Sida 1 av 3
Någon som provat E85?
Postat: 3 september 2005 kl. 22:10
av Limoman
Hejsan!
Jag är bara nyfiken om det är någon som har kört kojan på Etanol (E85)?
Vad jag har hört så behöver man bara ställa upp den så att den får mera soppa.
Blir det någon effektskillnad?
Inte för jag bryr mig om bensinen kostar 25:-/l. Jag kör inte koja för att den drar lite, men jag är nyfiken att testa.
Undrar även om Shells V-Power. Otroligt taskig tajming att försöka lansera lyx-bensin. Är det mycke snack och liten verkstad eller är det någon förbättring?
/ Joel
Postat: 4 september 2005 kl. 21:27
av Cooper-74
En lokal trimmare med mycket gott rykte har provat Shells V-Power i en snikig Golf CL på sin rullande landsväg och fick ut 2kw mer än på den vanliga soppan,så nog inte bara snack.
Å en kompis testade samma bensin i sin Nissan Cherry Turbo och snackade lyrsikt om att den spann loss på 3ans växel nåt den inte gör på vanlig soppa.
Har dock ej provat i nån koja..

Postat: 6 september 2005 kl. 20:13
av anderdahl
Kan säga att Golf Gl -94 går alldeles utmärkt på lite mer än ca 50% E85, å drar knappt mer heller!

Postat: 6 september 2005 kl. 22:39
av Per_cooper
Min bror kör sin volvo 745 på 70% e85, drar som förut, det han gjort är att han ställt tändningen tidigare.
Postat: 7 september 2005 kl. 20:08
av Larsa
Jag var och besiktigade min 1380 koja idag. Precis innan så drog jag och tankade 50% bensin och 50% etanol. Gissa om CO värdet var lågt..
Jag har haft kojor i över 10 år men aldrig haft 0,2 i CO ( gränsvärdet är 4,5) Besiktningskillen funderade ett bra tag hur det kunde vara möjligt..
Dock gick bilen ganska risigt men efter besiktningen så var det bara att ställa upp bränslemängden och den gick rätt så mycket bättre än på vanlig soppa..
Postat: 7 september 2005 kl. 21:34
av Per_cooper
Jag besiktigade min AH-sprite i sommras hällde jag också i etanol innan jag åkte in, fick även jag ca 0,2 trodde jag aldrig skulle höra det jag fick höra då: besiktningsmannen tyckte att jag hade för låg CO-halt.
Postat: 8 september 2005 kl. 17:49
av DirtBag
tankade i E85 i min kojja och nu har jag fått sämre oljetryck

Postat: 8 september 2005 kl. 21:11
av Larsa
Dock ska man ställa om tändningen en aning.
Skulle vara intressant att få veta exakt hur mycket om man låt säga fyller upp med 50/50 bensin och etanol.
racebilar kan ju vara omöjligt att ställa med lampa ibland utan man få ställa på känn.
Min soppamätare fick dock spel men det är nog inte så ovanligt med etanol.
Postat: 11 september 2005 kl. 18:37
av jocke.carlsson
Skit i E85 och köp Aspen Racin plus Röd plast dunk 108 oktan och jävligt ren. Kör min 1275 på det går jäkligt fint.
Re: Någon som provat E85?
Postat: 17 oktober 2005 kl. 22:28
av carbs
Limoman skrev:Hejsan!
Jag är bara nyfiken om det är någon som har kört kojan på Etanol (E85)?
Vad jag har hört så behöver man bara ställa upp den så att den får mera soppa.
Blir det någon effektskillnad?
/ Joel
Jag har konverterat min Mini -77 till E85. Den är inte fullständigt injusterad ännu, jag kommer att byta till en annan bränslenål och ett större munstycke, den jag har just nu ger för lite. Dessutom återstår tändningsjustering. Skall in på besiktning om ca 10 dagar, så vi får se vad SBP tycker. Den är konverterad för att gå på 100% E85.
Postat: 17 oktober 2005 kl. 22:46
av Helipop
Alltså, vad pratar ni om? Kan man tanka sånt där på mack eller? Etanol är ju ren sprit som är drickbar. Menar ni inte metanol? Vart fan får man tag i etanol? Antar att den är denaturerad och gjord odrickbar?! Och är det billigare än bensin alltså?
Postat: 17 oktober 2005 kl. 23:18
av carbs
Helipop skrev:Alltså, vad pratar ni om? Kan man tanka sånt där på mack eller? Etanol är ju ren sprit som är drickbar. Menar ni inte metanol? Vart fan får man tag i etanol? Antar att den är denaturerad och gjord odrickbar?! Och är det billigare än bensin alltså?
E85 är en blandning av 85% etanol och ca 12.5% bensin och lite andra tillsatser. Den är givetvis inte drickbar. Literpriset på mack ligger från ca 7:- till 7.80 per liter. Det är ett bränsle som är miljövänligt jämfört med bensin, produceras till exempel av Agroetanol i Norrköping av spannmål. Eftersom energiinnehållet är lägre än för bensin går det åt mer E85. Man kan räkna med en ökad förbrukning på ca 30%. Fördelen dessutom är att oktantalet är högre, någonstans lite över 100 oktan. Du kan läsa massor om etanol på webben:
http://www.etanol.nu Vid en etanolkonvertering så känns bilen oftast även lite piggare än med bensin.

Postat: 17 oktober 2005 kl. 23:20
av makervall
Jo det är etanol, men bara till 85%, resten är vanlig bensin. Därav namnet E85.
Se
http://etanol.nu/forum/
Där kan du läsa "allt" om E85.
Jo det är lite billigare, nån krona/liter tror jag. Du kan även ta ut mer effekt ur motorn vid konvertering. Ladda mer med turbo osv...
//Magnus
Postat: 17 oktober 2005 kl. 23:45
av Helipop
Det låter bra, men om det drar 30% mer bränsle, motsvarar inte det då pengarna man "tjänar" per liter? Om det drar 30% mer så motsvarar det 130% och då kommer man alltså bara 70% så långt som på en normal tank fylld med bensin, och tanken rymmer 25 liter?! Wow. Hehe. Låter bra med miljön och att det är billigare literpris. Men oktantalet; är ett högre oktantal mer skonsamt för motorn?
Postat: 17 oktober 2005 kl. 23:59
av carbs
Helipop skrev:Det låter bra, men om det drar 30% mer bränsle, motsvarar inte det då pengarna man "tjänar" per liter? Om det drar 30% mer så motsvarar det 130% och då kommer man alltså bara 70% så långt som på en normal tank fylld med bensin, och tanken rymmer 25 liter?! Wow. Hehe. Låter bra med miljön och att det är billigare literpris. Men oktantalet; är ett högre oktantal mer skonsamt för motorn?
Om du köper E85 för 7.50 per liter och det behövs ca 30% mer så kommer det att kosta 7.50x1.3=9.75 för E85 motsvarande 1 liter bensin. Idag kostar bensinen ca 11.40 så "vinsten" per liter blir ca 1.65 Det är inte så mycket vinst när man kanske inte kör så många mil per år, men den största vinnaren är i alla fall miljön. Sedan är det klart att räckvidden för en tank på 25 liter sjunker om man har E85. Om kojan idag drar 0.6l/mil så får du en räckvidd på ca 41 mil. Med en förbrukning av E85 på ca 0.8 (30% mer) så får du en räckvidd på ca 31 mil. Ett högre oktantal i sig är inte mer skonsamt för motorn, men det går att höja kompressionen och få ut mer effekt ur motorn med ett bränsle som har högre oktantal.