Sida 1 av 1

Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 7 februari 2012 kl. 12:40
av webbe
Hej på er!

Tänkte försöka summera tidigare trådar och PM kring en alldeles för hög oljeförbrukning genom att starta en ny tråd och sammanfatta en del innan jag börjar med nya frågor.

I slutet av sommaren så körde jag 40 mil med bilen utan större problem, dock med en oljeförbrukningen på 1 liter på 10 mil.
Framme hos mer kunniga vänner så gjorde vi tändningsinställning samt kompprov.
Kompprovet visade på snitt 9.5 bar, 9.2 till 9.9...

Att det då är vid ventiltätningarna det läcker har jag hört av några av er att det är alldeles för mycket olja för att vara vid ventiltätningarna.

Bilen blåryker vid motorbromsning...

Fick tips av Crona att för att kolla var det läcker på följande sätt.

Ta en en tryckluftskompressor
En adapter som passar i tändstiftgängan, (du kan göra en egen av ett gammalt tändstift som du borrar ur och svetsar på en slangnippel)
Gärna en reduceringsventil men det går även bra att klämma tryckluftsslangen.

1: Ta bort oljestickan.
2: Demontera ventilkåpan, ta bort vipparmsbryggan alternativt se till att båda ventilerna är stängda på den cylindern som skall provtryckas.
3: Skruva nu i adaptern i tändstiftshålet på cylinder 1
4: Trycksätt försiktigt kolven kommer ev. att tryckas ner i botten, du provtrycker med (0,5-1,5 bars tryck)
5: Nu lyssnar du i insugningsröret (förgasaren) hör du hur luften strömmar så läcker den via insugsventilen på denna cylindern
6: Lyssna på avgassidan, ev. be en kompis lyssna i avgasröret, hör du luften strömma så läcker den via avgasventilen på denna cylindern
7: Lyssna nu runt vipparmsbryggan eller vevhuslang eller oljestickan, hör du luften strömma så läcker den förbi kolvarna ner i vevhuset, detta kan orsaka ditt oljeläckage de andra bör enbart ge dålig motorgång.

//Thomas


Har pga att bilen står förvarad nere i Varberg och jag bor i Stockholm inte haft någon möjlighet alls att titta närmare på detta test, något som kanske kan lösa mina problem.

Fick en kommentar av:
Philsson
Kan det läcka in olja genom insugsventilerna verkligen? Är det då styrningarna som är slitna? För i sig så skulle väl ett läckage på insugssidan bara leda till en öppen anslutning till förgasaren? Aja.. jag kanske är trött bara...
Men vevhusventilationen som nämnt, kolla den. Eller så har du oturen att den läcker ut olja i vattnet som min gjorde när toppackningen gick förra gången. Men det är ju mindre kul isf..

Med svar från:
Crona
Man testar styrningar och tätningarna på insugsventilerna genom att släppa gasen = med stängt spjäll = max undertryck i insugsröret då sugs ev. olja förbi tätning och styrningar och samlas på ventiltallriken när du sen kliver på gasen så drar den i sig oljan och det blir ett blått moln efter bilen.

Men ja att den skulle dra i sig så mycket olja denna vägen är i princip helt osannolikt utan det känns som vevhusventilationen och då troligen på grund av att kompressionen går ner i sumpen/lådan.

Jag tror inte på toppackningen för om så mycket olja skulle tränga in i kylsystemet så måste motsvarande mängd vatten pressas ut och då skulle det finnas oljeblandat vatten under bilen.


Mina tankar är egentligen vart ska jag börja, testa Cronas felsökningsmetod?
Mina kunskaper kring motorer är noll, och det jag kan om bilar har jag lärt mig på denna bil och alla dess 2:or jag har fått lösa med god hjälp av er på forumet.

Finns det några genvägar som att köpa ny topp eller liknande?
Heemini: Vi har snackat om annan förgasare tidigare, då min har lite för mycket bi saker från gammal avgasrensning osv.

Största problemet är iofs att bilen är 55 mil bort så är det någon som har en vinterförvaring med mek möjligheter så är jag alltid intresserad.

Tack på förhand!

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 7 februari 2012 kl. 14:56
av Magna-Flash
Min lider åxå av hög oljeförbrukning, men jag har uteslutit att det skulle komma vid ventilerna (toppen nyrepad och testad av proffs just pga detta - utan skillnad). Komp-test också OK vilket förbryllade mig till en början då jag var säker på att det måste vara detta, eftersom ventilerna var täta... Men tydligen (rätta mig om jag har fel) så kan det mycket väl vara bra komp men ändå läcka olja förbi. Beror tydligen på att dom olika ringarna på kolvarna har olika uppgifter - ska alltså vara de sk "oljeringarna" som släpper förbi olja upp till förbränningsrummet!!!

