Sida 1 av 3

Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 14 mars 2012 kl. 00:53
av philsson
Skärmavbild 2012-03-13 kl. 23.44.22.png
Bilen är nystartad för året och nu fraktad hem till Västerås. Jippie!..

Några saker att fixa och då är frågan

Inför besiktning. Klagar de på något av följande?
Kan ibland knaka till lite från styrningen? Tror det är gummikorsen men inte hunnit byta.
Droppar någon droppe olja, la märke till det efter varmkörning idag efter vinterförvaringen.
Trippmätaren är stendöd och snurrar inte
Bromsljuset tänds först när man tar i lite extra på pedalen

Andra saker att fixa
Handbromsen tar NADA.. = ingenting.
Tycker bromsarna tar dåligt överlag men jag vet inte heller vad jag ska förvänta mig av trummor från 65. Bilen drar ivf jämnt om man släpper ratten och bromsar hårt.
Verkar gå lite varm så jag tänkte prova byta termostat

Vad säger ni erfarna? Kan man justera så pass mycket på handbromsen eller är backarna slut
Bromsljuset.. Kan man montera någon nyare annordning till bromspedalen som passar rakt av? Funderade på om till ex fästet från 91 skulle passa.. sen bara koppla om kablarna från bromsröret till den nya brytaren

Fixar man allt detta själv med en domkraft och ett par pallbockar? Då även bytet av gummikorsen tänker jag

Tack på förhand

Mvh Philip

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 14 mars 2012 kl. 07:31
av Magna-Flash
philsson skrev:Handbromsen tar NADA.. = ingenting.
Tycker bromsarna tar dåligt överlag men jag vet inte heller vad jag ska förvänta mig av trummor från 65. Bilen drar ivf jämnt om man släpper ratten och bromsar hårt.

Vad säger ni erfarna? Kan man justera så pass mycket på handbromsen eller är backarna slut
Innan du börjar justera nån handbroms så ska du justera bromsarna på samtliga hjul - Mini-bromsar är INTE självjusterande! Helst ska du ha en bromsjusterarnyckel, annars är det risk att du drar justerskruvarna runda...
Dessa justerskruvar sitter så till att det kan vara ett h-vete att få loss dom - SÅ VRID DOM INTE RUNDA... använd rätt verktyg, WD-40, värme och tålamod om nån skulle sitta fast. Så här ser en bromsjusternyckel ut:
Bild
Vänstra delen är för luftningsnipplarna - det är den högra som passar på dom fyrkantiga justerskruvarna på baksidan om bromsskölden...

Hissa upp bilen och palla upp ordentligt!
Snurra hjulet som ska justeras i färdriktningen och vrid samtidigt justerskruven i hjulets rullriktning tills det nyper fast.
Lossa sen justerskruven något så att hjulet precis kan snurra. Man kan med fördel låta bromsbackarna släpa i lite - på så sätt blir det lättare att känna att man justerar alla hjulen lika - och du får kortare pedalrörelse innan bromsarna tar...

När du gjort detta kan du justera handbromsen... Och glöm inte att smörja med fett där vajrarna löper på bakramen... (gör en komplett rundsmörjning av alla smörjnipplar på bilen samtidigt så har du det gjort för i år)

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 14 mars 2012 kl. 20:39
av cmmmm
angående bromsljuset e det säker bara ärg på kontakterna och den givvaren sitter vid fotpedlen och vad jag vet så e det samma givvare på alla kojor från 59 till 99 så kolla eller byt den är inte dyr

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 14 mars 2012 kl. 21:48
av heemini
På en 65:a har du ingen kontakt vid pedalen. Den sitter på bromsrörets 3-vägskoppling på framramen där bromsröret går ut till höger frambroms. Den aktiveras av bromsoljetrycket. Har du luft i systemet så kan det nog påverka hur hårt du måste trycka för att lamporna ska tändas.
Ser ut så här: http://www.minispares.com/Product.aspx? ... 731&title=
/ Lasse

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 15 mars 2012 kl. 00:29
av philsson
Ja precis! Det var så jag trodde det var med bromsljuset. Har sen tidigare en reservgivare liggandes hemma men funderade på att bygga om (ifall det var smidigt) då jag inte kände för att pilla på kopplingen och behöva lufta systemet igen. Kanske inte är så svårt i och för sig? Annars känns bromsen stum, men kunde kanske kunna ta lite tidigare.

