Sida 1 av 2
Vattenläckage.. =(
Postat: 30 april 2011 kl. 23:34
av philsson
Ni får tyvärr stå ut med en för tillfället lätt frustrerad miniägare. Bytt topppackning nyligen för att upptäcka att det inte höll och tillslut bytte jag toppen mot en bättre begagnad. Bilen har gått bra hela påskhelgen och jag har lyckats köra över 50 problemfria mil. Men efter ledigheterna så började vattennivån sjunka lite smått och jag var osäker på om det bara var vatten som trycktes ut för att systemet saknar expansionskärl. Satte dit en petflaska efter slangen till kylarlockets övertrycksventil för att kika, men nivån skönk mer än vad jag fick i flaskan. Och tillslut idag när jag var ute på en 2 milatur så fick jag i 7dl i systemet..
Motorn går skitfint, inge vatten i oljan och ingen rök som tidigare. Motorn är torr i framkant men när man tittar i bakkant så är den tyvärr blöt. Jag ser inte riktigt vart det läcker, skulle kunna vara i skarven till toppen, isf topppackningen igen!?..

riktigt träligt i så fall. Kan det läcka någon annanstans därbak? Utan att lyfta bort grenröret är det svårt att se. Ser ut att sitta två "sköldar" (mitt bästa sätt att beskriva det på) under grenrören. Sitter dessa med korkpackning och vad är de till för? Hittar inget om det i manualen. Kan det läcka vatten därifrån? Annars är det väl bara att byta topppackning igen.. himla skit..
Jag har varit jättenoga med att göra rent packningsytor, använt nya fina packningar och dragit enligt boken med momentnyckel, efterdragit efter varmkörning mm.

Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 1 maj 2011 kl. 10:48
av blacksaabrules
Innanför "sköldarna" sitter det ventillyftare och stötstänger, dvs inget vatten, bara olja.
Så du får leta vidare
/ Erik
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 1 maj 2011 kl. 19:03
av philsson
blacksaabrules skrev:Innanför "sköldarna" sitter det ventillyftare och stötstänger, dvs inget vatten, bara olja.
Så du får leta vidare
/ Erik
Där ser man.. Har hukat mig över huven med motorn påslagen nu en stund ivf och ser vatten rinna men förstår inte varifrån. Att motorn är "fuktig" i bakkant kan ju vara bara att den är full och kletig med olja också. Det ser i varje fall ut att droppa ner mellan kylaren och motorn rätt så långt fram mot grillen. Men vattnet läcker ju och rinner någonstanns ifrån. Vore toppen om de vore i någon av anslutningarna och inte i toppen..
Tips?.. köpa nya kylarslangar och montera ner och ihop allting kanske? Hur besvärligt är det att lossa kylaren? Får passa på att byta fläktrem också då när jag har en liggandes.
/P
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 1 maj 2011 kl. 19:06
av heemini
Har du kollat den lilla slangstumpen mellan toppen och blocket?
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 2 maj 2011 kl. 10:01
av Hylsan
tänkte också på det, min läcker i termostat-huset. Tyvärr fick jag inte loss s***n men om du får det så är det en packning där man kan byta. Låter lite som det kan vara det som är problemet....kanske..
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 2 maj 2011 kl. 18:10
av philsson
Hylsan skrev:tänkte också på det, min läcker i termostat-huset. Tyvärr fick jag inte loss s***n men om du får det så är det en packning där man kan byta. Låter lite som det kan vara det som är problemet....kanske..
Tack för tipset, men jag har nyligen bytt både termostat och termostathus då med nya packningar.
heemini skrev:Har du kollat den lilla slangstumpen mellan toppen och blocket?
Satt precis och läste på annat håll att denna slangbiten brukar ge upp. Jag har ju haft loss toppen ett par gånger dessutom vilket innefattar just denna slangbit. Men...
Går den att byta utan att lyfta toppen? Jag läste lite om
denna artikeln på minispares. Någon som vet? Jag har knappt koll på hur det ser ut därnere.
+
?
Jag tänker att det kan vara ide att plocka bort kylaren och passa på att byta slangarna därnere även om det kostar några kronor för att slippa problem senare om inte annat. Vad ska jag köpa för slangar till min 850? Är det kanske samma till alla bilar? Denna kanske i så fall.

