Sida 1 av 1

Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 16 maj 2010 kl. 15:17
av LittleScratch
Hur stor är skillnaden effekt mässigt mellan original 998 och steg 1? Alltså dubbla förgasare, extraktorgrenrör, riktigt avgassystem och en vassare kam mot original.
Hur blir motorns karaktär? Hur mycket skillnad blir de?

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 17 maj 2010 kl. 17:43
av hultarn
Mja... Stage 1 är inte annan kam eller dubbla förgasare, däremot resten plus annan nål och luftfilter.
Jag har det på min och tycker inte det gör någon större skillnad, det skulle nog behövas en roligare kam för att få liv under locket.

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 31 maj 2010 kl. 12:02
av John Doe
Stage 1 är ju till för 998:an och ingen annan form utav motor ju =)

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 31 maj 2010 kl. 18:25
av Ola
Jasså ?

har nyss monterat ett stage 1 kit på en kompis bil från minispares, C-STN18E
får nog skicka tillbaka det då ... :roll: :roll:

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 31 maj 2010 kl. 18:42
av minijanne
Hallå!!! Ordning i tråden - ursprungsfrågan var hur stor skillnad ett stage one-kit gör. Svar: Results obtained from fitting this kit: 20% more power, 12% more torque, Best MPG 55, Worst MPG 42, Average 47, No significant noise increase (https://www.minispares.com/Sec/Auth/FittingInstructions.aspx?ty=fd&ReturnUrl=%2FProduct.aspx%3Fty%3Dfi%26pid%3D37334%26sku%3D0%26tc%3D1%26au%3D1&aid=413).

Sen finns det ett syntax-fel i frågan: ett stage one-kit innehåller: twin box RC40 exhaust system, Maniflow Cooper Freeflow exhaust manifold, Torquemaster inlet manifold, K&N air filter element, carburettor needle, exhaust fitting kit, and gaskets for the carburettor and manifold. ([minispares:37334]). Ytterligare modifiering går under benämning stage two eller stage three.

Sen finns det faktafel i ett av svaren: "Stage One är endast för 998" - detta är fel - stage one finns för andra motorer också (som vi läste tidigare:)

//janne (idag: Polis)

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 1 juni 2010 kl. 16:19
av LittleScratch
Ja, det va jävlar vilken polis du va Janne :D men svar fick jag :D

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 1 juni 2010 kl. 17:38
av minijanne
sorry... :oops:...jag brukar inte...

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 1 juni 2010 kl. 17:49
av heemini
Stackars Pontus är väl helt knäckt. Ja,ja så är det när Stockholmspolisen rycker ut.. :lol:

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 1 juni 2010 kl. 18:01
av minijanne
:twisted:

Re: Stor skillnad på original 998 resp. steg 1?

Postat: 3 juni 2010 kl. 08:38
av hultarn
Kan ju tillägga att den största skillnaden är bullret inne i bilen. över 85 väsnas den rejält jämfört med standard. Däremot så är det ingen större skillnad i prestandan, lite kvickare kanske men inte så man direkt lägger märke till det.
Det blev bättre när jag satte på dubbla SU från en MG 1100, faktiskt ökade främst vridet märkbart (till min förvåning, stage1- insuget har nog för stor innediameter). Dessutom är det ju dubbelt så snyggt... :lol:

Men, som jag sa tidigare: en annan kam, typ 256 eller liknande, då skulle den säkert bli betydligt roligare.
Nu har jag en planad 12G295 topp på min, och kanske är std 998 kam för tam för att det ska lira ihop...