Sida 1 av 1

Trimma 998 - va tål dom? Vad behöver jag?

Postat: 15 april 2010 kl. 22:20
av LittleScratch
Har en smått vässad steg 4 topp liggandes, och tänkte smälla på den på min 998 tillsammans med en fast road kam, dubbla SU och extraktor grenrör av Cooper S modell.
Men kommer min kär motorn att palla trycket eller måste jag skaffa smidda delar, typ vev, stakar osv.?

Re: Trimma 998 - va tål dom?

Postat: 16 april 2010 kl. 18:21
av crowan
Säkrast att inte prova, sälj grejerna till mig för en spottstyver, så kan jag utvärdera :D

Ingen aning, men det är väl bara att smälla på grejerna och byta det som pajar. Kan man tänka sig att koppling och växellåda ligger ganska högt på listan?

Re: Trimma 998 - va tål dom? Vad behöver jag?

Postat: 3 maj 2010 kl. 22:40
av LittleScratch
E de verkligen ingen som vet? Förutom crowan då, o han gissar mest :wink:

Hade varit förjävligt om motorn rasar för att man inte haft rätt grejer.

Re: Trimma 998 - va tål dom? Vad behöver jag?

Postat: 4 maj 2010 kl. 08:18
av blacksaabrules
Rent spontant så vore det trevligare med kolvar med höge kompressionsförhållande så det blir lite effekt. Sen så kan det vara bra med lite starkare ventilfjädrar som klarar högre motorvarv och sen så behöver du nog minst skruva dit en förstärkning på mellersta ramlagret så att vevaxeln ska överleva. Men vill du verkligen betala för att få ut max ur motorn?
Tjonga på grejorna, kör tills det rasar och köp en 1275:a sen. Blir mer körbart i verkligheten, jag körde trimmad 1000cc en sommar, kul att varva, men ingen direkt skrämmande effekt under huven....

/ Erik

Re: Trimma 998 - va tål dom? Vad behöver jag?

Postat: 4 maj 2010 kl. 14:49
av LittleScratch
Toppen är redan planad så komp finns de, men en förstärkning på vevaxeln låter rimligt. Den lär ju hosta ut iaf 70 hk och varva 7000rpm. Det sitter redan ventiler och fjädrar på toppen som dessutom kommer från Jana så där ska jag inte behöva oroa mej.
Jag tycker de verkar lite roligare att köra en riktigt vass 998 ist för en 1275, känns som om 998an kommer att få betydligt mer temprament me.

Men förstärkningen på vevaxeln, hur gör jag de? E de bara o byta hållaren te en kraftigare eller?

Re: Trimma 998 - va tål dom? Vad behöver jag?

Postat: 4 maj 2010 kl. 15:02
av blacksaabrules
På min motor satt det en järnklump "utanpå" ramlagret helt enkelt. Är nog bra om du ska varva 7000.

Lycka till med motorbygget, ut i garaget och börja bygg nu. Sommaren är här nu :rivstart:
Du kommer få en kul bil med fränt motorljud, men 1000 cc saknar lite vrid tycker jag, men smaken är som baken.

/ Erik

Re: Trimma 998 - va tål dom? Vad behöver jag?

Postat: 5 maj 2010 kl. 12:07
av LittleScratch
JA, vridet går man miste om, men va fan. Verkar inte vara så många som kör vässad 998 heller, iaf inte vässad utöver steg 1. Motorljudet lär bli grymt, riktig skönsång :D o de e ju trots allt en del av upplevelsen.

Men vevlagringen, e de bara te att svetsa dit en försträkning själv då?

Re: Trimma 998 - va tål dom? Vad behöver jag?

Postat: 5 maj 2010 kl. 14:38
av blacksaabrules
Näe, bara längre bultar och klämma fast järnbiten med. Tror inte att man ska greja med ramlageröverfallet så mycket, är ju anpassat till motorblocket.

Om du har svårt att hitta lämplig järnbit hojta och skicka lite mått så kan jag fixa verktygsstål i rätt dimension. Kommer nog bli tillräckligt starkt isåfall :mrgreen:

/ Erik

Re: Trimma 998 - va tål dom? Vad behöver jag?

Postat: 5 maj 2010 kl. 17:53
av hultarn
blacksaabrules skrev:Tjonga på grejorna, kör tills det rasar och köp en 1275:a sen. Blir mer körbart i verkligheten, jag körde trimmad 1000cc en sommar, kul att varva, men ingen direkt skrämmande effekt under huven....

/ Erik
Kan bara instämma, redan en 1275 med kul kam går ju bra, och sen har vi ju förstås 1380, då börjar det bli riktigt kul! 180 ärliga km/h i en koja kan få många att lyfta på ögonbrynen... :rivstart: