Frikopplar knappt! Bilen dör nästan när jag kopplar
Postat: 28 maj 2011 kl. 16:26
Hej på er.
Lång historia kort: Koja 1000cc, skuren motor 2001, stått i kallgarage sedan dess, ny motor 1298cc
nerplockad till kolvringar, ihopsatt, bromsar ur funktion (orörd bil i nästan 10 år), inköp komplett bromscylinder från UK, allt funkar, men nu... ingen koppling. Har kunnat testköra den under renoveringstiden (1 år tillbaka), dock bara korta stunder för att testa bromsarna, och för att inte länsman skulle se 
Äntligen! Godkänd av Bilprovningen i maj, men med anmärkningen "Svårväxlad". Jaja, JAG VET var lägena ligger. Sen körde jag premiärturen ca 45 minuter, sen lade kopplingen av
PROBLEMET:
Bilen avstängd – kopplar, får i växlarna utan problem
Bilen avstängd – växel i, kopplar, startar men startmotorn drar knappt runt
Bilen avstängd – ingen växel i, startar utan problem, men tappar i varvtal (dör nästan) när jag kopplar, får inte i växlarna
LÖSNING:
Har för mig att det finns två skruvar som justerar pinnen som trycker in kopplingshjulet eller vad det heter. Har förlängt denna pinne för att få mer press inåt och därmed flytta kopplingshjulet mer och därmed komma i friläge. Blev aldrig klok på hur skruvarna skulle justeras.
Vill ogärna plocka ner alltsammans igen. Har pillat med motorn i minsta detalj nu i tre år. Vill ju köra i sommar! Nuuuuu!
Martin
0730-529 149
Lång historia kort: Koja 1000cc, skuren motor 2001, stått i kallgarage sedan dess, ny motor 1298cc


Äntligen! Godkänd av Bilprovningen i maj, men med anmärkningen "Svårväxlad". Jaja, JAG VET var lägena ligger. Sen körde jag premiärturen ca 45 minuter, sen lade kopplingen av

PROBLEMET:
Bilen avstängd – kopplar, får i växlarna utan problem
Bilen avstängd – växel i, kopplar, startar men startmotorn drar knappt runt
Bilen avstängd – ingen växel i, startar utan problem, men tappar i varvtal (dör nästan) när jag kopplar, får inte i växlarna
LÖSNING:
Har för mig att det finns två skruvar som justerar pinnen som trycker in kopplingshjulet eller vad det heter. Har förlängt denna pinne för att få mer press inåt och därmed flytta kopplingshjulet mer och därmed komma i friläge. Blev aldrig klok på hur skruvarna skulle justeras.
Vill ogärna plocka ner alltsammans igen. Har pillat med motorn i minsta detalj nu i tre år. Vill ju köra i sommar! Nuuuuu!
Martin
0730-529 149