Klonk från framvagnen
Postat: 27 juni 2011 kl. 18:01
Jag är inte så insatt i hur allt fungerar, men jag har försökt göra en analys utav när ljudet uppstår.
Bästa sättet att beskriva det på skulle jag tro är att jämföra med att köra över en liiiiten liten gren. Det känns i styrningen och låter ungefär likadant.
Oftast när jag stannat, till ex rödljus och sen kör iväg igen
Osäker på om det uppstår oftare när jag har lite rattutslag
Försökt följande men lyckas inte framkalla det på egen hand
-Köra i cirklar åt vänster, och åt höger (så drivknutarna verkar ok)
-Köra framåt, stanna, starta på nytt
-Göra samma sak med lite/fullt rattutslag
-Köra framåt, stanna, backa lite, stanna, köra framåt igen
-Dra i handbromsen och pressa bilen lite på 1an, sen gått över till backen och sen 1an osv... utan att köra iväg
När jag försöker få fram det så går det alltså inte på dessa alla vis, men det är ganska påtagligt när det dyker upp. Tror ni det finns någon risk att bilen blir stående för en sånhär sak? Själv har jag som sagt ingen aning om hur och vad som utgör drivningen. Kanske är styrningen som knasar också? Hur kollar jag det i så fall. Det knakar max ett par gånger sen händer inget sålänge jag kör. Några vanliga symptom att kika efter igen eller gäller det att okulärbesiktiga allt man kommer åt att se. Är jag dum om jag väntar till besiktningen i november och får en eventuell utskällning då?
Bästa sättet att beskriva det på skulle jag tro är att jämföra med att köra över en liiiiten liten gren. Det känns i styrningen och låter ungefär likadant.
Oftast när jag stannat, till ex rödljus och sen kör iväg igen
Osäker på om det uppstår oftare när jag har lite rattutslag
Försökt följande men lyckas inte framkalla det på egen hand
-Köra i cirklar åt vänster, och åt höger (så drivknutarna verkar ok)
-Köra framåt, stanna, starta på nytt
-Göra samma sak med lite/fullt rattutslag
-Köra framåt, stanna, backa lite, stanna, köra framåt igen
-Dra i handbromsen och pressa bilen lite på 1an, sen gått över till backen och sen 1an osv... utan att köra iväg
När jag försöker få fram det så går det alltså inte på dessa alla vis, men det är ganska påtagligt när det dyker upp. Tror ni det finns någon risk att bilen blir stående för en sånhär sak? Själv har jag som sagt ingen aning om hur och vad som utgör drivningen. Kanske är styrningen som knasar också? Hur kollar jag det i så fall. Det knakar max ett par gånger sen händer inget sålänge jag kör. Några vanliga symptom att kika efter igen eller gäller det att okulärbesiktiga allt man kommer åt att se. Är jag dum om jag väntar till besiktningen i november och får en eventuell utskällning då?