Sida 1 av 1

Inkörning av nyrenoverad motor

Postat: 4 januari 2011 kl. 17:50
av Mr Gotland
Hej!
Jag håller på att Totalrenoverar min 1275cc motor som är trimmad.
Så jag vill ha så mycket tipps som möjligt på hur jag ska köra in motorn på bästa sätt :rivstart:


:meck:
Lite saker som är gjort:
-Borrad till 1295cc
-Nya kolvar
-Ny Kam (Kent cam)
-Nya Kamlyftare
-Ny koppling
-Ny Oljepump
-Alla lager är nya
-Toppen är nyrenoverad vid verkstad
-Alla packningar/Packboxar
-M.m

Mvh // k0nk3l

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Postat: 4 januari 2011 kl. 19:08
av silverbullet 96
On the "mini engine builder dvd" they recommended not to use good quality oil for running the engine in as they are just to good, lubricating the engine too much and not allowing the components to "bed in".

Inkörning av nyrenoverad motor

Postat: 4 januari 2011 kl. 21:36
av crowan
När jag startade upp min första gången fick jag tipset att köra den på ca 2000-3000 varv i ca 20 min direkt.

Det rök och luktade, men det funkade nog bra, den går ju än :-)

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Postat: 5 januari 2011 kl. 00:29
av Aggudabbu
crowan skrev:När jag startade upp min första gången fick jag tipset att köra den på ca 2000-3000 varv i ca 20 min direkt.

Det rök och luktade, men det funkade nog bra, den går ju än :-)

Crowan, de du gjorde gick väl ut på att hålla lite tryck/kompression så att kolvringarna kommer expandera och att täta mer effektivt mot cylindern i förhållande till om du skulle låta motorn gå på ett lågt varv i början.. eller?

Dock har jag hört att man nu för tiden egentligen borde köra motorn på betydligt högre varv direkt när man fått ett oljetryck och på så sätt få ännu bättre tätning av kolvringarna och på så sätt på en "renare motor" lite bättre komp och tydligen något längre livslängd, dock är detta en ganska okonventionell metod och enligt många galenskap, men inte enligt mig.

Inkörning av nyrenoverad motor

Postat: 5 januari 2011 kl. 20:12
av crowan
Jag fick faktiskt inte reda på varför, utan bara att det var så det skulle göras. Men det låter väl mycket rimligt som du säger.

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Postat: 6 januari 2011 kl. 10:43
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Nu kommer vi från ämnett lite. Att köra motorn på varv när den startas första gången efter en renovering är som det skrevs tidigare, för att kolvringarna ska sätta sig är rätt.
Men även att kamaxlen ska köras in och ythärdningen i nockarna ska "täta" i stukturen.

Till frågan i rubriken.
Kör motorn med en billig olja på ca 2000-3000rpm i ca 15-20 min, oljan ska upp i arbets temeratur.
Låt motorn svalna i närga timmar (under natte ntex) och föroreningar och skit sjunker till botten.
Byt olja och filter och kör 300-500 mil på denna olja (den riktiga oljan för motorn).
Nu är motorn skapligt inkörd och kan köras som du vill :twisted:

Hälsningar
Patrik.

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Postat: 7 januari 2011 kl. 13:31
av Mr Gotland
EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Nu kommer vi från ämnett lite. Att köra motorn på varv när den startas första gången efter en renovering är som det skrevs tidigare, för att kolvringarna ska sätta sig är rätt.
Men även att kamaxlen ska köras in och ythärdningen i nockarna ska "täta" i stukturen.

Till frågan i rubriken.
Kör motorn med en billig olja på ca 2000-3000rpm i ca 15-20 min, oljan ska upp i arbets temeratur.
Låt motorn svalna i närga timmar (under natte ntex) och föroreningar och skit sjunker till botten.
Byt olja och filter och kör 300-500 mil på denna olja (den riktiga oljan för motorn).
Nu är motorn skapligt inkörd och kan köras som du vill :twisted:

Hälsningar
Patrik.

15W-40. Kan man använda den under dom där 20 minuterna ?

Re: Inkörning av nyrenoverad motor

Postat: 7 januari 2011 kl. 23:36
av karki
kör en mineral olja för inkörning , absolut inte syntet för då bäddar inte ringarna in ordentligt! prima oljepumpen innan start.
smeta på kamlube (inkörningspasta)på nockarna på kamen & ändarna på lyftarna annars kan det gå ner sig fort om det vill sig illa!
det finns tex red line assembly lube eller kent kams egna kamlube att använda till det, red line funkar även alldeles utmärkt till lager mm + att det kan stå flera år utan att rinna av delarna om du inte ska starta direkt.