Sida 1 av 2
kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 12:22
av Hylsan
Håller på att kolla på kylare till mitt projekt och har en stilla undran över pris/kvaliteten på dessa varianter.
Det skiljer ju typ det dubbla om man har en gammel-koja.
Min är en 72:a i grunden men kommer byta motor till en modifierad 1275:a (vet ej om den är A+), och kommer inte lägga ner mycket energi på att den ska vara orginal.
Så min fråga är om man kan vara lite snål och köpa till den lite nyare kojan och modifiera så att den passar?
(utan stora ingrepp)
dyr kylare - pre '90
[minispares:33883]
billig kylare - post '90
[minispares:42703]
Var det redan '90-modellen som började med kylare fram??
Re: kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 12:37
av minijanne
om du nu vill snåla kan du väl köpa en "vanlig" kylare!
Re: kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 13:50
av Hylsan
mm...jo allt är ju relativt.
Inte så mycket att spara på då den ligger på ungefär samma pris som alu
[minispares:42297]
Jag gissar att alu-kylaren väger mindre (många bäckar små), dessutom ska den vara extra kylig
Så jo det är ju en prioteringsfråga, därför frågar jag er.
Är det så att den inte är prisvärd så får jag ju överväga andra alternativ (funderar även på en modern kylare från tex Smart eller liknande mindre kylare och montera den i fronten.)
Re: kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 18:54
av Aggudabbu
Varför inte ha kvar original kylaren och montera en oljekylare med mocal thermostat om du nu ändå vill ha något lite "kyligare" och kanske mer prisvärt?
Re: kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 21:10
av Hylsan
mm..har funderat en del på oljekylare, men när jag läst runt lite på tmf så verkar de flesta säga att det är onödigt under 100hk.
Det är lite svårt, vad tycker ni om oljekylare?

Är det värt det eller inte?
Re: kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 21:19
av heemini
Varför ska du då byta över huvud taget?

Re: kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 22:05
av Aggudabbu
^^Lite min fråga också
Jag är helt för oljekylare dock har jag trimmat min motor och ja, kör du original behöver du nog ingen du vill ju inte ha överkylning heller, men isf behöver du väl inte byta kylare heller? Nu vet jag inte hur de ser ut med utrymme i kojan men en elfläkt med vippbrytare är ju annars ett bra komplement när du behöver de där extra?
Re: kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 22:09
av Crona
Hylsan skrev:Inte så mycket att spara på då den ligger på ungefär samma pris som alu
[minispares:42297]
Köp en standar kylare från
Standford 60£ sen kompletterar du med en oljekylare, ingen vattenkylare kan ersätta en oljekylare. Oljekylare är ett måste om du tänker plocka ut lite effekt.
Re: kylare
Postat: 3 december 2010 kl. 23:32
av Hylsan
min tanke är att nöja mig med 60-70hk i första steget därav min skeptism till oljekylare..
från mini-spares hemsida...
Fully synthetic oils have extremely high heat tolerance. Use of any of these oils makes an oil cooler less of a necessity where engine outputs don't exceed about 90 horsepower. It is as bad to run the oil temperature too cool as it is to let it get too hot.
Varför jag behöver en ny kylare är för att jag råka sälja min till en som behövde en akut här på forumet.
Ske dock leta lite, har en bunt delar i garaget som jag har dålig koll på.
Har en på min andra koja jag kan sno...men då måste jag även byta termostathus då den är vinklad åt vänster, top-slangen sitter vid påfyllningen på kylaren.
Inget som är enkelt här i livet..
Re: kylare
Postat: 4 december 2010 kl. 00:02
av Crona
Hej Hylsan,
Vad man beskriver är att syntetoljans smörjande egenskaper inte påverkas, att du skulle köra den för kall är ingen risk om du monterar termostat.
Jag hade tidigare en Van med 1300 motor, var för snål för att byta kylare så standar kylaren fick sitta kvar, fick stora problem att hålla tempen nere och tvingades ha full värme när man sakta ner efter att ha gasat på lite på motorväg Montera en oljekylar till en Volvo som låg och montera även expantionskärlet och så var problemet löst.
Men börja med en standarkylare (+expantionskärl om du inte redan har) blir den för varm mät oljetempen om den ständigt ligger över 100 grader så montera en oljekylare.
//Thomas
Re: kylare
Postat: 4 december 2010 kl. 06:59
av minitokig
Crona skrev:
Jag hade tidigare en Van med 1300 motor,
//Thomas
var det denna van? då utan reklam på sidorna...

Re: kylare
Postat: 4 december 2010 kl. 12:39
av Aggudabbu
jag har en bra begagnad kylare liggandes också om du skulle behöva

Re: kylare
Postat: 4 december 2010 kl. 17:19
av Crona
minitokig skrev:Crona skrev:
Jag hade tidigare en Van med 1300 motor,
//Thomas
var det denna van? då utan reklam på sidorna...

Yes det är med en tår i ögat
Bortsett från reklamen så ser den ut att vara identisk som när vi skildes, flaggorna på B-stolpen Lealand märket o.s.v.
Köpte den 1983 och sålde den 1992 för att finansiera Moken (Upps 18år), men den har kommet till en bra kojefamilj och vårdas ömt, sista jag såg den var 2001 på Anderstorp då kom de förbi på väg hem från IMM i Österrike och den var lika blank och fin som när vi skildes
Sorry lite OT.
//Thomas
Re: kylare
Postat: 4 december 2010 kl. 20:00
av Hylsan
Crona skrev:Hej Hylsan,
Vad man beskriver är att syntetoljans smörjande egenskaper inte påverkas, att du skulle köra den för kall är ingen risk om du monterar termostat.
Jag hade tidigare en Van med 1300 motor, var för snål för att byta kylare så standar kylaren fick sitta kvar, fick stora problem att hålla tempen nere och tvingades ha full värme när man sakta ner efter att ha gasat på lite på motorväg Montera en oljekylar till en Volvo som låg och montera även expantionskärlet och så var problemet löst.
Men börja med en standarkylare (+expantionskärl om du inte redan har) blir den för varm mät oljetempen om den ständigt ligger över 100 grader så montera en oljekylare.
//Thomas
Har inget expansionskärl, de kom väl först på 90-talarna??
Låter lite som jag ska köra standard och hålla koll på tempen helt enkelt så får vi se.
Jag lugnar mig helt enkelt... Tack för synpunkterna!
Re: kylare
Postat: 5 december 2010 kl. 01:59
av Crona
Hylsan skrev:Har inget expansionskärl, de kom väl först på 90-talarna??!
Jo men för att den inte skulle trycka ut vatten var gång man stanna motorns så montera jag ett expansionskärl.
//Thomas