Sida 1 av 3
Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 20:12
av HerrSlentrian
Har lite problem med lite ojämn gång. Inte så mycket på dagen som på kvällen. Dåligt med effekt och "kängrusoppa" emellanåt. Blir lite bättre då den är varmkörd, men är fortfarande märkbart.
Tomgången går rätt bra, men han hostar till emellanåt.
Vad är det för problem tror ni?
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 21:19
av Fekkeman
Tjyvluft mellan förgasare och grenrör?
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 21:29
av heemini
Kolla vaccumslangen.
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 21:51
av HerrSlentrian
Vaccum slangen kollade jag för ett tag sedan. Där var det ingen fara. Men tjyvluften ska jag nog kika på. Svettas lite där omkring såg jag nu då jag var ute.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 22:03
av Crona
Har du olja i dämpcylindern, annars så blir symtomen att den lätt kväljer sig vid gaspådrag.
Om den får tjuvluft så brukar den gå lite bättre på lite choke.
//Thomas
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 22:55
av HerrSlentrian
Vad kör man för olja där i då? Samma som motoroljan man kör med? Och hur mycket?
Choken gjorde saken bättre en stund.
Men den går ju i stort sett klockrent på dagen. Lite dåligt med effekt då bara. det är på kvällarna den jävlas mest.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 23:04
av Crona
Vad kör man för olja där i då? Samma som motoroljan man kör med?Och hur mycket
Det skall vara ATF olja men på sommaren kan du med fördel ha motorolja, du skall fylla den inre cylindern i själva förgasar kolven.
Men den går ju i stort sett klockrent på dagen. Lite dåligt med effekt då bara. det är på kvällarna den jävlas mest.
Ok jag läste nog lite slarvigt för jag missa det, det är fuktigare på kvällarna så kanske du skall titta på lock och kablar så du inte har överslag.
//Thomas
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 23:09
av Edimus
Har du automatlåde olja, så funkar den med. Billigare literpris mot ATF-oljan. Har kör med det i en gammal 99:a. Kanske blir uppläxad nu,men det får jag ta.
//Lars
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 21 mars 2012 kl. 23:38
av HerrSlentrian
Får skaffa en atf oljeflaska.
Kablarna ser ju rätt fräscha ut, men kan man motverka överslag på någe vis? Eller avhjälpa det?
I värsta fall får jag köpa nya kablar.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 22 mars 2012 kl. 02:23
av HerrSlentrian
Varmkörde motorn nu innan jag begav mig hemåt. Och då gick den ju som på dagen. Men tror att det blir till att gå igenom lite av det föreslagna. Får se om det hjälper.
Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 22 mars 2012 kl. 12:17
av blacksaabrules
Ska det inte vara rak 30 olja i en SU? ATF olja har man väl i strombergförgasare?
Prova att hälla i gräsklipparolja i din förgasare istället, borde finnas billigt på t ex Jula, det är väl rak 30 olja om inte mitt minne sviker helt

.
Nu ska ni inte lite helt på att jag minns rätt, det var ett tag sen jag grejade SU och ännu längre sen jag hade en strombergare inom synhåll

.
/ Erik
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 22 mars 2012 kl. 14:43
av Crona
Edimus skrev:Har du automatlåde olja, så funkar den med. Billigare literpris mot ATF-oljan. Har kör med det i en gammal 99:a. Kanske blir uppläxad nu,men det får jag ta.
//Lars
ATF står för Automatic Transmission Fluid så det går bra med automatolja
blacksaabrules skrev:Ska det inte vara rak 30 olja i en SU? ATF olja har man väl i strombergförgasare?
Prova att hälla i gräsklipparolja i din förgasare istället, borde finnas billigt på t ex Jula, det är väl rak 30 olja om inte mitt minne sviker helt

.
Nu ska ni inte lite helt på att jag minns rätt, det var ett tag sen jag grejade SU och ännu längre sen jag hade en strombergare inom synhåll

.
/ Erik
Ganska säker på att det är ATF även i SU men skillnaden är att i Stömbergförgasaren har du ett membran, om du slår i tjockare olja än avsedd ATF så dels löser motoroljan upp membranet men även belastningen blir större och gummit spricker vilket alla nog känner till inte är så bra
I SU:n kan du slå vilken olja du vill det viktigaste är viskositeten vilket bestämmer hur fort förgasarkolven kan röra sig.
Som jag skrev så går det bra med motorolja på sommaren men den blir ev. för tjock på vintern och då lyfter inte förgasarkolven.
En rak olja betyder bara att den är lika tjock varm som kall så en multigrad olja är nästan alltid att föredra 5-30 betyder att viskositeten är 5 när den är kall och 30 när den är varm.
Det är därför vi skall åka med X-50 olja på kojorna så den inte har så lätt att läcka ur.
//Thomas
Edit, man skall aldrig vara för säker på saker
Jag mindes fel det skall vara motorolja
http://www.pudenitroz.se/moke/div/SU_just.pdf men jag vidhåller att man med fördel kan köra med ATF på vintern.
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 22 mars 2012 kl. 15:43
av RAINIER
Kolla på brytarspets-avståndet. Kanske att de nästan inte öppnar.
Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 22 mars 2012 kl. 15:57
av Magna-Flash
Det ska - enligt förgasartillverkaren själv - vara rak 20-olja och inget annat.
Se länk:
http://www.sucarb.co.uk/productDetail.aspx?id=26524
http://www.sucarb.co.uk/TechnicalDetail.aspx?id=80
Nu är det ju så att man inte behöver följa tillverkarens råd om man vill - OCH det kan ju vara så att man har förändrat motorn på andra sätt (nål, luftfilter osv) och därför vill experimentera lite... Fine!
Har pratat med en som haft bilverkstad för BMC-bilar sen 60-talet och han ville minnas att dom hällde i rak 10-olja här uppe i norr - dom tyckte att det var bra i det kallare klimatet. Så buden är många och olika - men som sagt:
SU rekommenderar själva (och säljer den) SAE 20...
Sen om ATF-olja har liknande viskositet vet inte jag...
Länk till en som experimenterat lite och vad han kom fram till:
http://www.jetlink.net/~okayfine/su/damper.html
Kan tillägga att jag numer (efter att ha läst på en del) kör på SAE 20. Har dock kört på 10w30, 20w50 och SAE10 (framgafffelolja till motorcykel) - och jag kan säga att jag inte märkt nån fantastisk skillnad...
Man kan nog snurra in sig i detta länge och väl - men huvudsaken är nog att man har olja i förgasarn iallafall.
Bättre fel olja än ingen alls...

Re: Bränsle/förgasar strul...
Postat: 22 mars 2012 kl. 16:20
av Crona
Magna-Flash skrev:Man kan nog snurra in sig i detta länge och väl - men huvudsaken är nog att man har olja i förgasarn iallafall.
Bättre fel olja än ingen alls...

Kunde inte sagt det bättre själv
//Thomas