Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning
Postat: 7 februari 2012 kl. 12:40
Hej på er!
Tänkte försöka summera tidigare trådar och PM kring en alldeles för hög oljeförbrukning genom att starta en ny tråd och sammanfatta en del innan jag börjar med nya frågor.
I slutet av sommaren så körde jag 40 mil med bilen utan större problem, dock med en oljeförbrukningen på 1 liter på 10 mil.
Framme hos mer kunniga vänner så gjorde vi tändningsinställning samt kompprov.
Kompprovet visade på snitt 9.5 bar, 9.2 till 9.9...
Att det då är vid ventiltätningarna det läcker har jag hört av några av er att det är alldeles för mycket olja för att vara vid ventiltätningarna.
Bilen blåryker vid motorbromsning...
Fick tips av Crona att för att kolla var det läcker på följande sätt.
Ta en en tryckluftskompressor
En adapter som passar i tändstiftgängan, (du kan göra en egen av ett gammalt tändstift som du borrar ur och svetsar på en slangnippel)
Gärna en reduceringsventil men det går även bra att klämma tryckluftsslangen.
1: Ta bort oljestickan.
2: Demontera ventilkåpan, ta bort vipparmsbryggan alternativt se till att båda ventilerna är stängda på den cylindern som skall provtryckas.
3: Skruva nu i adaptern i tändstiftshålet på cylinder 1
4: Trycksätt försiktigt kolven kommer ev. att tryckas ner i botten, du provtrycker med (0,5-1,5 bars tryck)
5: Nu lyssnar du i insugningsröret (förgasaren) hör du hur luften strömmar så läcker den via insugsventilen på denna cylindern
6: Lyssna på avgassidan, ev. be en kompis lyssna i avgasröret, hör du luften strömma så läcker den via avgasventilen på denna cylindern
7: Lyssna nu runt vipparmsbryggan eller vevhuslang eller oljestickan, hör du luften strömma så läcker den förbi kolvarna ner i vevhuset, detta kan orsaka ditt oljeläckage de andra bör enbart ge dålig motorgång.
//Thomas
Har pga att bilen står förvarad nere i Varberg och jag bor i Stockholm inte haft någon möjlighet alls att titta närmare på detta test, något som kanske kan lösa mina problem.
Fick en kommentar av:
Philsson
Kan det läcka in olja genom insugsventilerna verkligen? Är det då styrningarna som är slitna? För i sig så skulle väl ett läckage på insugssidan bara leda till en öppen anslutning till förgasaren? Aja.. jag kanske är trött bara...
Men vevhusventilationen som nämnt, kolla den. Eller så har du oturen att den läcker ut olja i vattnet som min gjorde när toppackningen gick förra gången. Men det är ju mindre kul isf..
Med svar från:
Crona
Man testar styrningar och tätningarna på insugsventilerna genom att släppa gasen = med stängt spjäll = max undertryck i insugsröret då sugs ev. olja förbi tätning och styrningar och samlas på ventiltallriken när du sen kliver på gasen så drar den i sig oljan och det blir ett blått moln efter bilen.
Men ja att den skulle dra i sig så mycket olja denna vägen är i princip helt osannolikt utan det känns som vevhusventilationen och då troligen på grund av att kompressionen går ner i sumpen/lådan.
Jag tror inte på toppackningen för om så mycket olja skulle tränga in i kylsystemet så måste motsvarande mängd vatten pressas ut och då skulle det finnas oljeblandat vatten under bilen.
Mina tankar är egentligen vart ska jag börja, testa Cronas felsökningsmetod?
Mina kunskaper kring motorer är noll, och det jag kan om bilar har jag lärt mig på denna bil och alla dess 2:or jag har fått lösa med god hjälp av er på forumet.
Finns det några genvägar som att köpa ny topp eller liknande?
Heemini: Vi har snackat om annan förgasare tidigare, då min har lite för mycket bi saker från gammal avgasrensning osv.
Största problemet är iofs att bilen är 55 mil bort så är det någon som har en vinterförvaring med mek möjligheter så är jag alltid intresserad.
