Sida 1 av 1
Misständer när motorn blir varm
Postat: 17 juli 2011 kl. 20:15
av Peklund
Har problem med att motorn börjar misstända när man kört ett tag, min misstanke är för att den blir varm men vet inte. Någon som varit med om något liknade eller har någon aning om vad det kan vara ??
Tacksam för idéer
Re: Misständer när motorn blir varm
Postat: 17 juli 2011 kl. 22:53
av Crona
Är det på tomgång eller under belastning eller både ock?
Har det kommet efter du fixat något under huven?
//Thomas
Re: Misständer när motorn blir varm
Postat: 18 juli 2011 kl. 06:46
av Peklund
Det händer bara vid belastning på tomgång går han fint.
Det ända jag gjort under huven är att satt dit en slang på luftfiltret så den tar suger kalluft.
Re: Misständer när motorn blir varm
Postat: 18 juli 2011 kl. 16:51
av Ricksson
har du för liten dimension på slangen?
i så fall så stryps luft flödet.
och då får motor för fet blandning...
prova att ta bort slangen
fungerar bilen bra då så har du ju löst problemet..
Re: Misständer när motorn blir varm
Postat: 18 juli 2011 kl. 18:00
av Peklund
Slangen har samma dimension som luftintaget på luftfiltret. Testade att ta bort den ändå men gjorde ingen skillnad. Noterade att oljetrycket sjunker när den börjar hacka.
Hur är det med bränslet behöver man några tillsatser ??
Re: Misständer när motorn blir varm
Postat: 18 juli 2011 kl. 23:38
av Crona
Peklund skrev:Hur är det med bränslet behöver man några tillsatser ??
Nej men tanka alltid 98 så slipper du etanolen och en massa annat skit.
Nu kanske någon rättar mig och säger du behöver blyersättningsmedel, men nä inte på en standarmotor det klarar sig men kolla ventispelet lite oftare bara men etanolen är värre så tanka 98
Men nu till ditt problem, vi kanske skall ta lärdom av Danielsson så kolla så det finns olja i dämpcylindern
När serva du den sist typ nya stift o.s.v. men om den misständer när du gasar, prova att dra ut chocken blir det bättre eller sämre? Vad har du för spole original eller någon högeffekt? Har du en annan spole så testa med den också det kan ställa till problem när den blir varm kan bli avbrott i lindningen när den blir varm långsökt ja men enkelt att prova med en annan spole.
Sen pratar du om bränslefilter, självklart skall du ha ett bränslefilter, men det hjälper inte att montera filter om du redan har skit i förgasaren. Lossa locket till flottörhuset kolla i botten om det finns skit, skruva av nålventilen och blås och testa så det går lätt att blåsa och att den tätar.
//Thomas
Re: Misständer när motorn blir varm
Postat: 26 juli 2011 kl. 21:02
av Peklund
Har kollat oljan i dämpcylindern men det såg bra ut fyllde på lite för säkerhetskull.
Jag har aldrig servat den har bara ägt bilen en knapp månad så har inte gjort något sådan men de ser rätt nya ut. Märker inte av någon skillnad när jag drar ut choken är samma problem så liter ju mer som elfel. Vet inte vad det är för spola är repig på utsidan så ser inte vad det står på den men har beställt hem en ny å testa med.
Bränslefilter satt i bilen när jag köpte den.
Oljetrycket är på 75 när jag startar den men när motorn börjar bli varm sjunker det är det normalt eller sak jag kolla något på det ??
Re: Misständer när motorn blir varm
Postat: 26 juli 2011 kl. 23:06
av A.Schöblom
Peklund skrev:Har kollat oljan i dämpcylindern men det såg bra ut fyllde på lite för säkerhetskull.
Jag har aldrig servat den har bara ägt bilen en knapp månad så har inte gjort något sådan men de ser rätt nya ut. Märker inte av någon skillnad när jag drar ut choken är samma problem så liter ju mer som elfel. Vet inte vad det är för spola är repig på utsidan så ser inte vad det står på den men har beställt hem en ny å testa med.
Bränslefilter satt i bilen när jag köpte den.
Jag skulle säga att det är spolen som är dålig! Hade liknande problem men gick bättre efter att jag bytte brytarspets, spole och hela tändsystemet.
Peklund skrev:
Oljetrycket är på 75 när jag startar den men när motorn börjar bli varm sjunker det är det normalt eller sak jag kolla något på det ?
Oljetrycket minskar en del när motorn blir varm, eftersom oljan blir inte lika "trögflytande" än när motorn är kall. Så länge inte mätaren går alldeles för nära 0 så är det bra.