Sida 1 av 2
Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 9 september 2010 kl. 11:27
av Magna-Flash
Kan man på en 998 från -75 byta till duplex-kedja med motorn i bilen?
Och hur? Måste jag modifiera något? Kåpan?
Och hur gör man - exakt? Haynes säger ju bara hur man byter till samma som man har...
Kan nån snäll här på forumet göra en guide, typ?!

Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 9 september 2010 kl. 12:44
av hultarn
Som jag minns det, så är det samma kåpa på dem, och det är bara att montera hela satsen drev/kedja/drev.
Så du kan lugnt använda Haynes bok.
Den enda varianten på kåpan är om man har singelkedja med kedjespännare, vilket inte är så vanligt. Kom på slutet av 70-talet tror jag.
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 9 september 2010 kl. 14:01
av minijanne
du måste byta till försänkta skruvar i "front plate", annars skrapar kedjan i skruvskallarna.
Kolla på minispares:
[minispares:35126] där finns en "fitting instruction".
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 9 september 2010 kl. 14:02
av Magna-Flash
Det här med att ställa timingen på kammen då? Kan man göra det med motorn i?
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 9 september 2010 kl. 18:08
av hultarn
Magna-Flash skrev:Det här med att ställa timingen på kammen då? Kan man göra det med motorn i?
Ja, det är en en smula bökigt, både att få av främre svängningsdämpare/remskiva, och att se "körnslagen" o dreven, men visst går det.
Tack minijanne för skruvarna, de hade jag glömt..

Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 10 september 2010 kl. 06:24
av Hylsan
kanske en dum fråga...mem varför vill man ha en kedja?
förrutom att man inte behöver byta den som remmen.
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 10 september 2010 kl. 06:45
av minijanne
Hur menar du nu?
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 10 september 2010 kl. 09:00
av heemini
Hylsan skrev:kanske en dum fråga...mem varför vill man ha en kedja?
förrutom att man inte behöver byta den som remmen.
Det är kedja!!!! Ingen rem!!!!

Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 10 september 2010 kl. 17:24
av hultarn
Hylsan skrev:kanske en dum fråga...mem varför vill man ha en kedja?
förrutom att man inte behöver byta den som remmen.
Ja, att sätta i kamremssats är ingen dum idé, Remmen slackar aldrig, timingen förblir där den ska och den är tyst. Jag hade en sån (justerbar)sats på min 1380 i 10 år, och hade aldrig nåt bekymmer. Fast en Minidelsfirma i Ullaredstrakten påstod att det bara var skit, sätt inte dit sånt, det bara rasar!
Inga ras, funkade fint. Dock bytte jag remmen efter 5 år för säkerhets skull.
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 11 september 2010 kl. 10:17
av Hylsan
ja alltså, jag menade vad är det för skillnad mellan rem o kedja
Förrutom det uppenbara att man byter rem oftare än kedja?
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 11 september 2010 kl. 10:44
av minijanne
Remmen är tystare, vet inte om det finns några andra fördelar.
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 13 september 2010 kl. 12:49
av Henrik Larsen
Hej
Jag har duplex på min mini 1000 från 75. Det är inte alls krångligt att byta. Jag hade isär mitt kamdrev i helgen, så jag har det hela färskt i minnet:-) bra att ha saker : 33mm hylsa, en två-armad avdragare, gradskiva och gärna en mätklocka. Annars går det någerlunda med ett skjutmått och en medhjälpare. Om du har köpt ett kamdrev som inte är ställbart måste du ha en "offset key" men villken vet du först när kammen e i.... Ring mig om du undrar något:-)
Mvh. Henrik
0768-819626
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 13 september 2010 kl. 16:15
av hultarn
minijanne skrev:Remmen är tystare, vet inte om det finns några andra fördelar.
Du glömde den viktigaste fördelen, som jag skrev ovan: Remmen slackar aldrig, timingen förblir där den ska.
Kedjorna slackar alltid, och timingen av kammen är hela tiden olika mycket fel. På en standardmotor är det inte så kännbart, men när man sätter i en trimkam är det ju väldigt bra att ha kamrem, helst ihop med ställbart drev, så man kan få timingen exakt.
Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 14 september 2010 kl. 07:34
av Hylsan
intressant...trodde remmen töjde sig, men då gör det alltså inte det.
hultarn skrev:På en standardmotor är det inte så kännbart, men när man sätter i en trimkam är det ju väldigt bra att ha kamrem, helst ihop med ställbart drev, så man kan få timingen exakt.
Så rem är alltid att föredra då med andra ord

Re: Hur byta till duplex-kedja?
Postat: 14 september 2010 kl. 08:40
av Magna-Flash
Men - på en väldigt standard bil - räcker det inte med att köpa ett duplex-kit och bara byta rakt av.
Måste man ställa kam-timing även om man inte bytt kam?