Sida 1 av 1

Växellänkage

Postat: 28 april 2011 kl. 00:02
av Gerry
Hej.
Jag behöver lite tips..
Nyligen "råkade" jag köpa en koja till (och jag har fått känslan att det inte är helt ovanligt att sånt händer fler här på forumet).
Hur som helst så vet jag inte så mycket om min "nya" bil (än), men lite småfix har jag hittat.

1: Växelspaken är hyggligt slapp. När en växel är i så kan man veva runt spaken mer än vad man kan på min gamla koja ligger i friläge :(.
Länkaget är skarvat med en rörbit, och där kanske det har varit en tajt skarv tidigare, men det är det inte längre.
Nu har jag ringt Jana för att få tag på ett nytt länkage (han var inte säker på om han hade något, men lovade att kolla). Nu undrar jag hur man får bort sprinten som sitter i den lilla leden längst fram?

Här är ett par bilder på hur det ser ut idag.
Löst länkage
Löst länkage
Led&Skarv under bilen
Led&Skarv under bilen

2: Sen undrar jag lite över ett hål i kåpan runt kopplingen.
Ska det vara ett öppet hål där??
Hål?
Hål?
Jag har sett andra som har ett hål där & även vissa med ett skruvat täcklock.
Berätta gärna vad det är till för & vad bör jag göra? Låta det vara eller täta?

//Gerry

Re: Växellänkage

Postat: 28 april 2011 kl. 06:13
av Magna-Flash
Hålet är för att kolla tändinställningen. Man lyser där med stroboskop...
Borde nog sitta en täckbricka där så man inte får in massa skit i onödan.

Re: Växellänkage

Postat: 28 april 2011 kl. 08:27
av jokke
undrar med hur man får loss sprinten har försökt att slå med ett don men sitter som fasen.

Re: Växellänkage

Postat: 9 maj 2011 kl. 08:33
av Gerry
Den främre sprinten var jag lite fundersam över hur jag skulle lyckas få bort..
Men eftersom jag ändå skulle beställa lite delar från Jana så passade jag på att fråga honom om råd.
Enklast är tydligen att lägga i treans växel, för då hamnar länkaget "på snedden" sedan kryper man under bilen på passargerarsidan och slår ur den främre sprinten med riktning åt förarsidan.

Nu hade jag ingen växelspak som jag kunde lägga i trean med, men jag fick i den iaf (jag misstänker att jag egentligen har fyran i, men det spelar ju ingen roll)
5mm dorn & lite 5-56 så var det klart!

Nu är det bara resten kvar...