Sida 1 av 1

Spindelledsfrågor

Postat: 13 maj 2010 kl. 22:43
av webbe
Håller på och byter spindelleder för fullt och undrar lite kring när man i ihopsatt läge skall spruta in fett via nipplarna.
Är detta nödvändigt? eller kan man fetta in med universalfett innan man sätter ihop allt?

Har förstått att detta ger ett tryck i spindelleden.

Min fråga ställs mest för att jag har 2 val, antingen så sätter jag tillbaka mina trummor och spindelleder på bilen utan att ha bytt spindelleder och kör 12 mil för att göra allt jobb där sen. Har tillgång till billyft, svets och alla verktyg.

Eller så fortsätter jag att slita loss de gamla spindellederna och monterar på de nya spindellederna och sen kör jag. Då är bara kruxet att jag inte har någon fettspruta. Kan däremot inte göra klart bytet helt.
Är halvvägs i renoveringen.

Skall åka imorrn kl 17-18. Så jag har tid på mig att byta spindelleder och sätta tillbaka dom.

Re: Spindelledsfrågor

Postat: 13 maj 2010 kl. 22:56
av bulten08
kan säga såhär det är inte bara att byta spindellederna det brukar ta ett bra tag och vara lite krångligt du måste schimsa in lederna (inte bara sätta dit dom nya) men jag tror inte att det är hela världen om har smörjt in lederna och trycker fett i nipplarna 12mil senare.
/marcus

Re: Spindelledsfrågor

Postat: 13 maj 2010 kl. 22:59
av webbe
Nej du har rätt. Det kommer nog ta sin lilla tid. Kollade på miniaddicts videon på youtube. När dom kopplar den till borrmaskin är det "något man gör".

Denna alltså
http://www.youtube.com/watch?v=KyDE4oqbZnc&feature=user

Fettet gör inget för tryck i spindellederna eller så?

Re: Spindelledsfrågor

Postat: 23 maj 2010 kl. 23:59
av minimini
nja det verkar lite överkurs.

Re: Spindelledsfrågor

Postat: 25 maj 2010 kl. 11:05
av hultarn
Nej, fettet tillför inget tryck i lederna, och tar heller inte bort nåt glapp eller så. Det enbart smörjer.
Däremot ingår ju fettspruta i varje hundkojeägares verktygssats....

Fettar man in allt när man monterar så är det inga problem att köra några mil, inte alls.