Sida 1 av 1

Olja på tändstift i nerförsbacke!

Postat: 26 maj 2010 kl. 21:05
av Magna-Flash
Har problem med oljeförbrukning (trodde jag blitt av med det - men nu vetifan) och stötte idag på en underlig grej. Kanske nån har nån fin teori...

Jag brukar alltid - ALLTID - parkera i lätt uppförsbacke - MEN idag ställde jag av nån anledning bilen i nedförsbacke.

"Jaha",undrar ni. "Vad är det med det då?"... :|
Jo, ska ni se:

Bilen stod där i nedförsbacke kanske 15 minuter.
NÄR JAG SEN SKULLE IVÄG IGEN SÅ GICK BILEN PÅ 3 CYLINDRAR!!!
Dessutom blårök bilen nåt så in i :evil:
Kollade tändstiften och se - 3:ANS STIFT VAR ALLDELES GENOMSURT :shock:
Bytte stiftet och körde till jobbet. Gick som vanligt på alla fyra.
Kollade nu och stiftet var torrt och fint.

Nå - ideér???

Re: Blött tändstift i nerförsbacke!

Postat: 28 maj 2010 kl. 10:30
av akka1488
kolla att nålen i förgasarn e ren och flotören i fanna att de e skit där så rinner de igenom föggen och ngn sylle dränker sig

Re: Blött tändstift i nerförsbacke!

Postat: 28 maj 2010 kl. 10:45
av Magna-Flash
akka1488 skrev:kolla att nålen i förgasarn e ren och flotören i fanna att de e skit där så rinner de igenom föggen och ngn sylle dränker sig
Näpp - det är blött av OLJA! På ETT stift... Men bara när jag parkerar i nedförsbacke :o :?

Re: Olja på tändstift i nerförsbacke!

Postat: 28 maj 2010 kl. 13:12
av akka1488
kolla olje ringen och kolvringarna ifall att dom ha blivit brända eller sitter fast

Olja på tändstift (topp-packning?)

Postat: 31 maj 2010 kl. 12:38
av Magna-Flash
Alltså - nu börjar jag fundera på om det kan vara topplockspackningen...
Som ni ser är det lite blött på blocket en bit ner från toppen men sen torrt, precis som om packningen "svettas" lite. Så ska det väl inte vara - kan det vara mitt problem med oljigt stift?
Skickar 2 bilder:

Bild
Bild

Olja på tändstift - komptest taget!

Postat: 4 juni 2010 kl. 10:25
av Magna-Flash
Tog komptest idag:

1: 145 PSI
2: 145 PSI
3: 155 PSI (den cylinder som blir sotig och ibland blöt)
4: 140 PSI

OK, eller? :roll:

Re: Olja på tändstift i nerförsbacke!

Postat: 4 juni 2010 kl. 22:13
av mickemicke
Helt okey, man brukar säga att håller det sig inom 10% skillnad mellan cylindrarna så är det ok. Varför du har högre komp på den cyl. med oljigt stift beror på att oljan tätar i cylinderväggen, sedan varför det blir oljigt är en annan fråga. Kan vara ventilstyrningarna eller så är det oljeringarna just för den cyl. som e kass.