigt låga durationer. om man skulle ha en kam med låga durationer men lyfter högt får man bra fart när man kommer upp i högre varv men inget bottendrag.
kan vara mycket möjligt att det finns lite att justera på tändning eller bränsleblandningen.
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 4 april 2010 kl. 15:03
av crowan
Jag har swiftunes sw-7 kam. Kan det verkligen bli så dramatiskt stor skillnad?
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 5 april 2010 kl. 19:49
av Henrik
När man byter till utväxlade vippor så måste man kontrollera att fjädrarna inte går ihopp vid fult öppet(coilbinding).
Detta är mycket inviduelt beroende på kam lyft och utväxling och vilken topp man använder.
MYCKET VIKTIGT
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 5 april 2010 kl. 20:18
av bulten08
så vitt jag vet så är swiftune kammen höglyftande och därav ska man tydligen vara lite försiktig när man kör utväxling på vipporna då det kan bli för mycket (om t.ex topplocket är planat väldigt mycket). så på min bil köpte jag rullvippor med vanlig ratio eftersom jag har också har samma kam som du. sen har jag för mig att det var ett annat ventilspel för swiftune kammen kommer inte om det var större eller mindre än standard men det går säkert att googla fram.
/Marcus
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 6 april 2010 kl. 07:45
av crowan
Jag tror inte att det ska vara några problem med att den bottnar fjädrarna, känns som att den borde gå sämre då
Den går som ett spjut när man väl kommer upp i varv, så det är mest de första 1500 varven som spökar. Men jag ska prova runt lite mer när det inte regnar. (eller jag har satt på motorhuven

)
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 6 april 2010 kl. 21:41
av cooperS
Jag hade lite problem med mina rullvippor, dom gjorde så att ventilhattarna bottnade och slog sönder tätningarna och krökte stötstängerna. Nu är det åtgärdat och dags att köra rullande landväg, hur mycket betalade du för det hos han i Degerberga?
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 7 april 2010 kl. 21:35
av crowan
Det var runt 1500:- om jag inte minns fel.
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 13 april 2010 kl. 20:03
av crowan
Såja, större munstycken isatta och nu mullrar det på fint! Nu blir det vårmönstring på söndag!
Re: 1.5 rullvippor
Postat: 13 april 2010 kl. 20:57
av Fekkeman
Härligt jobbat Crowan! då blir det iallafall 2 st kojor där.
/Robban