Det ska väl vara allt jag behöver? Säg till om det är något mer.
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 2 maj 2011 kl. 20:17
av heemini
Den vänstra gummibiten är den som du kan pilla dit utan att lyfta på toppen! Lite tunnare och kanske inte håller lika länge som de grövre. Därför säger MiniSpares "carry a spare". Kan nog vara klokt att byta den nedre kylarslangen också. Men det finns nog gummislangar som är bra mycket billigare.
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 2 maj 2011 kl. 21:11
av philsson
heemini skrev:Den vänstra gummibiten är den som du kan pilla dit utan att lyfta på toppen! Lite tunnare och kanske inte håller lika länge som de grövre. Därför säger MiniSpares "carry a spare". Kan nog vara klokt att byta den nedre kylarslangen också. Men det finns nog gummislangar som är bra mycket billigare.
Ja precis, men undrade mest om det var någon som visste att den gick att byta utan att lyfta toppen, som jag minns så såg det svårt ut, men byter man ut dedär röret så skulle det tydligen gå att trä på slangbiten och sen skjuta ner den från röret för att på så vis lyckas montera allt utan att lyfta toppen, så det ska nog gå bra. Vad gäller den blåa slangen så menade jag mest som ilustration. Jag har ingen aning om hur anslutningarna ser ut därnere, och inget står det i min verkstadshandbok om det heller. Ville mest få tag på rätt slang. Vart går den lilla slangbiten? Jag funderar på om det är dit som returslangen ifrån kupevärmen kommer in, kan det vara så?
/Philip
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 14 maj 2011 kl. 17:15
av philsson
Jag har skruvat lite nu idag. Plockat bort kylaren och alla slangar därikring. Såg inget uppenbart men lyckades i varje fall byta slangen till bypassen. Men... Ska det vara så krångligt att få loss kylaren? Jag tror inte jag kommer få tillbaks den. Jag har den tvådelade plåten, behövs den verkligen? Skulle vara så skönt att bara strunta i den när jag monterar tillbaks alltihop.
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 19 maj 2011 kl. 23:37
av philsson
Bytt den undre kylarslangen, kollat så att kylaren inte läcker (verkar tät), bypassen och det fortsätter läcka lika mycket. Tycker det är svårt att se varifrån. Förstår att ni inte heller kan svara på vart såklart.. men någon kanske har ett bra tips på hur jag till exempel kan kolla ifall det läcker ifrån kanske vattenpumpen? Den läcker inget när bilen är avstängd så när jag har skruvat ner fästen och annat som håller kylaren på plats för att se så kan jag inte undersöka.
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 20 maj 2011 kl. 09:18
av timppa
Hade själv ett vattenproblem med min gröna. Tappade hel del vatten men blev aldrig några pölar under bilen. Såg ingenstans där vattnet skulle läcka ut ifrån. Bytte kylarlock och det verkar som problemet nu är borta!
Hade även borta kylaren och bytte vattenpump samt bypass-slangen. Den tvådelade plåten var jag också lite sugen på att skita i, men den åkte på igen.
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 20 maj 2011 kl. 09:38
av minijanne
Har du provtryckt kylaren? Små hål kan läcka mer än man tror när systemet är under tryck.
jag skulle nog inte strunta i plåten på en 1275:a - kan bli problem med kylningen...

Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 20 maj 2011 kl. 09:57
av philsson
Jag var så förhoppningsfull att det skulle vara bypassen att jag slarvade med att provtrycka kylaren. Satte bara lite tejp i båda ändar och fyllde upp med vatten för att se om det kom ut någonstanns, men givetvis gör det ju inte det om det inte heller gör det när bilen står still. Men så långt tänkte jag inte just då. Jag fick på alla plåtar och bilen är ivf ihopmonterad nu. Träligt att inte ha fått ordning på det med tanke på hur bökigt det var att få ihop sen. Hur gör du när du provtrycker din kylare annars? Korkar igen ena mynningen och pressar in vatten i den andra? Gäller ju att man fått sin "korkning" tät så det inte ser ut att läcka vatten där det inte gör.

Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 20 maj 2011 kl. 10:18
av minijanne
Demontera (ja, igen

) och ta den till en verkstad som har provtryckningsutrustning.
Re: Vattenläckage.. =(
Postat: 20 maj 2011 kl. 12:47
av blacksaabrules
Passa på att rycka lite i vattenpumpen nästa gång du har kylaren väck, fast det kanske går att "vicka" lite i någon fläktvinge med kylaren monterad.
/ Erik