Sida 1 av 1
Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 20 februari 2011 kl. 14:45
av Magna-Flash
När man ska byta till duplex-kedja/drev så ska man ju byta ut dessa 2 bultar till försänkta.
Hur gör man för att försänka dessa? Kommer knappast åt med vanlig borrmaskin...
Hur har ni gjort? Jag vill göra detta med motorn i bye the way... annars hade det ju varit en baggis

Re: Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 20 februari 2011 kl. 17:05
av Fekkeman
Vet tyvärr inte svaret på din fråga utan tänkte mer tipsa dig om att lägga på tex Biltemas röda packning på tub när du sätter tillbaka kåpan på motorn, det är inte kul när det börjar droppa under bilen. Som sagt bara ett litet tips från en som drabbats av detta fenomen...
Re: Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 20 februari 2011 kl. 18:07
av bulten08
kanske går att borra på plats om du har en 90graders vinklad borrmaskin eller en vinklad chuck till borrmaskinen och en försänkningsborr men går inte den där plåten att skruva bort utan större bekymmer så man slipper borra med den på plats.
/Marcus
Re: Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 20 februari 2011 kl. 18:23
av Rille0
har precis bytt till dubbelkedja på min motor

gjorde helt enkelt så att ja fimpa brickorna bakom bultarna samt slipade av bultskallarna lite me lamellskiva på kapmaskin, går fritt utan att man behöver borra i plattan bakom. sen om det är rätt eller fel att göra så kan jag inte svara på

Re: Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 20 februari 2011 kl. 23:44
av Magna-Flash
Tack för svar...
bulten08 skrev:...men går inte den där plåten att skruva bort utan större bekymmer så man slipper borra med den på plats.
/Marcus
Tänkte också att det vore smidigast - men har ingen aning om det går att ta bort den utan mankemang.
Skulle ju vara guld att kunna sätta plattan i en pelarborr och få det snyggt gjort...
Är det massa packningar och sånt som måste bytas då? Nån som har nån aning?
Re: Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 21 februari 2011 kl. 14:47
av hultarn
Magna-Flash skrev:Tack för svar...
bulten08 skrev:...men går inte den där plåten att skruva bort utan större bekymmer så man slipper borra med den på plats.
/Marcus
Tänkte också att det vore smidigast - men har ingen aning om det går att ta bort den utan mankemang.
Skulle ju vara guld att kunna sätta plattan i en pelarborr och få det snyggt gjort...
Är det massa packningar och sånt som måste bytas då? Nån som har nån aning?
Om jag minns rätt så är den enkel att demontera. Du har ju redan kamdrevet borta, och sedan är det bara några skruvar och en packning bakom.
Du ser grejorna här:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... age&id=108
Plåten 34 och packning 36.
Re: Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 3 mars 2011 kl. 16:06
av Magna-Flash
Gick på bultens linje och införskaffade denna på Biltema:
Funkar utmärkt! Gott om plats mellan chuck och vevaxel (skönt)....
En liten undran bara:
Hur djupt ska man försänka? Måste man ner med hela den konade skallen?
Det är ju ganska lite gods åt ena sidan... Tänkte att det kanske går att försänka litegrann bara

Re: Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 3 mars 2011 kl. 18:45
av bulten08
när jag gjorde det så försänkte jag skruven så den nästan blev helt plan med plattan och det har fungerat sen dess sen blir det nog inte för klent då sidorna bara blir bredare för djupare du borrar och blir ungefär samma anläggningsyta som en plan sida.
/Marcus
Re: Byta till duplex-kedja. Försänka?
Postat: 5 mars 2011 kl. 14:50
av Magna-Flash
Tack för svar! Nu är skruvarna bytta och försänkta - gick som en dans
