Sida 1 av 2

Austin mini-Första bilen

Postat: 14 september 2010 kl. 22:34
av Markussss
Med ett färskt körkort och lite beslutsångest för förstabil så fick jag tag i denna Mini! Hade stått i ett garage i 8a år och körd 50 mil på dom åren..
Jag vet inte så mycket om hundkojor med älskar att grejja så sitter och läser om dom så mycket jag kan! Huvudbromscylindern var kass så väntar på delar till den nu.. Annars är den i toppskick, har haft uppe på lift och finns inte en rostfläck på den. Startar nästan av att bara titta på nycklarna och går fint att få i alla växlar.
Vet inte vad som är gjort osv men sitter dubbla tankar på den bak vilket jag inte vet om det är orginal, sportratt, andra stolar och så tror ja instrumentpanelen är ombyggd också. Ni kan väl posta lite kommentarer så ska jag fixa bättre bilder också men här kommer några från när ja hämtade den!

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 14 september 2010 kl. 22:40
av Rille0
härligt! ser riktigt fin ut :)
Är det breddade 10" fälgar?

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 15 september 2010 kl. 17:24
av Mini Maz
Dubbla tankar är ej original, original är det bara på vänstersida.
Du har nog en tank från en cooper s, dom hade just dubbla tankar.
Snygg förstabil :D

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 15 september 2010 kl. 17:35
av minijanne
är det verkligen två tankar eller är det bara ett fake-lock på högersidan :wink:

Grattis - and welcome...to the real world :mrgreen: !

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 15 september 2010 kl. 18:48
av heemini
Håller med, snygg förstabil :D Gillar dina "reverse-rim"-fälgar!

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 15 september 2010 kl. 20:10
av minitokig
Grattis!

:-)


.

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 15 september 2010 kl. 21:09
av Markussss
Tack alla :D Aa vet inte om det är några speciella fälgar eller om det är plåtisar som är breddade?
Ja det är två tankar och inte bara ett lock :)

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 16 september 2010 kl. 09:00
av heemini
Ser ut som om navet på fälgarna har vänts för att bredda mer utåt. Inte helt ovanligt förr. Snyggt även med små navkapslar på!

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 16 september 2010 kl. 18:38
av minitokig
Ser ut som så kallade vända s-fälgar.
Googla på:
dunlop rims lp 918 reversed cooper s

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 16 september 2010 kl. 19:39
av Markussss
Aha okej :) Tack för svaren!

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 17 september 2010 kl. 17:37
av Sudden
Coolt, jag gillar stuket med breda plåtfälgar, ska ju sätta dit det på min också till nästa säsong. Grattis till köpet!

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 20 september 2010 kl. 20:41
av Markussss
Håller på med bromsarna på bilen nu, pedalen gick i botten så tog ner huvudbromscylindern, då var packningarna kassa så jag köpte en rep sats men blir galen på det, först blev det ingen skillnad. Luftade tills jag blev galen, fyllde på bakifrån 2 gånger.. satt och trampa och försökte få tryck hur länge som hellst.. så plötsligt fick jag tryck men den tar ganska långt ner ändå men det bromsar, är det någon kunnig som vet nått om det?

Läste här på forumet att det skall vara väldigt besvärligt att få tryck i bromsarna och snackade med en gammal lärare som har bra koll på hundkojjor och han sa att det också var krångligt. Någon som vet om det är värt att satsa på en ny huvudbromscylinder eller ska man fortsätta lufta lite till ?

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 20 september 2010 kl. 22:06
av Rille0
kanske kan vara en ide att ta bort trummorna och kolla så ingen hjulcylinder läcker eller så?
Borde kunna ge svampig bromspedal.

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 20 september 2010 kl. 22:36
av minijanne
det är säkert bromskraftsreduceringen som spökar. Har träffat experter (!) som haft problem med att lufta dom :twisted: - dom är rätt svåra att få ordning på. Tyvärr inga bra tips...jag har tagit bort min...mjligen ingen bra idé men så blev det :roll:

Re: Austin mini-Första bilen

Postat: 21 september 2010 kl. 09:51
av Fekkeman
Även bromscylindrarna brukar sätta sig efter flera år i dvala, så en god idé kan ju vara att byta dem också medans du ändå håller på. (SAAB v4:ans cylindrar passar rakt av om jag inte minns fel, om du har nära till Feltema tänkte jag).

/Robban