Sida 1 av 1

Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 16:05
av Drutten
Hej

Jag har ett litet bekymmer med utsuget vid förgasaren. På steg-1 så är det en gängad öppning som jag inte har nån ventil eller vad som nu ska sitta där (märks att jag är grön på förgasarprylarna) men jag hittar inte delen som ska sitta där... fattar nån vad jag menar så hojta.. kan lägga ut bild annars... när jag kommer hem

/D

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 16:21
av timppa
Antar du menar ett hål likt denna:
Bild

Vad jag vet så är det bara och köpa en plugg [minispares:37012] och korka igen hålet.

En varning är att den pluggen en gång skruvade ner sig själv och ramlade ner i insuget och åkte ner till motorn. Som tur dog bilen pga den fick för mycket luft och jag hittade pluggen halvägs in i motorn. Därefter skruvade jag hål i pluggen och skruvade fast en bricka på toppen samt kletade in gängorna med värmetåligt lim som gör att den omöjligt kan åka ner i motorn igen.

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 16:46
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Det hålet är till för en slanganslutning till bromsservot. Undertrycket i insugsröret används som hjälp till bromstrycket. Bara för kojor med bromsservo. Alla andra kan pugga igen hålet, se till att det blir tätt så att det inte dras tjuvluft den vägen, och att pluggen inte kan trilla in i insugsröret så klart.

Hälsningar
Patrik.

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 17:16
av Drutten
Tack grabbar.... Det var precis det svaret jag ville ha.... Ingen som vet dimensionen på skruven när ni ändå är igång?

Mannen är lite fundersam om varför det gamla insuget hade en vacuumanslutning till fördelaren... Det satt visst så innan vi tog isär allt.... Nån som vet vad jag svamlar om?

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 18:25
av heemini
Vaccumslang ska du ha mellan fördelaren och förgasaren!! Inte till insuget. Eller rättare sagt till det tjocka mellanlägget mellan insug och förgasare.

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 19:19
av Fekkeman
heemini skrev:Vaccumslang ska du ha mellan fördelaren och förgasaren!! Inte till insuget. Eller rättare sagt till det tjocka mellanlägget mellan insug och förgasare.
Min vacuumslang sitter mellan insug och fördelare, vet faktiskt inte funktionen av abrovinchen, men nån nytta gör det säkert. :)

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 20:06
av cmmmm
om man inte vill att den ska ramla ner så har jag för mig att remskivans bult passar i dom gängorna i insuget den kan ju ej ramla ner men om det e snyggt e annan femma ???

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 20:12
av heemini
Tänkte efter sedan....... Det finns säkert olika varianter. Min slang sitter på den breda "packningen" mellan insug och förgasare men jag har också ett pluggat uttag för slangen direkt på förgasaren mot insuget.

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 20:17
av Edimus
Fekkeman skrev:
heemini skrev:Vaccumslang ska du ha mellan fördelaren och förgasaren!! Inte till insuget. Eller rättare sagt till det tjocka mellanlägget mellan insug och förgasare.
Min vacuumslang sitter mellan insug och fördelare, vet faktiskt inte funktionen av abrovinchen, men nån nytta gör det säkert. :)
Den ändrar tändningen lite grann. I stora drag så,ju mer du gasar desså tidigare skall tändningen ske/vara. Tändningspunken ändrar ju sig efter varvtalet liksom :wink:

//Lars

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 23 april 2012 kl. 22:00
av RAINIER
På vissa insug kan man plugga igen hålet med en std Mini oljedräneringsplugg och koppar ring AED172

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 31 juli 2012 kl. 17:25
av petterjohansson
tjena, har köpt samma steg och skall plocka bort avgasreningen.. någon som har en bild på färdigt resultat om hur allt ska kopplas? har en 998 leyland från 78.

// Petter

Re: Steg 1 trimmning

Postat: 6 augusti 2012 kl. 20:59
av Drutten
Inte för jag vet om dessa hjälper dig men så här ser mitt ut :). Nu har jag givetvis slangarna påkopplade, kan fota mer imorgon om du vill


Sent from my iPad using Tapatalk HD