Sida 1 av 1

Ur med motor...

Postat: 12 januari 2012 kl. 14:01
av lindmark
hej håå!

Är det någon som skulle kunna förklara hur man enklast lossar drivaxlar och ev annat man måste tänka på när man skall lyfta ur motorn ur en clubman 74. Är ganska ny på just bilar så bra att få lite tips innan man går lös, brukar alltid lösa sig annars men roligare när man tror att man vet vad man gör.

/M

Re: Ur med motor...

Postat: 12 januari 2012 kl. 14:24
av Mr Gotland
Litenmentuff har gjort en lite guide om hur man plockar ur en motor ur en clubman


http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... n&start=75

Re: Ur med motor...

Postat: 12 januari 2012 kl. 14:34
av hultarn
Bra guide, men... jag funderar på om du har samma sorts inre drivknutar?
Det kan vara så att du har "pot joint", dvs som är påskjutna på splines mot slutväxeln. De kan vara lite bökiga att få loss ibland, då det är en invändig låsring som håller dem på plats.

//Mats

Ur med motor...

Postat: 12 januari 2012 kl. 16:36
av minijanne
Nä, själva potten glider ju bara isär om man tar avgummibäljen! Splinesarna sitter i yttre jointen. Håll reda på kulorna!!! Sen brukar jag lämna kylarn på plats men tar bort övre spindelleden så axlarna "kommer bort" från diffen. Då kan man lyfta motorn rakt upp.

Re: Ur med motor...

Postat: 14 januari 2012 kl. 20:59
av hultarn
Nej, man ska ju inte dela den inre (eller yttre) drivknuten. Men, man behöver ett sånt här verktyg (eller liknande, har gjort ett själv) för att tvinga av inre drivknuten av splinesen.
Hade lämpligt nog en lös halv knut...
Bild

Man stöder mot en lämplig skruv på diffhuset och tar hammaren och klappar till i den röda pilens riktning.
Bild

Ur med motor...

Postat: 14 januari 2012 kl. 22:18
av minijanne
Eh, varför ska man inte dela inre knuten? Man tar ju inte ur splinsen ur diffen bara för att ta ur motorn! Det du visar bilder på gör man ju när man redan tatt ur mötorn.

Re: Ur med motor...

Postat: 14 januari 2012 kl. 22:36
av bulten08
och sen om man vill ta bort drivaxlarna från bilen måste man dela på den inre knuten då den inte går igenom hålet i framvagnen, så sära på den inre knuten låt den ena delen sitta kvar i motorn.
/Marcus

Ur med motor...

Postat: 14 januari 2012 kl. 22:44
av minijanne
Gäller för övrigt oavsett vilken typ av drivknut man har.

Re: Ur med motor...

Postat: 15 januari 2012 kl. 08:23
av heemini
Men, som sagt, håll ordning på kulorna! :lol: Svårt att få tag på lösa.

Re: Ur med motor...

Postat: 15 januari 2012 kl. 15:24
av lindmark
Så nu är motorn ur, gick betydligt enklare än jag trodde.

Drivaxlarna lossade jag ute i oket och därefter gick det att direkt bara dra dem rakt ut. Plastade in kulorna och damaskerna sen blev det att lyfta ur motorn rakt ur. Tog inte många minuter, kommer lite bilder i min projekttråd.

Re: Ur med motor...

Postat: 15 januari 2012 kl. 21:39
av hultarn
minijanne skrev:Eh, varför ska man inte dela inre knuten? Man tar ju inte ur splinsen ur diffen bara för att ta ur motorn! Det du visar bilder på gör man ju när man redan tatt ur mötorn.
Så gör jag alltid (senast idag faktiskt)... Jag delar inte inre knuten och riskerar att förlora nån kula.
Jag drar ur knutarna från splinesen och låter drivaxlarna sitta kvar i bilen. Lossar inte nånting ute vid hjulen, det är så mycket lättare att flytta på bilen då..

Ur med motor...

Postat: 15 januari 2012 kl. 22:57
av minijanne
Jaha, ja alla finner sin väg till frälsning :)