Mina symptom:
Ingen onormal rök vid tomgång - något överdriven vid stillastående varvning.
Vanlig körning - helt normalt...
Motorbromsa länge nerför lång backe för att sen trycka lite på gasen - BOOM! Hela stan fylls med blårök ;)
Ska tydligen vara tecken på slitna lopp/ringar. Återigen - kompet är bra dock...

Så jag lär nog se fram mot ringbyte+renovering av loppen... nån gång... orkar inte nu. Eller är det farligt att köra så? Kostar väl "bara" olja, tändstift och miljö, väl?

ps. Ska också tillägga att jag testat vevhusventilationen, bytt topplockspackning osv...

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 7 februari 2012 kl. 21:33
av webbe
Magna-Flash skrev: Mina symptom:
Ingen onormal rök vid tomgång - något överdriven vid stillastående varvning.
Vanlig körning - helt normalt...
Motorbromsa länge nerför lång backe för att sen trycka lite på gasen - BOOM! Hela stan fylls med blårök ;)
Ska tydligen vara tecken på slitna lopp/ringar. Återigen - kompet är bra dock...

Låter som att vi har precis samma problem, och visst det kanske inte är farligt eller vad vet jag.
Det är ju iallafall miljöovänligt och dyrt.

Någon låtsaslösning, hittade denna http://www.4x4shop.se/omega907.php som enligt texten Ökar motorns livslängd, sänker bränsleförbrukningen och gör den tätare. eller liknande http://www.wynnsbutiken.com/engine-oil- ... otor/110-0

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 7 februari 2012 kl. 22:03
av Crona
Magna-Flash skrev:Motorbromsa länge nerför lång backe för att sen trycka lite på gasen - BOOM! Hela stan fylls med blårök ;)
Ska tydligen vara tecken på slitna lopp/ringar. Återigen - kompet är bra dock...
Det du beskriver är typiskt när motorn drar olja förbi ventilstyrningarna, men om de är bytta och nya tätningar så återstår vevhusventilationen, när du kolla den koppla du bort den eller hur kolla du den?

Om lopp och ringar är slitna rycker motorn kraftigast under acc, men om du ändå misstänker att kompet går ner i vevhuset så kan du testa som jag beskrev till webbe då får du snabbt och ett 100% svar om och vart det läcker.

Oljeskrapringen har inte så mycket med oljeförbrukningen att göra, den finns där för att "skrapa" rent från olja på cylinderväggarna problemet är de övre komp/tätningsringarna som läcker ner komp i vevhuset vilket ger en ökad oljeförbrukning.

//Thomas

Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 7 februari 2012 kl. 22:09
av crowan
Har också liknande symptom. Tänker mig också att det blir nya ringar, plus minst honing av loppen. Men om man ändå ska ha ut allt, så tänker jag mig nog att köra på med 1380 borrning och nya kolvar. Men tänker nog köra en säsong till som den är, den går fortfarande rätt ok :-)

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 8 februari 2012 kl. 21:49
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Ibland är saker lätta, men inte alltid. Efter att ha läst tråden så kanske det behövs ett litet förtydligande. Ventilstyrning och tätning är två saker som påverkar oljeförbrukningen. Det är inte ovanligt att tätningen har givit upp på gamla bilar. Så innan ni börjar riva sönder era motorer, kolla tätningen. En liten O-ring som sitter på ventilskaftet. Saknas den så drar motorn i sig för mycket olja, kanske inte 1 liter på 10 mil.
Kan vara värt att kolla och ev byta innan man startar en helrenovering av motorn.

Hälsningar
Patrik.

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 8 februari 2012 kl. 22:37
av webbe
EXCEL,PATRIK. skrev:Hej.
Ibland är saker lätta, men inte alltid. Efter att ha läst tråden så kanske det behövs ett litet förtydligande. Ventilstyrning och tätning är två saker som påverkar oljeförbrukningen. Det är inte ovanligt att tätningen har givit upp på gamla bilar. Så innan ni börjar riva sönder era motorer, kolla tätningen. En liten O-ring som sitter på ventilskaftet. Saknas den så drar motorn i sig för mycket olja, kanske inte 1 liter på 10 mil.
Kan vara värt att kolla och ev byta innan man startar en helrenovering av motorn.

Hälsningar
Patrik.

Tack för svaret!

Skulle gärna testa med detta först, har hört om olika sätt att gå tillväga med tryckluft osv.

Tänkte att jag skulle åka ner till bilen och byta ventiltätningar och styrning, men har ingen aning om hur jag ska gå tillväga.
Vad behöver jag? Vilka delar? Special verktyg?

Detta har jag förstått att jag kan göra med motor kvar i bilen...

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 8 februari 2012 kl. 23:22
av Magna-Flash
Crona skrev:
Magna-Flash skrev:Motorbromsa länge nerför lång backe för att sen trycka lite på gasen - BOOM! Hela stan fylls med blårök ;)
Ska tydligen vara tecken på slitna lopp/ringar. Återigen - kompet är bra dock...
Det du beskriver är typiskt när motorn drar olja förbi ventilstyrningarna, men om de är bytta och nya tätningar så återstår vevhusventilationen, när du kolla den koppla du bort den eller hur kolla du den?

