Sida 1 av 2

Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 02:20
av Bim
Detta är ett projekt inom familjen, Pappa , bror och jag.

Projektet köptes ofärdigt, subframe är väl halvklar, bakaxel är halvklar, kaross är inte klar alls, motor skall renoveras.

Bild

Bild

Snyggt förstärkt.
Bild


Hur mår drivaxeln om man monterar den lite diagonalt? Något är kaiko, har måttat och haft mig men det den är rak, så jag vet inte varför det är snett som synes på bilden. (in i den svarta klumpen, vid växellådan. Vet inte vad den heter?)
Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 09:31
av minitokig
oj.. verkar som om ni har några timmar framför er i garaget! ;-)

Kämpa på så kan det säkert bli något kul.

Ta hjälp av gamla trådar på forumet, kolla på andra forum och framför allt leta reda på andra som har gjort liknande projekt för att ta lärdom av deras misstag på vägen.

Vad ska ni använda bilen till? Banracing, utställning eller vanlig gatkörning?

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 17:15
av Bim
Jag har kikat i några trådar på forumet, men är mest intresserad utav projekt med Vtec och de fanns inte många, om ens några? Swift fanns några, men de jag fann då byggde de om alltihop, eller så hade de köpt färdig framvagn osv.

Bana/Gata blir det väl :).


Några tips på coilovers fram? De skall vara för "fästöron" både nere och uppe utav dämparn.

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 17:56
av silverbullet 96
Looks like a good project.

I am impressed that you are using your own subframe.

Did you ever look at subframes from UK based companies. May work out cheaper in the end, as at least one allows you to keep the mini suspension. ANd others may solve the problem with the drive shafts.

Check out -

- Minitec
- Watsons
- Allspeed - Mini suspension is retained and mini brakes, + fits under most standard front ends and standard mini track is retained

Cheers

Craig

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 20:13
av Fekkeman
Du kan ju alltid vänsterprassla lite med den här hemsidan annars, där finns ganska mycket.
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... wforum=164
/Robban

Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 21:42
av Ola
Detta är den som var tillsalu på blocket för nån månad sedan va ?

Vinklen på drivaxlen är nog inte så jätte farlig . Men långt ifrån bra.

Har ni provat monterat dit grenröret.
Ser trångt ut.. Blir det clubman eller rundnos.
Ett tips är väll att kolla över lite reglemente om ni ska köra bana.
Så fall måste bågen göras om och ratt stången med mera.

Coilovers finns på ebay. Ibland på rejsa.nu är ju bara och söka på.
Google is your friend

Www.16vminiclub.com
Är en guld gruva.

/Ola

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 22:54
av Bim
silverbullet 96 skrev:Looks like a good project.

I am impressed that you are using your own subframe.

Did you ever look at subframes from UK based companies. May work out cheaper in the end, as at least one allows you to keep the mini suspension. ANd others may solve the problem with the drive shafts.

Craig
The car was bought with the modded original subframe, thats why :).

And i will look up, minitec, watsons etc , thanks! :)

"- Allspeed - Mini suspension is retained and mini brakes, + fits under most standard front ends and standard mini track is retained"

Im not sure what you mean with that , but we will be needed brakes etc thats good for 150hp :).

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 22:57
av Bim
Ola skrev:Detta är den som var tillsalu på blocket för nån månad sedan va ?

Vinklen på drivaxlen är nog inte så jätte farlig . Men långt ifrån bra.

Har ni provat monterat dit grenröret.
Ser trångt ut.. Blir det clubman eller rundnos.
Ett tips är väll att kolla över lite reglemente om ni ska köra bana.
Så fall måste bågen göras om och ratt stången med mera.

Coilovers finns på ebay. Ibland på rejsa.nu är ju bara och söka på.
Google is your friend

http://Www.16vminiclub.com
Är en guld gruva.

/Ola
Såg att flera hade det så, fast åt andra hållet, dvs framåt. Vår axel går lite bakåt!

Jag är inte så haj på hundkojorna ännu tyvärr :(.

Grenröret går endast att smacka dit med motorn ute, haha.. Jag tycker man skulle gjort om balken fram, men det blir nog lite svårt.. Om man inte kan göra en liten utbyggnad. Om det är acceptabelt?

Köra bana jag menar, banträffar osv. Skulle inte det vara godkänt? :oops:

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 10 januari 2011 kl. 23:27
av silverbullet 96
"- Allspeed - Mini suspension is retained and mini brakes, + fits under most standard front ends and standard mini track is retained"

Im not sure what you mean with that , but we will be needed brakes etc thats good for 150hp :)."

I mean you keep the original mini suspension (rubber cones, dampers etc), which are reletively cheap. Also means the car handles just like a mini.

yes indeed it wouldnt be a good idea to keep the standard mini brakes. But you could go for a performence set.

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 11 januari 2011 kl. 00:00
av Bim
Ah. right. I think the guy that had the "car" before us , has welded frame mounts etc where the rubbers where.. i seen some put small springs in there.

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 11 januari 2011 kl. 08:13
av blacksaabrules
Jag tycker att det ser ut som om du har en metro framvagn på din bil, Surfa in på 16v miniclub, blir nästan som att titta i facit. Tror nästan att engelskmännen har provat det mesta.
Kul med fler motorbyten här på hundkoja, lycka till med bilen, ni verkar ha lite att göra.

/ Erik

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 11 januari 2011 kl. 19:02
av Bim
Var rover metro? Eller något, jag är osäker.. Så vad är det för bultcirkel / navcentrum mått?
Så man vet vad för bromsskivor man ska kolla efter..

Samt någon som vet bultcirkel på renault 5? :).


Vi hade tänkt måtta in drivaxlarna, men såg att dessa "rullar" fattas.. Vart finner man de? :oops:

Bild

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 11 januari 2011 kl. 19:37
av blacksaabrules
MG Metro tror jag det är som honda älskande kojaägare tar framvagnen ifrån, antagligen så är det mycket saker som passar mellan modellerna i sann gammal snikkonstruktörsanda.

/ Erik

Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 11 januari 2011 kl. 21:46
av Ola
Inre driv knutar från en Honda behöver du. Det skiljer på vajer och hydrauliska kopplingen är att tänka på. Driv axlar har du dem ? Sitter det inte kvar på dem.
E ganska dyra grejer e det värsta.
/Ola
( som behöver hjälp av nån som kan megasquirt.)

Re: Mini -64 B16A1 konvertering.

Postat: 12 januari 2011 kl. 16:58
av Bim
Rullarna skiljer beroende på om jag har hydraulisk koppling eller mekanisk? Det är iaf mekanisk.

Sen har jag en fråga ang svetsa. Har en flussvets hemma, ala biltema som jag svetsat endel med. Men svetsen blir hårdare har jag läst någonstans, och sämra hållfasthet än en vanlig MIG svets med gas. Vad tror ni?

Kan man göra stötdämparfästen, samt "lådan" som jag skurit ut ur torpedväggen för?