Sida 1 av 1
Byte till skivbromsar
Postat: 27 december 2011 kl. 19:05
av KristerOlsson
Har köpt en ombyggnads sats till 7.5" skivor franm från Minispares. Håller på att läsa in mig på projektet att montera den. En sak som nämns som növändig på vissa ställen är en ställbar tryckreduceringsventil för bakre kretsen ( MS72 i Minispares katalog men just nu slut i lager). Någon som har åsikt om detta råd? Något annat att tänka på som inte står i Haynes? När jag krupit under bilen och följt de nuvarande bromsledningarna så har jag hittat ngt som jag förmodar är en fast tryckreduceringsventil för bakbromsarna men som jag inte hittat i de engelska verkstadshandböckerna eller reservdelslistorna. Kan det vara ngt som sattes på exportbilarna eller är det kanske inte ens "minioriginal"? Någon som känner igen den? Kan den sitta kvar om jag får tag i en MS72 eller skall den då ersättas med ett T-stycke? Se bifogad fig.
Krister
Re: Byte till skivbromsar
Postat: 27 december 2011 kl. 20:40
av heemini
Bygger du om till skivbromsar från trummor eller byter du bara dimension på skivor och ok? Årsmodell?
Re: Byte till skivbromsar
Postat: 28 december 2011 kl. 14:58
av KristerOlsson
Jag bygger om från trummor. Bilen är en Mini 1000 1973 men den totalrenoverades av tidigare ägare för ungefär 10 år sedan och fick då en 1275 motor med uppgivna ca 80hp.
Re: Byte till skivbromsar
Postat: 28 december 2011 kl. 15:38
av Tulka
Bromsreduceringen på bilden är lite mer avancerad än annars på kojorna.
En form av g-mätare med en kula som rullar i uppförsbacke.
Tulka
edit; ventilen kan vara en kvarleva från tiden då bilprovningen krävde lika mycket
bromsverkan oavsett var det var för bil eller om det var fram eller bak.
Kan låta vansinne,men mycket var det förr också.

Re: Byte till skivbromsar
Postat: 28 december 2011 kl. 16:45
av minijanne
Halloj!
Jag för min del tycker det på bilden ser ut som en "brake system warning switch" - du har nog ett front-rear split single line system,
läs mer här:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=63 och här:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=57.
Det är alltså inte tryckreduceringsventilen.
Ang. tryckreduceringsventil så kan du skippa den om du byter ut de bakre bromscylindrarna till 0.6875"-cylindrar (art no. GWC1126). Läs mer om detta här:
http://www.calverst.com/articles/brakes-rear_brake_bias_adjustment.htm
//j
Re: Byte till skivbromsar
Postat: 29 december 2011 kl. 17:14
av Tulka
Minijanne!
"brake system warning switch" är en elkontakt som sitter i en klump på brandväggen i motorrummet.
Titta efter "inerta valve" på Somefordlänken,eller på min bild och beskrivning från tillverkaren.
Angående Calvers internettips om att slopa bakhjulsbegränsaren,så låter det som amatörkirurgi.
Inte roligt om du måste bromsa hårt i sväng och bakhjulen låser upp.
Tulka
Re: Byte till skivbromsar
Postat: 30 december 2011 kl. 22:58
av KristerOlsson
Jag tror Tulka har rätt. Klumpen jag hittat är väldigt lik "35 13H7757 VALVE, inertia" som finns på heeminis första länk. Dessa ventiler skulle tydligen bara monterats på vänsterstyrda bilar. Därför dyker de inte upp i de vanligaste engelska handböckerna.