Om lopp och ringar är slitna rycker motorn kraftigast under acc, men om du ändå misstänker att kompet går ner i vevhuset så kan du testa som jag beskrev till webbe då får du snabbt och ett 100% svar om och vart det läcker.

Oljeskrapringen har inte så mycket med oljeförbrukningen att göra, den finns där för att "skrapa" rent från olja på cylinderväggarna problemet är de övre komp/tätningsringarna som läcker ner komp i vevhuset vilket ger en ökad oljeförbrukning.

//Thomas
Jag plockade lös toppen och tog den till Bäcks Motorslip i Sundsvall, beskrev symptomen, gav honom en påse innehållande nya tätningar (inte o-ring utan "möss-varianten") samt nya styrningar och gav honom uppdraget att fixa till toppen! Han bytte samtliga tätningarna (några var lite hårda och gamla enligt honom) men han menade att styrningarna var det inget fel på - täta och fina enligt honom. -Byt ändå, tyckte jag! Jag har ju ändå nya!? -Nä, sa han! Det är verkligen onödigt - det är inget fel på dom, sa han... -OK, sa jag... Sen slipade han in ventilerna och jag fick tillbaka toppen. Han menade att jag nog har slitna lopp för enligt honom var toppen helt schysst...
Hemmavid hade jag undertiden plockat lös locket med vevhusvent-burken och gjort rent denna invändigt med fotogen och tryckluft! Denna är för övrigt kopplad direkt till förgasarn - precis som det ska vara. Ny slang, nytt ventilkåpslock - allt är helt och fint.
Men du menar alltså att det ändå troligast är via ventilerna det kommer???
Den drar mycket olja vid höga varv (över 3500-4000) visserligen - men röken är absolut värst efter långvarig motorbroms då man öppnar gasspjället...
Man kan även se en liten pöl med olja på varje kolv om man tittar noga med ficklampa ner i varje tändstiftshål...
Här en bild då jag just plockat bort toppen...
Bild
Bild

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 9 februari 2012 kl. 13:41
av Crona
Magna-Flash skrev:Men du menar alltså att det ändå troligast är via ventilerna det kommer???
Hej Magnus,
Efter att ha läst din kontroll av toppen så självklart INTE.
Så som det ser ut på bilden så kommer denna mängd olja INTE via styrningarna, utan jag delar uppfattningen att problemet ligger i lopp och kolvringar.
Om motorn nu är ihopmonterad så kan du i diagnose syfte göra trycktestet som jag beskrev ovan, men du har ett slitage problem det råder det inget tvivel om.
Kompet går ner i vevhuset vilket ger förhöjd vevhustryck som skall ledas bort via vevhusventilation och när trycket blir för högt så tar det olja med sig som sugs in i motorn.

Men jag skall försöka förklara varför jag skrev att symtomen du beskriver är typisk för ventiltätningar, men det handlar aldrig om litervis med olja.

Under motorbroms så är gasspjället stängt, detta gör att när insugsventilen öppnar och kolven går ner så bildas det undertryck/vakuum har man då läckande ventiltätningar så suger motorn i sig oljan som finns på ventilstjälken, när du sen ger gas så förbränns oljan och du får den välbekanta rökpuffen.
Men när vi pratar liter vis med olja så beror det i princip alltid på att kompet går ner i vevhuset, som jag skrev ovan så vid motorbroms så blir det undertryck och självklart suger den även i sig vevhusgaser och oljan som följer med, men oftast så är varvet högre under acc och rusar kompet ner i vevhuset så blir det än värre vid höga varv så därför bör motorn rycka kraftigt även då.

Kunde kanske varit lite tydligare i mitt inlägg men det jag skrev var tänkt som en vägledning i felsökning och läser du hela mitt inlägg som webbe klistra in så blir det kanske lite tydligare.

Ett tips är att stoppa ner vevhusslangarna i en plastflaska då bör oljeförbrukningen förbättras då motorn inte kan komma åt att suga i sig denna olja.

//Thomas

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 9 februari 2012 kl. 22:54
av Magna-Flash
Tack för fantastisk info, Crona!!! Blev en hel del klokare... Vad tror du? Är det farligt - annat än för miljön att köra en säsong till innan rivning?

Re: Nytt år, samma problem för hög oljeförbrukning

Postat: 10 februari 2012 kl. 22:14
av Crona
Magna-Flash skrev:Är det farligt - annat än för miljön att köra en säsong till innan rivning?
Nej så länge du ser till så det är olja i den så är det ingen fara, men du kan med fördel stoppa ner slangarna från vevhusventilationen i en plastflaska. Men om du skall besiktiga så gillar de inte denna lösning då bilen skall ha sluten vevhusventilation :wink:

//Thomas