Tack på förhand!
Tänkte försöka summera tidigare trådar och PM kring en alldeles för hög oljeförbrukning genom att starta en ny tråd och sammanfatta en del innan jag börjar med nya frågor.
I slutet av sommaren så körde jag 40 mil med bilen utan större problem, dock med en oljeförbrukningen på 1 liter på 10 mil.
Framme hos mer kunniga vänner så gjorde vi tändningsinställning samt kompprov.
Kompprovet visade på snitt 9.5 bar, 9.2 till 9.9...
Att det då är vid ventiltätningarna det läcker har jag hört av några av er att det är alldeles för mycket olja för att vara vid ventiltätningarna.
Bilen blåryker vid motorbromsning...
Fick tips av Crona att för att kolla var det läcker på följande sätt.
Ta en en tryckluftskompressor
En adapter som passar i tändstiftgängan, (du kan göra en egen av ett gammalt tändstift som du borrar ur och svetsar på en slangnippel)
Gärna en reduceringsventil men det går även bra att klämma tryckluftsslangen.
1: Ta bort oljestickan.
2: Demontera ventilkåpan, ta bort vipparmsbryggan alternativt se till att båda ventilerna är stängda på den cylindern som skall provtryckas.
3: Skruva nu i adaptern i tändstiftshålet på cylinder 1
4: Trycksätt försiktigt kolven kommer ev. att tryckas ner i botten, du provtrycker med (0,5-1,5 bars tryck)
5: Nu lyssnar du i insugningsröret (förgasaren) hör du hur luften strömmar så läcker den via insugsventilen på denna cylindern
6: Lyssna på avgassidan, ev. be en kompis lyssna i avgasröret, hör du luften strömma så läcker den via avgasventilen på denna cylindern
7: Lyssna nu runt vipparmsbryggan eller vevhuslang eller oljestickan, hör du luften strömma så läcker den förbi kolvarna ner i vevhuset, detta kan orsaka ditt oljeläckage de andra bör enbart ge dålig motorgång.
//Thomas
Har pga att bilen står förvarad nere i Varberg och jag bor i Stockholm inte haft någon möjlighet alls att titta närmare på detta test, något som kanske kan lösa mina problem.
Fick en kommentar av:
Philsson
Kan det läcka in olja genom insugsventilerna verkligen? Är det då styrningarna som är slitna? För i sig så skulle väl ett läckage på insugssidan bara leda till en öppen anslutning till förgasaren? Aja.. jag kanske är trött bara...
Men vevhusventilationen som nämnt, kolla den. Eller så har du oturen att den läcker ut olja i vattnet som min gjorde när toppackningen gick förra gången. Men det är ju mindre kul isf..
Med svar från:
Crona
Man testar styrningar och tätningarna på insugsventilerna genom att släppa gasen = med stängt spjäll = max undertryck i insugsröret då sugs ev. olja förbi tätning och styrningar och samlas på ventiltallriken när du sen kliver på gasen så drar den i sig oljan och det blir ett blått moln efter bilen.
Men ja att den skulle dra i sig så mycket olja denna vägen är i princip helt osannolikt utan det känns som vevhusventilationen och då troligen på grund av att kompressionen går ner i sumpen/lådan.
Jag tror inte på toppackningen för om så mycket olja skulle tränga in i kylsystemet så måste motsvarande mängd vatten pressas ut och då skulle det finnas oljeblandat vatten under bilen.
Mina tankar är egentligen vart ska jag börja, testa Cronas felsökningsmetod?
Mina kunskaper kring motorer är noll, och det jag kan om bilar har jag lärt mig på denna bil och alla dess 2:or jag har fått lösa med god hjälp av er på forumet.
Finns det några genvägar som att köpa ny topp eller liknande?
Heemini: Vi har snackat om annan förgasare tidigare, då min har lite för mycket bi saker från gammal avgasrensning osv.
Största problemet är iofs att bilen är 55 mil bort så är det någon som har en vinterförvaring med mek möjligheter så är jag alltid intresserad.
Tack på förhand!