Tack magnus för alla bra tips!.. oerhört hjälpsamt. Klockrent att få höra vad jag skulle göra INNAN jag justerade handbromsen... hade jag säkert inte tänkt på annars.
Hade lite andra saker jag skulle beställa från MiniSpares, hittade denna nyckeln där men den skiljer sig med att den är fyrkantig i båda ändarna. Nu var det ifs rätt ände som var lika, men hur ser luftnipplarna ut? är dom 6 kant eller 4 kant?
Bild

EDIT: Såg att bromsbackar var väldigt billigt.. Bara en hundralapp för komplett set fram och likaså bak. Kanske lika bra att byta när man ändå är igång. Antar att man maxxar justerskruvarna så lösa som möjligt för att få i de nya backarna smidigt?

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 15 mars 2012 kl. 08:06
av heemini
Byt backar och kontakt och lufta systemet. Det är värt jobbet - bromsarna är det viktigaste på hela bilen :D

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 15 mars 2012 kl. 13:04
av philsson
Nu har jag beställt backar, verktyget till justerskruvarna, lite nya däck och lite annat. ;)

Läste sektionen i originalhandboken kring bromsarna, där stod det att man skulle dra tillbaka justerskruvarna till sitt ändläge motsols för att montera nya backar. Jag undrar dock... när man vrider på hjulet för att se att backarna tar i, kan man ha hjulet borta och bara snurra på trumman? Eller blir momentet för lågt då?

När jag sen luftar bromsarna när jag bytt givaren. Hur får jag bort luftbubblor i kopplingen? Hade tänkt montera en slang ner i en behållare med bromsvätska och lossa nippel för nippel och pressa ner vätska med fotbromsen. Är det vanlig DOT4 på dessa gamla bilar?

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 15 mars 2012 kl. 19:46
av heemini
Du bör ha hjulet på av den anledning som du själv nämner. :)
Om du menar kopplingen där givaren sitter så luftas den "på köpet" när du luftar via nipplarna. Tryck några gånger extra när du luftar frambromsarna.

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 15 mars 2012 kl. 23:33
av philsson
heemini skrev:Du bör ha hjulet på av den anledning som du själv nämner. :)
Om du menar kopplingen där givaren sitter så luftas den "på köpet" när du luftar via nipplarna. Tryck några gånger extra när du luftar frambromsarna.
Okey.. det låter rimligt. Just precis, det var den jag menade. Det är skönt, då behöver jag inte tänka på den något särskilt.
Hur luftar du smidigast själv? Om jag inte har någon till hjälp. Tänkte i så fall bara dra ner en genomskinlig bränsleslang i en behållare med lite bromsvätska i. Fortfarande.... är det DOT4 som gäller?

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 16 mars 2012 kl. 00:11
av minijanne
dot4 ska det va´

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 16 mars 2012 kl. 00:57
av philsson
minijanne skrev:dot4 ska det va´
tack janne

Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 16 mars 2012 kl. 06:34
av minijanne
Jag kör med Eezibleed - funkar bra tycker jag men jag vet att meningarna är delade.
http://www.verktygsboden.se/bromsvaetsk ... omsluftare

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 16 mars 2012 kl. 08:03
av heemini
Jag har använt Biltemas billiga luftningsburk. Har faktiskt fungerat bra. :shock: Dot 4, naturligtvis....glömde det.

Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 16 mars 2012 kl. 08:41
av minijanne
heemini skrev:Jag har använt Biltemas billiga luftningsburk. Har faktiskt fungerat bra. :shock: Dot 4, naturligtvis....glömde det.
Jovisst, som catchtank, men med eezibleed slipper man trampa pedal. Man trycksätter huvudcylindern och sen är det bara att gå runt och öppna nipplar en efter en.

Re: Vår och besiktningsfix Mini 850 65

Postat: 16 mars 2012 kl. 09:09
av heemini
Men om man gillar att trampa då? :D