Sida 1 av 6
Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 4 maj 2010 kl. 20:31
av webbe
Idag har jag tagit bilen till besiktning för första gången på nästan exakt 20 år.
Med tanken att få reda på vad hur mycket och vad måste göras.
Det är en Leyland Mini 1000 1977.
Körde hem med ett papper i handen och 1 månad på mig att fixa följande fel.
1. Bromsrör, längsgående vänster, rostskadat.
2. Backspegel utvändig vänster skadad.
3. Golv fram vänster rostskadat.
4. Parkeringsbroms, Bromsverkan höger ur funkton.
5. Spindelled fram höger undre, glapp
6. Spindelled fram höger övre, glapp
7. Spindelled fram vänster undre, glapp
8. Spindelled fram vänster övre, glapp
9. Färdbroms hjulbroms bak, ur funktion
10. CO-halt tomgång, för hög.
Nu vill jag ha alla tips idéer och lösningar på att laga detta.
Backspegeln e ju bara att köpa en utan spricka i.
Rosten i golvet blir ju att få dit ny plan plåt under förardelen, samt kanske laga lite extra i från bra att veta regionen.
Det som oroar mig mest är CO-halt, Spindelleder och bromsar bak.
Parkeringsbromsen är kanske bara att spänna på högersidan. och sen är det då rostskadat bromsrör bak.
Ös på med tips och idéer så att jag kan få igång bilen och rulla med den i sommar.
Tacksam för all hjälp.
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 4 maj 2010 kl. 20:48
av makervall
Hejsan
1 Bara att se glad ut å byta.
2 Se punkt 1
3 Är det verkligen en 2:a på golvet? Vinkelslip å svetts ordnar det.
4, 9 Plocka isär och gör rent allt. Justera ordentligt på justerskruven.
5-8. Prova med fettsprutan först. Annars blir det till att plocka isär, ev räcker det med att minska antalet schims. Eller byta.
10 Justera förgasaren och tanka 20% E85.
Kunde varit värre efter 20 år... Lycka till
/Magnus
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 4 maj 2010 kl. 21:07
av webbe
Tack,
Precis ett sådant svar jag ville ha!
OM man skulle behöva handla lite saker e det typ detta som behövs för glapp av spindelleder?
http://minispares.com/Product.aspx?ty=f ... =1#submenu
Hade även högt HC-värde, fick aldrig någon förklaring till det eller inget med på protokollet.
Vad är det? Besiktningsmannen sa att hans maskin gick till 9999 och när den blinkade och visade så som det gjorde men min bil inkopplad så var det mer än det och maskinen ballade ur.
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 4 maj 2010 kl. 21:20
av jonas
[quote="webbe"]
OM man skulle behöva handla lite saker e det typ detta som behövs för glapp av spindelleder?
http://minispares.com/Product.aspx?ty=f ... =1#submenu
quote]
Helt rätt, ett kitt för att byta hela baletten.
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 4 maj 2010 kl. 21:26
av Litenmentuff
co halt är bara justera förgasare på platts hos besiktningen. (om du har en sådan med justerskruv i botten så är det bara skruva in den tills den blir godkänd

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 4 maj 2010 kl. 21:31
av heemini
Anton!
Jag har 2 uppsättningar spindelleder! Vi tar det när du kommer !
CO är inget stort problem. Backspegel har jag också.
Ring!
Lasse
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 4 maj 2010 kl. 23:17
av webbe
Hej.
Låter ju som detta kan fixas.
Lasse jag ringer imorrn, jobbar nog till 22.
Några idéer om bromsar bak? Plocka isär och putsa upp allt o se vad som döljer sig bak?
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 5 maj 2010 kl. 08:45
av heemini
Jag ska kolla om jag inte har lite bromsjox också

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 11 maj 2010 kl. 09:47
av webbe
Nu har bilen hittat hem och har skydd av en större sak till vänster, nämligen en Hudson.
Nu är det bara att börja jobba på den.
Först ut spindellederna, sen knacka, banka och få upp baktrummorna.
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 11 maj 2010 kl. 11:11
av hultarn
Tycker det var oväntat lite efter 20år.
Bromsarna står ju gärna och rostar fast, tror knappt nån funkade på min, jag fick ta rörtång för att få ut kolvarna, och då hade den bara stått 10 år...
Men, efter att ha honat cylindrarna, så kunde jag fortsätta använda samma prylar och packningar, och de funkar bra.
När det gäller spindellederna så är det ju då man blir glad, då reservdelarna kostar nästan ingenting jämfört med nyare bilar. Jag skulle satsa på att sätta på nya, då vet man att man inte behöver bekymra sig på många år.
Lite pyssel är det, men inget oöverstigligt.
CO-halten? Nytt luftfilter och tändprylar gör susen, jag antar att du inte gjort nåt åt det. Och som sagt: skruva ner soppan på plats om det skulle behövas.
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 13 maj 2010 kl. 16:55
av webbe
Tack för 4 dagars ledighet och med andra ord 4 dagars fixande av bilen.
Vad är det för storlek på "retaining nut"en som håller fast spindelleden? 35-36 mm? i tum antar jag.
Dags att sätta dit fyra nya om jag får loss trummorna och allt från bilen.
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 13 maj 2010 kl. 17:51
av blacksaabrules
38 mm är det du behöver.
/ Erik
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 13 maj 2010 kl. 18:20
av webbe
Ok
Det funkar med MM alltså?
Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 13 maj 2010 kl. 18:24
av minijanne
jag vet att andra har annan åsikt men jag kör nästan alltid med mm - går det inte med 11mm så tar man 12mm -

Re: Domen av en besiktning. Lösningar?
Postat: 18 maj 2010 kl. 18:44
av webbe
Då har långhelgen gått och 7 av 10 fel är fixade.
Bara bromsrörsbyte, justering av handbromsen samt CO-värdet kvar.
Tänkte byta olja i bilen och oljefilter samt luftfilter. Vad ska jag ha för filter?
Justering av handbromsen, görs det endast innefrån bilen?