Sida 1 av 1

Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 1 maj 2011 kl. 10:59
av wrroomm77
Jag undrar om någon kan förklara vad man måste plocka bort för att lyfta ur motorn.
kan man bara skruva bort spindlarna på båda sidor och sen dra bort drivaxlarna för att sen ta motorn uppåt?

eller hur skulle ni ha gjort?

Tips och olika förklaringar mottages tacksamt.

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 1 maj 2011 kl. 19:33
av wrroomm77
Det är en vanlig hundkoja alltså bara så ni vet...alltså en mini 1000

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 1 maj 2011 kl. 20:46
av Fekkeman
Har du knutkors så är det en bra och snabb metod.

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 1 maj 2011 kl. 22:22
av wrroomm77
Är det bara att dra isär knutarna då eller? Och hur gör man om man inte har knutkors då? Anledningen till att jag frågar är att jag inte har tittat på det så noga utan ville ha lite tips här först så man inte gör onödiga fel.

Så tips mottages tacksamt.

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 2 maj 2011 kl. 09:58
av Hylsan
Har du knutkors så är det hyfsat enkelt att skruva bort u-klammrarna och sedan dra ut hela paketet.

Den andra varianten har jag ingen erfarenhet av...

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 2 maj 2011 kl. 16:59
av bulten08
nu börjar ni förvirra honom på din sitter det inte knutkors det sitter den modernare varianten av drivknutstyp pot joint. en lista vad jag kan komma på med rak arm men.

lossa spindellerna
lossa drivaxeln
lossa den inre drivknuts dammasken
dra ut drivaxeln
lossa växellänkaget (en sprint och en bult med mutter)
lossa alla vajrar och elkablar och slangar
ta loss kylaren
lossa grenröret är det orginal grenrör i gjutjärn är det bara lossa den runda klamman mellan främre rör och grenrör
är det extraktorgrenrör för lossa den från topplocket.
lossa motorfästena (3 eller 4st)

det är vad kommer på nu annars är det ganska lätt lossa det som sitter mellan motorn och karossen och ta bort det som sitter ivägen.
lycka till /Marcus

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 3 maj 2011 kl. 17:16
av wrroomm77
Det sitter ingen låsring i knuten in i knuten eller in i växellådan?

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 3 maj 2011 kl. 17:19
av bulten08
då måste ändå ha isär den inre knuten för att få bort drivaxeln från bilen så man behöver inte trycka ur den inre biten från lådan bara lossa klamman till dammasken och dra ut axeln.
/Marcus

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 3 maj 2011 kl. 17:22
av wrroomm77
jo jag fattade det alltså ingen låsring inni i knuten som på ford hehehe

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 3 maj 2011 kl. 17:37
av bulten08
det går att ha isär den som på en modern typ ford men det finns ingen ide med det om du inte ska byta den inre biten eftersom hålet axeln måste träs ut ur är för liten men den inre delen sittandes på axeln.
/marcus

Re: Lyfta Motorn i min Leyland 1000 -79

Postat: 3 maj 2011 kl. 22:03
av Gerry
bulten08 skrev: lossa växellänkaget (en sprint och en bult med mutter)
Ska den sprinten åt något speciellt håll? Uppåt? Neråt?
Eller går det vilket som?

Värme, storlek på dorn mm? Jag behöver alla tips som finns!