Sida 1 av 1

Lameller

Postat: 4 maj 2012 kl. 21:08
av ramis
Hej!
Jag ska byta lameller tryckplatta och utrampningslager på min mini moke 1980 med en 1275 motor, men vet inte vilket Clutch Kits som jag ska köpa när jag kollar på minispares och mini sport. Hoppas att ni kan hjälpa mig.
Länka gärna alternativ
Mvh Johan

Re: Lameller

Postat: 4 maj 2012 kl. 21:36
av Crona
Hej Johan,
Nu är 80 lite nytt för mig men jag tror att det är samma koppling på alla upp till början 82 då man gick över till en mer traditionell lösning på tryckplatta.

Men jag tror att du skall ha DENNA förr fanns det olika tryckfjädrar beroende på motor men när jag beställde till min 850 så var allt ersatt till 1275.

//Thomas

Re: Lameller

Postat: 4 maj 2012 kl. 21:42
av ramis
Tack ska du ha moke kompisar kan man alltid lita på.
Förresten tycker du att jag ska sätta på 13" 7"bred på moken????? funderar på att beställa de med?

Re: Lameller

Postat: 4 maj 2012 kl. 21:46
av Crona
ramis skrev:Förresten tycker du att jag ska sätta på 13" 7"bred på moken????? funderar på att beställa de med?
En Moke klär i allt :wink:

Men personligen gillar jag 10" bäst men du har redan 12" så du är förlåten :mrgreen:

//Thomas

Re: Lameller

Postat: 5 maj 2012 kl. 20:39
av RAINIER
59-63: Spiralfjäderkoppling
64-81: Pre-verto
82-00: Verto

Re: Lameller

Postat: 5 maj 2012 kl. 20:54
av Crona
RAINIER skrev:59-63: Spiralfjäderkoppling
Men är inte dessa ersatta eller åtminstone kompatibla med Pre-verto?

//Thomas

Re: Lameller

Postat: 5 maj 2012 kl. 21:05
av RAINIER
Jag vet att spiralfjäderkoppling har 3 olika svänghjul. Den tidigaste passade på en tunn vevaxel med ett smörjningshål till den övre dropgear. Sen kom ett annat svänghjul och en annan vevaxel som hade en koppar bussning i dropgear istället för oljesmörjning. Till sist ökade diametern av vevaxeln och därmed hålet i svänghjulet och dropgear. På den kombinationen kan man också montera en pre-verto koppling/svänghjul. Jag tror att den kom i 1962 eller tidig -63.
(Och en även större innerdiameter på dropgear finns på 970,1071 och 1275 motorer.)

Re: Lameller

Postat: 5 maj 2012 kl. 21:39
av Crona
Har bara sett en spiralfjäderkoppling en gång och då montera jag en vanlig men det måste varit en 63:a.

Var tvungen att googla det lite, här är lite om de olika kopplingarna tydligen två delade svänghjul på de tidiga och här går det inte att montera Pre-verto koppling utan det är byte vevaxel och primärdreven :shock:
Man lär sig något nytt hela tiden, men risken att träffa på en är nog nästintill obefintlig :wink:

//Thomas

Re: Lameller

Postat: 5 maj 2012 kl. 22:05
av ramis
Men den som du rekommenderade mig Thomas var väl rät.

Re: Lameller

Postat: 5 maj 2012 kl. 22:18
av Crona
ramis skrev:Men den som du rekommenderade mig Thomas var väl rät.
JA den passar 64-81, det blev bara en liten kurs i olika kopplingar :wink:
Men för att vara säker på att du inte har en nyare motor så titta på slavcylindern, sitter den vågrätt så passar den jag rekommendera.

//Thomas

Re: Lameller

Postat: 5 maj 2012 kl. 22:29
av ramis
Grejerna är beställda tack igen
mvh johan