Sida 1 av 1

Förgasarfråga

Postat: 29 augusti 2010 kl. 18:02
av optus
Vad gör dämpningsoljan i SU-förgasaren för nytta?
Jag får ofta fylla på upp till 13 mm från kanten, men motorn tycks gå lika bra när oljans nivå är betydligt lägre.
Vad händer om förgasaren råkar bli utan olja, på en längre körning t.ex.
Optus

Re: Förgasarfråga

Postat: 29 augusti 2010 kl. 19:59
av heemini
Som jag förstått det så är det enbart för responsen på gasen. Utan olja skulle det bli mer som av/på. :roll:

Re: Förgasarfråga

Postat: 30 augusti 2010 kl. 08:14
av Hylsan
hum...kanske därför min är lite ryckig vid gaspådrag...trodde jag behövde smörja gaskabeln...

Re: Förgasarfråga

Postat: 30 augusti 2010 kl. 08:18
av heemini
Hylsan skrev:hum...kanske därför min är lite ryckig vid gaspådrag...trodde jag behövde smörja gaskabeln...
Kan nog vara så. Jag kör med Automatlådeolja men det finns massor av åsikter om vad man ska ha. Motorolja är dock definitivt för tjock och trögflytande. :meck:

Re: Förgasarfråga

Postat: 30 augusti 2010 kl. 08:22
av minijanne
Jag har alltid kört med 20W50 (motorolja) och det går mjukt och fint - inga problem. :)

Re: Förgasarfråga

Postat: 30 augusti 2010 kl. 10:19
av heemini
Tyckte väl det gick lite trögt därframme på väg till träffen :lol:

Re: Förgasarfråga

Postat: 30 augusti 2010 kl. 23:12
av MinMorris
Två bilar kan ha samma olja men fungera helt annorlunda med tanke på små differenser på inställningar, nålar, fjädrar, hur slitet det är osv. Läckaget du har vet jag inget om eller hur det ska fixas men inget borde ta skada av att oljenivån blir låg. Vad som kan hända är som nämnts ovan, bilen kan gå ryckigare. För tjock olja och munstycket rör sig för sakta för tunn eller ingen olja alls och det rör sig för fort.

Re: Förgasarfråga

Postat: 31 augusti 2010 kl. 10:28
av blacksaabrules
Som jag har förstått det hela med oljan i förgasaren är det "accpumpen" som den sköter.
När du gasar och motorn vill sörpla i sej mer luft så håller oljan emot kolven och motorn tvingas suga i sej mer bensin som den ju behöver för tillfället. Lite senare när allt har jämnat ut sej och kolven har lyft ikapp så blir bränsle blandningen magrare igen . Resultat :rivstart:

Om det inte finns någon olja i förgasaren så lyfts kolven för lätt och motorn får för lite bensin och börjar därför rycka och bete sej illa. = Mindre roligt :meck:

Har man för tjock olja så borde motorn choka lite väl för tillfället. = Föraren i bilen bakom rycker lite på näsan :lol:

Har ett svagt minne av att det ska var rak 30w olja (typ gräsklippare) i en su förgasare, automatlådeoljan ska funka med stromberg förgasare.

Hoppas detta var ett hjälpande tips, kan tyvärr minnas fel ibland :roll:

/ Erik

Re: Förgasarfråga

Postat: 31 augusti 2010 kl. 15:23
av Magna-Flash
Rak 20-olja är vad SU rekommenderar, inte 30.

Saxat från http://www.sw-em.com/su_carbs.htm:

Damping oil. Function of the damping oil is three-fold. First, to lubricate the precision fit and the never-ending movement of the dashpot (diagram 12). Second, to dampen rapid pulsing of the dashpot at low RPMs, and thirdly, to slow dashpot response when throttle opening is increased, effectively enrichening the air-fuel mixture (an accelerator pump effect).

It's amazing what "information" is out there on what type of oil to use in this application...all the way from water to SEA90 weight! Experimentation or custom tuning notwithstanding, it should nominally be a straight 20SAE weight oil (Reference 1), and since it is (quite) slowly consumed as droplets are slowly liberated from the valving mechanism by the vacuum, and sucked out the holes in the bottom of damper piston, dashpots reservoirs should be checked and topped up** a couple of times a year (I do it when setting the Summer/Winter mixture). Fluid prices range from $5.75 to $8.95 for 125ml of official SU oil in a container with an official SU label, or $2 for a whole quart of automatic transmission fluid (ATF) or about $10 for a gallon of Marvel Mystery Oil...the choice is the reader's, but I know what I prefer!

** "Topping up" is a misleading term...topping up suggests that the reservoir should be filled a lot more than it should be...the damper tube filled to the top is way too full...about a thimble full should be enough (or a teaspoon, or 2ccs, a quarter of a shot glass etc. ...whatever's handy!)...the important point is to to have the one-way-valve (those brass parts on the bottom end of the rod coming down from the Screw-On cap (15)) totally submerged in it at all times and at all vertical locations of travel as the dashpot moves. And to prevent those telltale "blood-spots" on the underside of the hood from overfilled oil shooting out of the vent, I just snug on the Screw-on cap, hold a rag over the vent-hole, and (air filter removed) lift the dashpot as high as it will go...excess oil will be shot out into the rag...if none shoots out, I add just a bit more and repeat until it does (kind-of like: lather, rinse, repeat...except: add oil, check for squirt, repeat)...and by checking the damping oil level in this manner, we are also checking for probably the most important function of an SU carb: The free motion of the dashpot throughout its entire range of travel.

Re: Förgasarfråga

Postat: 31 augusti 2010 kl. 19:51
av optus
Tack för alla goda råd. Tänker gå på 20-olja nu.
Optus