Sida 1 av 1
vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 13 maj 2010 kl. 18:28
av Hylsan
Även i år tänkte jag rensa i mitt motorrum, och hittade lite saker som jag inte riktigt vet vad de gör och varför jag har det. Fråga ett gäller vaccumklockan som sitter precis bakom motorn på höger sida (se bild). Vet inte riktigt vad den har för funktion och slangen som har en pil på är inte inkopplad i något utan hänger bara löst ner vid kylaren.
Sen är det uppe vid förgasaren (se bild) som jag undrar om man kan få något problem om man bara pluggar igen??

Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 13 maj 2010 kl. 21:09
av jonas
Jag skulle tro att allt har och göra med avgasrening...
Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 14 maj 2010 kl. 09:32
av Hylsan
ok, så det är bara o plocka bort skiten då?

har inte sett många kojor som har det så det borde ju inte vara några problem med besiktningen eller så.
Frågan är om det bara är att plugga igen slangarna?
Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 14 maj 2010 kl. 13:56
av ekorn
Nu kan jag vara ute och segla men slangen som du har liten ring på är till bränsleavdunstning, han skickar tillbaka oanvänt bränsle i den och bränner upp dem när du kör. Vaccum klockan är utjämningsventil till avgasreningen. Och slangen med pilen vill jag få till att den är till värmepaketet.
Mvh Emil
Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 14 maj 2010 kl. 17:35
av Hylsan
hum...slangen med en ring runt går till avgasreningen men VAD som kommer i den vet jag inte. Tänkte plugga igen den i helgen, "Borde" inte hända något
Slangen med pilen går "igenom" vaccumklockan...så den är nog inte till värmen...
Men då kan jag plocka bort hela klockan också då???
Är ju ingen vits att ha massa skit om inte nått är inkopplat. (och jag tänker INTE plugga in avgasrenaren igen

)
Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 14 maj 2010 kl. 21:56
av LittleScratch
Jag hade samma grej me min koja o jag slängde bara ut skiten o plombade hålen, sen gick bilen märkvärt bättre!
Fast då hade jag plockat bort pumpen me som snor rättså mycke från motorn

Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 15 maj 2010 kl. 09:06
av Hylsan
jo pumpen har jag tagit bort for ca 10 år sedan...lev bara inte riktigt färdig att plocka bort resten

Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 13 juni 2010 kl. 18:51
av Hylsan
en till lite fråga om plugga igen hål..
Är det bara att plugga dessa också?
(har gått till vaccumklockan)
Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 13 juni 2010 kl. 19:45
av heemini
Ser ut som om du har en motor som har haft den stora avgasreningsmodellen. Har du oanvända fästen eller bultar mellan tändstiften också? Hålen på insuget ska du plugga och resten kan du riva bort utan problem eftersom du inte har avgasreningen kvar i komplett skick. Tror att du kommer märka lite positiv förändring

Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 13 juni 2010 kl. 20:14
av Snailspeed
Om du pluggar returen till tanken så kan du få problem med bränsletillförseln. Din tank har ju en yttre krage på påfyllningsröret som tanklocket greppar i. Dessa tanklock har ingen luftning som de lock som är till den invändiga kragen på äldre tankar. Det blir helt enkelt undertryck i tanken med följd att inget bränsle kommer fram till förgasaren.
Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 15 juni 2010 kl. 09:15
av Hylsan
Jo jag har haft den stora modellen, för många många år sedan...
Men måste jag plugga returen då, kan jag inte bara låta den hänga?
Eller tänker jag på fel slang nu...
Insuget har väl inget med returen att göra?
Re: vaccumklocka o förgasar-luft
Postat: 15 juni 2010 kl. 11:39
av heemini
Insuget ska du plugga. Men slangen som går till flottörhuset på förgasaren ska vara kvar p.g.a. risken för vakum i tanken.