Sida 1 av 1

turbokonvertering

Postat: 5 augusti 2005 kl. 21:13
av Addam
Hej! funderar på turbokonvertering. om jag inte får sålt den dvs. har en schysst turbo men funderar på vilken förgasare som är optimal... ska man köra sugturbo på den?

Har en hs4 och har hört att det ska vara lite meckigt.

bgb som vet? gärna en som passar med så litte moddar som möjligt! Tack och hej!

Postat: 9 augusti 2005 kl. 13:23
av Tikkel
skal du konvertere til turbo kan du ikke bruke hs4. Du må ha "trykk forgasser" fra feks. metro turbo.

Postat: 9 augusti 2005 kl. 13:23
av Tikkel
skal du konvertere til turbo kan du ikke bruke hs4. Du må ha "trykk forgasser" fra feks. metro turbo.

Kompressor...

Postat: 9 augusti 2005 kl. 16:13
av Addam
Såg att du hade kompressor på... är det bättre? Jag har ju iofs bara en skitbil så tänkte mest att turbon kunde vara en rolig grej. Ska nog skaffa ett lite seriösare projekt sedan. Så vad säger du? Kompressor eller turbo?

Re: Kompressor...

Postat: 9 augusti 2005 kl. 16:50
av Anthon
Addam skrev:Såg att du hade kompressor på... är det bättre? Jag har ju iofs bara en skitbil så tänkte mest att turbon kunde vara en rolig grej. Ska nog skaffa ett lite seriösare projekt sedan. Så vad säger du? Kompressor eller turbo?


Fördelen att använda sig av kompressor är den att du har laddtryck under hela registert, medans med turbo så kommer laddtrycket vid ett visst varvtal, säg 3000rmp, t.ex. Sen så får du en kick när du kör med turbo, många som gillar det..



Jag tycker sj att kompressor är lite grymmare, sen får du ett grymt ljud, men jag tror presonligen att det är billigare att bygga med turbo...

Postat: 9 augusti 2005 kl. 21:18
av tellskog
Kompressor tar kraft av motorn också det gör ej turbon. Med en lite snurra till turbo kan du få drag över hela registret också och mer flös på topp än kopmressor.

Förgasare

Postat: 10 augusti 2005 kl. 15:20
av Addam
Hej hopp...

Metro-turbo förgasaren är en Hif44 eller?

Får man tag i sådana saker i sverige eller måste man köpa utomlands. Såg att Turbo (här på forumet) kör med weber. Är det en krånglig konstruktion? Jag vill verkligen göra det lättast möjliga då jag inte räknar med denna bilen som ngt storprojekt. Dessutom sitter en 1000cc i så turbon är mest på skoj...

adios

Postat: 11 augusti 2005 kl. 22:53
av Anthon
tellskog skrev:Kompressor tar kraft av motorn också det gör ej turbon. Med en lite snurra till turbo kan du få drag över hela registret också och mer flös på topp än kopmressor.


Det går nog hitta utväxlingar så kompressorn funkar allselens ypperligt så man får mer effekt över hela registeret än turbo...

" den turbo som kan ge bra register hela vägen, på samma sätt som en kompressor, å få ut samma effekt finns nog inte... eller?? "



vad rekomenerar du för turbo då?

jag skulle presonligen välja att köra med en kompressor från en ny Mini Cooper S...

Postat: 4 september 2005 kl. 13:49
av Tikkel
tror nok den blir for stor... Jeg ville heller valgt en G-lader/kompressor fra polo G40. Tar mindre plass og er mer tilpasset miniens motor størrelse i slagvolum.

Postat: 4 september 2005 kl. 20:40
av pickupkalle
tikkel!!!!!



jag skulle gärna vilja se hur du monterat dina grejjor i motorutrymmet samt se hur din bil ser ut innuti,,du kan maila bilderna till mig om du vill direkt till kalleodesse@home.se

Postat: 5 september 2005 kl. 14:30
av Tikkel
Regner med å være ferdig med monteringen om en uke. Mailer bildene til deg da.

Postat: 11 september 2005 kl. 18:45
av jocke.carlsson
Hiff 44 är samma som Hiff6 som sitter på volvo typ B20 Bara att byta nål och köra gjort det på min. Ett Turbo aggregat från volvos T6 ska tydligen funka bra dom är ganska små för T6:an är en dubbel turbo.