Sida 1 av 1

Hur kontrollerar man flottörnivå?

Postat: 11 juli 2011 kl. 16:16
av MinMorris
Sitter med den svenska Verkstadshandboken kapitel D, bränslesystemet och försöker begripa hur man utför en kontroll av flottörnivån. Anledningen är att min Mini1000 från -70 verkar gå för fett. Har en SU HS2 men originalnål och fjäder men kan inte få bilen till att gå jämt vid justering.
Någon som utfört en sån kontroll förr och kan förklara på ett enkelt sätt?

Re: Hur kontrollerar man flottörnivå?

Postat: 11 juli 2011 kl. 21:28
av Crona
Du lossar bara locket på flottörhuset sen vänder du upp och ner på locket och mäter avståndet med ett 4-4.5mm borr.

Nu vet jag inte vad du har för verkstadshandbok men jag ladda upp hur man justerar SU förgasare på bloggen igår http://www.pudenitroz.se/blogg/?p=329 och här visualiseras det ganska bra.

//Thomas

Re: Hur kontrollerar man flottörnivå?

Postat: 11 juli 2011 kl. 21:54
av MinMorris
tusen tack! och fin manual, kommer låna den fler ggr!

Re: Hur kontrollerar man flottörnivå?

Postat: 13 juli 2011 kl. 15:57
av MinMorris
Bild

Det ser ut att vara omöjligt att justera någon nivå på denna.
Blir det aldrig några bekymmer med dessa? Är de av senare typ? AUD2276.

Re: Hur kontrollerar man flottörnivå?

Postat: 13 juli 2011 kl. 20:07
av Crona
Yes rätt detta är en nyare typ som inte går att justera, men å andra sidan kan det normalt inte bli fel :wink:
Vad har du för nivå, behöver den justeras?
Om så är fallet så får du ändra höjden på nålventilen.
Men du misstänker att den flödar, så kolla först att nålventilen stänger/tätar 100 %, koppla en slang blås lätt i slangen och vänd på locket den skall täta 100, om detta är ok kolla mot ljuset att inget bränsle har trängt in i själva flottören.

//Thomas

Re: Hur kontrollerar man flottörnivå?

Postat: 13 juli 2011 kl. 20:39
av MinMorris
då får jag felsöka någon annanstans. bilen puffar och paffar och jag lyckas inte få den att gå jämt på tomgång eller vid gaspådrag. och ju längre tid det går som man försöker justera till förgasaren ju sämre går bilen tills den till slut stannar med kolsvarta tändstift (fortfarade torra). Originalfjäder och nål och justerat enligt SU:s manualer och tändningen precis ställt statiskt 5 födl. alla packningar bytta men får väl kolla efter tjuvluft ändå. eller så är det något helt annat som är vajsing.
Tack för infon!
/Joel

Re: Hur kontrollerar man flottörnivå?

Postat: 13 juli 2011 kl. 20:54
av Crona
Om det är tjuvluft så brukar motorn rusa, testa bara snabbt att klämma bränsleslangen och se om motorn går bra precis innan den stannar.
Tjuvluft kollar du enklast genom att spreja startgas där du misstänker, varvar motorn upp så läcker den.
Men det låter som förgasarfel, om du stannar motorn och vrider upp munstycket ett varv märks det någon skillnad bättre eller sämre?
Har du rätt nål/munstycke har motorn gått ok innan?

//Thomas

Re: Hur kontrollerar man flottörnivå?

Postat: 13 juli 2011 kl. 22:00
av MinMorris
Motorn gick bra 2008 i en månad efter jag köpt den sen började den ge med sig. har pillat på den sen dess till och från (varit väldigt upptagen) utan resultat.
Nålen är en enligt Haynes "Normal" och munstycket finns det bara en version av, det som är fördelen med HS2 och 4.
Bara precis hunnit börjat hinna testa saker. Men dröjer lite längre, behöver ha igång bromsarna först så jag kan köra ut bilen på gården, annars fyller jag verkstaden med avgaser vilket ägaren inte riktigt tycker om. Återkommer.